اتهام به سازمان نظام‌ مهندسی بدون سند و مدرک بود

ادامه واکنش‌‌ها به حملات لفظی علیه نظام ‌مهندسی اتهام به سازمان نظام‌ مهندسی بدون سند و مدرک بود واکنش‌ها به حملات لفظی نماینده مجلس کماکان ادامه‌دارد. در یک موضع‌گیری جدید چند تن از رؤسای نظام مهندسی استان‌ها و نیز یک کارشناس مسکن به اظهارات این نماینده مجلس واکنش نشان دادند. به گزارش صما، در تازه‌‌ترین […]

ادامه واکنش‌‌ها به حملات لفظی علیه نظام ‌مهندسی

اتهام به سازمان نظام‌ مهندسی بدون سند و مدرک بود

واکنش‌ها به حملات لفظی نماینده مجلس کماکان ادامه‌دارد. در یک موضع‌گیری جدید چند تن از رؤسای نظام مهندسی استان‌ها و نیز یک کارشناس مسکن به اظهارات این نماینده مجلس واکنش نشان دادند.

به گزارش صما، در تازه‌‌ترین موضع‌گیری‌ها یک کارشناس مسکن عنوان کرد اگر نماینده‌ای نسبت به عملکرد سازمان نظام مهندسی معترض است بهتر است به جای لعنت و نفرین فرستادن از جایگاه قانونی خود برای اصلاح فرایند‌ها بهره بگیرد.

همچنین رؤسای نظام مهندسی ساختمان استان‌های سیستان و بلوچستان و نیز قزوین در اظهارنظرهای جداگانه‌ای تأکید کردند که نماینده مجلس محق نیست در صحن علنی مجلس بدون هیچ مدرک و سندی نظام مهندسی ساختمان را به فساد متهم کند.

اتهام‌زنی به سازمان نظام مهندسی بدون سند و مدرک

در این زمینه کامبیزنرماشیری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که نماینده مجلس در نقد سازمان‌های نظام مهندسی می‌بایست با مدرک و سند اظهار نظر کند، درعین حال تأکیدکرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان براساس قانون نظام مهندسی از سال ۷۴ راه‌اندازی شده است و با گذشت ۲۰ سال از زمان فعالیت این سازمان، عملکرد آن در حوزه صنعت ساختمان قابل دفاع است.

وی با بیان این‌که نمایندگان مجلس اگر نسبت به عملکرد فعالیت نظام مهندسی شائبه دارند، می‌توانند نسبت به تحقیق و تفحص از این سازمان اقدام کنند، تأکیدکرد: عملکرد سازمان نظام مهندسی در وجوه مختلف قابل دفاع است اما اگر نمایندگان به عملکرد این سازمان شک دارند، می‌توانند از طریق تحقیق و تفحص این سازمان را مورد بررسی قرار دهند.

نرماشیری تأکیدکرد: اما این‌که نماینده‌ای بدون ادله کارشناسی و صرفاً برپایه استنباط شخصی خود به سازمان نظام مهندسی حمله کند و نسبت به کلی‌گویی‌های غیرمنطقی در صحن علنی مجلس اقدام کند این امر به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در ادامه اظهارات خود با بیان این‌که کاهش آمار قربانیان زلزله کرمانشاه در قیاس با سایر زلزله‌ها بیانگر آن است که عملکرد سازمان نظام مهندسی مطلوب بوده است، خاطرنشان ساخت: اگر نماینده‌ای معتقد است که در سازمان نظام مهندسی فساد رخنه کرده است باید این ادعای خود را با سند و مدرک اثبات کند.

وی درباره این‌که نماینده مجلس خمین تأکید کرده است که اساساً سازمان نظام مهندسی باید حذف شود، تأکیدکرد: سازمان نظام مهندسی براساس قانون ایجاد شود و حذف آن هم از مسیر قانون می‌گذرد.

نمایندگان مجلس باید دغدغه ملی داشته باشند

اما در همین حال عباس‌وثیق‌نیا، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، ضمن اظهار تأسف از این‌که یک قانون‌گذار با ادبیات خاصی سازمان نظام مهندسی را مورد هجمه قراردهد، درعین حال تأکید کرد: متأسفانه بی‌اطلاعی نماینده مورد نظر از وظایف و تکالیف قانونی سازمان نظام مهندسی باعث شده است که اینطور سازمان نظام مهندسی را مورد آماج حملات خود قراردهد.

