اکثر پرونده‌های سوانح هوایی گذشته همچنان مفتوح است

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰مجلس اکثر پرونده‌های سوانح هوایی گذشته همچنان مفتوح است رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰مجلس، گفت: براساس سخنان رییس سازمان هواپیمایی کشور اکثر پرونده‌های سوانح هوایی گذشته به نتیجه نرسیده و پرونده‌های آن مفتوح است و باز بودن این پرونده‌ها به نگرانی‌های موجود اضافه می‌کند. به گزارش خانه‌ملت، بهرام‌پارسایی در […]

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰مجلس

اکثر پرونده‌های سوانح هوایی گذشته همچنان مفتوح است

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰مجلس، گفت: براساس سخنان رییس سازمان هواپیمایی کشور اکثر پرونده‌های سوانح هوایی گذشته به نتیجه نرسیده و پرونده‌های آن مفتوح است و باز بودن این پرونده‌ها به نگرانی‌های موجود اضافه می‌کند.

به گزارش خانه‌ملت، بهرام‌پارسایی در خصوص نشست دیروز کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، اظهارداشت: پرونده‌ فرودگا‌ها و هواپیمایی کشور مدت‌‌ها بود که در کمیسیون اصل۹۰ مطرح و براساس اولویت‌بندی در حال رسیدگی است، اما با بروز این سانحه در به دلیل پاسخگویی به افکار عمومی در دسته پرونده‌های دارای اولویت قرار گرفت.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پرونده سازمان هواپیمایی کشوری که از گذشته در کمیسیون مطرح بود در خصوص مشکلات، ایرادات و نواقص موجود در فرودگاه‌ها و هواپیمایی است، گفت: سقوط پرواز تهران یاسوج تبدیل به اولویت شده و در حال رسیدگی به آن هستیم، بر این اساس به همراه کارشناسان مربوطه از شرکت هواپیمایی آسمان بازدیدی را داشتیم که مسؤولان هواپیمایی و خلبانان این شرکت توضیحاتی را در خصوص هواپیمای ATR، چگونگی ورود آن بعد از ۶سال به علت اعمال تحریم‌ها به خط پرواز و توانمندی‌های خلبان پرواز به‌عنوان یکی از اساتید این فن ارایه کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در بازدید از شرکت آسمان گزارش‌هایی در خصوص اتفاقات بعد از سقوط هواپیما به صورت مکتوب و شفاهی در اختیار کمیسیون اصل۹۰ قرار گرفته شد، ادامه‌داد: طبق مباحث مطرح شده بعد از بروز چنین حوادثی کلیه مدارک در خصوص پرواز به‌صورت پلمب در اختیار هواپیمایی کشور قرار می‌گیرد، بر این اساس از رییس سازمان هواپیمایی برای حضور در نشست دعوت کردیم.

دسترسی به جعبه سیاه و اطلاع نهایی از آن مشکل است

وی با تأکید بر این‌که اجازه داده شود در یک فضای آرام با حضور تیم فرانسوی سازنده هواپیمایی و همچنین تیم کانادایی سازنده موتور هواپیما که اعلام کرده‌اند در صورت نیاز آمادگی همکاری را دارند به صورت کارشناسی اقدامات صورت بگیرد، عنوان کرد: در آرامش پیگیری کردن موضوع سقوط پرواز تهران یاسوج به منظور کندی بررسی آن نیست، با توجه به این‌که در حال حاضر لاشه هواپیما زیر دومتر برف پوشیده شده دسترسی به جعبه سیاه و اطلاع نهایی آن مشکل است اما ما منتظر دسترسی به آن نیستیم بلکه پیگیری‌های کارشناسی را انجام می‌دهیم و با دسترسی به جعبه سیاه اطلاعات را تکمیل می‌کنیم.

تعداد حوادث هوایی کشور از استاندارد‌های جهانی بالاتر است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این مسأله را به مردم اعلام می‌کنم که مطمئن باشند به‌عنوان نمایندگان ملت بدون دخالت در اقدامات کارشناسی نظارت خود را بر روی رسیدگی به این پرونده انجام می‌دهیم و گزارشی که تهیه می‌شود در مسیر واقعیات و بازدارندگی تکرار حوادث است، گفت: براساس آمار موجود تعداد حوادث هوایی کشور ما از استاندارد‌های جهانی بالاتر است که بخشی از آن به تحریم‌ها و نحوه مدیریت بر می‌گردد که همگی نیاز به تغییر دارند.

پرونده‌های سوانح هوایی گذشته تاکنون بسته نشدهاند

پارسایی با تأکید بر این‌که براساس صحبت‌های مطرح شده توسط رییس سازمان هواپیمایی کشور اکثر پرونده‌های سوانح هوایی گذشته به نتیجه نرسیده و پرونده‌های آن مفتوح است و باز بودن این پرونده‌ها به نگرانی‌های موجود اضافه می‌کند، گفت: قطعاً کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی مجلس به دلیل باز بودن پرونده سوانح گذشته علاوه بر پرونده سقوط پرواز تهران- یاسوج به پرونده‌های دیگر نیز ورود میکند تا مشخص شود علت بازبودن پرونده‌ها چیست.

تعدد سوانح هوایی در هفته گذشته نگران‌کننده است

وی اضافه‌کرد: امیدوارم بتوانیم به حقایق و دلایل اصلی سقوط هواپیما دست پیدا کنیم، در هفته گذشته نیز چند سانحه در کشور داشته‌ایم که خوشبختانه منجر به تلفات جانی نشده‌اند اما نگران‌کننده هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مصمم هستیم تا این پرونده را به‌منظور پیشگیری از چنین حوادثی بررسی کنیم، ادامه‌داد: حق ملت ما این نیست که نگران موضوعات این چنینی بر روی آسمان و زمین باشند، کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی براساس وظایف ذاتی و قانونی خود این پرونده را پیگیری و گزارش کلی را از فرودگاه‌ها و هواپیمایی کشور که بخشی از آن به این سانحه برمی‌گردد را ارایه می‌کند.

مدیریت بحران برای انتقال اجساد تمام تلاش خود را داشته باشد

 

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که می‌دانیم خانواده‌های داغدیده علاوه بر مصیبتی که بر آنها وارد شده برای اجساد عزیزان خود تحت فشار و نگرانی هستند، خاطرنشان‌کرد: باید با توجه به بارش برف و صعب‌العبور بودن منطقه باید تحمل داشته باشند و مدیریت بحران کشور موظف است تمام تلاش خود را برای دسترسی سریع‌تر خانواده‌ها به اجساد عزیزان خود را داشته باشد تا بیش از این تحت فشار نباشند.