انتشار اوراق مشارکت در تکمیل پروژه‌های عمرانی رانت ایجاد می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس انتشار اوراق مشارکت در تکمیل پروژه‌های عمرانی رانت ایجاد می‌کند عضو کمیسیون عمران مجلس، انتشار اسناد و اوراق مشارکت برای تکمیل پروژه‌های عمرانی را راهی شکست خورده خواند و گفت: دولت به باز شدن شرایط رانت و فساد در تکمیل پروژه‌ها راضی نشود. به گزارش خانه‌ملت عبدالکریم‌حسین‌زاده با اشاره به وضعیت […]

عضو کمیسیون عمران مجلس

انتشار اوراق مشارکت در تکمیل پروژه‌های عمرانی رانت ایجاد می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس، انتشار اسناد و اوراق مشارکت برای تکمیل پروژه‌های عمرانی را راهی شکست خورده خواند و گفت: دولت به باز شدن شرایط رانت و فساد در تکمیل پروژه‌ها راضی نشود.

به گزارش خانه‌ملت عبدالکریم‌حسین‌زاده با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی در سال‌جاری، گفت: برخی راهکارهای پیشنهاد شده برای تکمیل این پروژه‌ها همچون انتشار اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت شاید در کوتاه‌مدت به صورت مقطعی کارگشا باشد، اما در بلندمدت هزینه‌ساز و دردسرآفرین خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه هر دو منشأ بروز فساد و مشکلات عدیده برای پیمانکاران هستند، افزود: پیمانکار برای نقد کردن اسناد مجبور به ارایه آن به بازار زیر قیمت است که در این صورت از سرجمع پروژه و کیفیت آن زده می‌شود.

کاهش کیفیت پروژه‌های عمرانی از مضرات انتشار اسناد است

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که ارایه این نوع اسناد به پیمانکاران یعنی موافقت با کاهش کیفیت پروژه‌های عمرانی، تصریح‌کرد: پیمانکاران سرجمع پروژه‌ها را براساس مبالغ نقدی می‌بندند، اما براساس اسناد خزانه و موضوعاتی از این قبیل پول دریافت می‌کنند.

حسین‌زاده با بیان این‌که انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی کشور را برای سال‌های آتی بدهکار می‌کند، گفت: هدف اصلی توسعه پایدار این است که ما حق نسل‌های آینده را پیش‌خور نکنیم.

فروش اسناد در بازار تبدیل به رانت جدیدی شده است

وی با اشاره به فعالیت عده‌ای سودجو در بازار که به خریداری اسناد خزانه اقدام می‌کنند، افزود: برخی افراد هم در بازار با خرید این اسناد سعی در جذب سود هستند، زیرا اسناد با ۲۰درصد سود برای سال آینده امکان فروش مجدد را دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که فروش اسناد در بازار تبدیل به رانت جدیدی شده است، تصریح‌کرد: دولت باید راهکارهای دیگر را در خصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی در دستور کار قرار دهد.

ورود بخش خصوصی روند تکمیل پروژه‌های عمرانی را تسریع می‌کند

وی در پاسخ به این سؤال که راهکار تکمیل پروژه‌های عمرانی چیست، گفت: در حوزه پروژه‌های عمرانی با توجه به این‌که اعتبارات عمرانی کم است، راهی جز جدی گرفتن بحث فاینانس و ورود سرمایه‌گذار خارجی و همچنین بخش خصوصی وجود ندارد.

حسین‌زاده با بیان این‌که برای تکمیل پروژه‌های عمرانی باید از توان مالی ایرانیان خارج از کشور که ظرفیت‌های کلانی دارند، استفاده کنیم، افزود: شریک کردن بخش خصوصی در تأمین مالی این پروژه‌ها موضوع مهم دیگر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که اولویت‌بندی پروژه‌ها اقدام مهم دیگری است که می‌تواند روند تکمیل آنها را سرعت ببخشد، گفت: پروژه‌هایی که رگ‌های حیاتی کشور بوده و مزیت اقتصادی دارند باید در یک بولتن بین‌المللی گذاشته و سرمایه‌گذار خارجی برای آنها جذب کنیم.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، روش در نظر گرفته شده در خصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی به واسطه انتشار اوراق و اسناد را روش‌های از پیش شکست خورده خواند و گفت: دولت باید راهی را در پیش بگیرد که مفید به حال کشور باشد.