وی گفت: این نمانیده مجلس تصور می‌کند که ناظر بیمارستانی که در زلزله کرمانشاه فرو ریخت و سبب فوت جمعی از هموطنانمان شد سازمان نظام مهندسی بوده است، این درحالی است که مسؤول ناظر نظام مهندسی نبوده است و اساساً ایشان قائل به تفکیک بین مسؤولیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی اجرایی کشور نیست.

وثیق‌نیا تأکیدکرد: نماینده مجلس درحالی سازمان نظام مهندسی را زیر سؤال برده است که هنوز این سازمان در هیچ دادگاه صالحه‌ای محکوم نشده است و بنابراین سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها و نیز رییس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور جهت استیفای حقوق مهندسان حتماً اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی تأکیدکرد: جایگاه نمایندگی جایگاه ملی است و باید نمایندگان دغدغه‌های ملی داشته باشند و بنابراین انتظار می‌رود که در جهت این مسیر گام ‌بردارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین همچنین درباره موضع‌گیری نماینده مجلس در برابر مکالمه تلفنی یکی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و استفاده از لفظ ملعون برای سازمان نظام مهندسی گفت: به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس باید سعه صدر بیش‌تری داشته باشند و این نوع موضع‌گیری نماینده مجلس در برابر آقای دکترجهانبخش بیانگر آن است که نماینده محترم مذکور می‌بایست در اخلاق و رفتارهای خود بازنگری کند.

به جای لعنت فرستادن به فکر راهکار باشیم

دراینباره سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن با بیان این‌که جامعه توسعه‌یافته اصولاً جامعه‌ای که دارای نهادهای توسعه یافته‌تراست، تأکیدکرد: جوامع مدرن مبتنی بر توسعه‌یافتگی با راه‌اندازی نهادهای مختلف عموماً سبب کاهش هزینه‌ها و نیز افزایش کارآیی فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند.

وی با بیان این‌که از این منظر راه‌اندازی سازمان نظام مهندسی که وظیفه‌‌اش تنظیم روابط حرفه‌ای مهندسان است، لازم است و می‌بایست از فعالیت این تشکیلات استقبال کرد، در عین حال تأکیدکرد: عملکرد تاریخی سازمان نظام مهندسی ساختمان مبین آن است که این سازمان در حوزه ساختمان‌سازی و نیز فعالیت مهندسی عملکرد قابل دفاعی داشته است وبا این رویکرد اگر نماینده‌ای شکوه یا گلایه‌ای به این سازمان دارد نباید کلیت و ماهیت این سازمان را زیرسؤال ببرد و نگاه حذفی به این سازمان داشته باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان این‌که نگاه حذفی به سازمان نظام مهندسی ساختمان سبب عقبگرد به گذشته می‌شود، تأکیدکرد: اگر مشکل یا نقاط ضعفی در عملکرد سازمان نظام مهندسی وجود دارد این مسأله ریشه در قوانینی دارد که در مجلس به تصویب رسیده است.

وی گفت: به عنوان مثال ریشه برخی از ناکارآمدی سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظام کنترل ساختمان نهفته است که باعث شده است سازمان نظام مهندسی ازکارآمدی لازم برخوردار نباشد.

سلطان‌محمدی با تأکید بر این‌که بهتر است نمایندگان مجلس به جای لعنت فرستادن به سازمان نظام مهندسی ساختمان به وظایف نمایندگی خود عمل کنند، تأکیدکرد: به عنوان مثال نمایندگان اگر واقعاً به عملکرد سازمان نظام مهندسی معترض هستند، می‌توانند پیشنهادات خود را به کمیسیون عمران مجلس دهند و در جهت اصلاح بهینه امور گام ‌بردارند.

این کارشناس اقتصادی تأکیدکرد: اگر این نماینده مجلس معتقد است که در سازمان نظام مهندسی ساختمان فساد وجود دارد، باید به جای اظهارات احساسی، به دنبال راهکار قانونی باشد تا از این رهگذر گلوگاه‌های فساد شناسایی و سازمان نظام مهندسی در جهت بهبود سوق داده شود.

 

سلطان‌محمدی در همین حال تأکیدکرد: انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس در عمل مشکلات را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنند.