پروژه‌های شکست خورده را تجربه نکنیم

وزیر راه‌وشهرسازی پروژه‌های شکست خورده را تجربه نکنیم وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در صورت تصویب شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری به ۶درصد کاهش می‌یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس آخوندی افزود: در جلسه شورای پول و اعتبار، موضوع کاهش سود تسهیلات در بافت‌های فرسوده از ۸ به ۶ درصد مطرح […]

وزیر راه‌وشهرسازی

پروژه‌های شکست خورده را تجربه نکنیم

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در صورت تصویب شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری به ۶درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس آخوندی افزود: در جلسه شورای پول و اعتبار، موضوع کاهش سود تسهیلات در بافت‌های فرسوده از ۸ به ۶ درصد مطرح خواهد شد.

وزیر راه‌وشهرسازی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر در صندوق پس‌انداز کمی سپرده‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند از تسهیلات تضمینی بانک مسکن استفاده کنند.

وی افزود: به‌طور متوسط روزانه که هزار نفر در کشور برای بهره‌مندی از تسهیلات ارزان قیمت، در صندوق پس‌اندازی کم سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آخوندی، با بیان این‌که رشد بخش مسکن در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ به ۷درصد رسید، گفت: سیاست دولت در حوزه مسکن عدم مداخله در این بخش است تا همچنان شاهد سیاست پایداری باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: به جای مداخله دولت در حوزه مسکن، به دنبال کاهش سود تسهیلات و افزایش قدرت خرید مردم هستیم تا بافت‌های ناکارآمد شهری و بافت‌های فرسوده نیز احیاً و کیفیت زندگی مردم در این محلات ارتقا یابد.

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در بافت‌های ناکارآمد شهری، اصلی‌‌ترین بحث تکمیل زیربنا‌ها توسط دولت و ساخت مسکن توسط مردم است.

وی خاطرنشان ساخت: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت برای توانمند کردن مردم از سیاست‌های مهم ماست.

قانون عدم کسر ۵ درصدی حق نظارت مهندسان در حال اجراست

وی همچنین درباره اجرای بخشنامه اخیر وزارت راه‌وشهرسازی درباره عدم کسر ۵درصدی حق نظارت مهندسان گفت: این بخشنامه در حال اجرا است و اگر از حق نظارت مهندسان این عدد کسر می‌شود در صورت شکایت به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که شهرهای ایران از درون دچار فرسودگی شده‌اند، گفت: شهر‌ها به خصوص کلان‌شهرهای کشور رشد و گسترش بادکنکی داشته‌اند و از درون دچار فرسایش شده‌اند که این فرسایش باعث از هم گسیختگی روابط اجتماعی مردم در محلات شده که معتقدم از موضوع اول که فرسودگی خودِ مساکن بافت است به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

آخوندی، با بیان این‌که در سال‌های گذشته ۵میلیون نفر به حواشی و مناطق پیرامونی تهران اضافه شده است، گفت: در حال حاضر جمعیت تهران ۱۴میلیون نفر است که ۸٫۷ میلیون نفر در خودِ تهران و ۵میلیون نفر جمعیت پیرامون این شهر اسکان دارند.

وی با بیان این‌که در مرکز تهران دچار فرسودگی عمده‌ای هستیم، گفت: متأسفانه این فرسودگی از درون در بافت مرکزی شهر‌ها در بسیاری از کلان‌شهر‌ها می‌توان دید که هم موضوع اسکان و هم وضعیت حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شهر‌ها را تحت تأثیر خود قرارداده است.

وزیر راه‌وشهرسازی افزود: در همان سال‌های ابتدای انقلاب یکی از موضوعات بسیار مهم افزایش حاشیه‌نشینی بود و یکی از موضوعاتی که امام راحل در همان روز‌ها در زمان افتتاح حساب ۱۰۰ بر آن تأکید داشتند همین رشد حاشیه‌نشینی‌‌ها بود.

آخوندی با اشاره به پروژه‌ها و طرح‌هایی که در سال‌های گذشته نتوانستند مشکل رشد حاشیه‌نشینی را حل کنند گفت: هرچند که پروژه‌های متعددی به اجرا رسید اما هیچ یک از آنها نتوانست این موضوع را ریشه‌کن کند. معتقدم سیاست‌ها و پروژه‌های بزرگ‌ مقیاس نتیجه‌ای در ارتقای کیفیت مسکن نداشت و نتوانست تأثیرگذاری قابل توجهی برای رفع این معضلات داشته باشد.

آخوندی افزود: یکی از پروژه‌های بزرگی که در بخش مسکن پس از انقلاب به اجرا رسید پروژه مسکن مهر با ساخت دو میلیون واحد مسکونی به ارزش هزار میلیارد تومان بود که اگر به دلار هزار تومانی آن زمان حساب کنیم رقم این پروژه به صدمیلیارد دلار می‌رسد اما این پروژه هم نتوانست نتیجه‌ای در افزایش کیفیت زندگی مردم داشته باشد.

آخوندی افزود: معتقدم باید سیاست بازآفرینی شهری را پیش ببریم و به جای این‌که افراد را از محل سکونت خود جابه‌جا کنیم آنها را برای افزایش کیفیت زندگی توانمند سازیم.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تجربه توسعه اطراف حرم امام‌رضا(ع) اظهار داشت: در مقطعی اقدام به توسعه پیرامون حرم امام‌رضا(ع) کردند و برای اجرای این پروژه ساکنین این منطقه را از محل سکونت خود کوچ دادند. اما باز هم این اقدام در افزایش کیفیت زندگی مردم اثرگذار نبود.

وی ادامه داد: باید توان مردم را برای افزایش کیفیت زندگی خود ارتقا دهیم تا این‌که بتوانند کیفیت زندگی خود را در همان محل سکونت ارتقا دهند.

وی با اشاره به سیاست بازآفرینی شهری برای ارتقای کیفیت زندگی افراد تأکید کرد: جنس این سیاست با سیاست‌های قبلی متفاوت است و این پروژه باید توسط خودِ مردم به اجرا برسد.

وی با بیان این‌که در اجرای این سیاست دو اقدام اصلی باید انجام شود، گفت: یکی از موضوعات اصلی بحث هویت‌بخشی به این مناطق است و دولت باید خدمات اجتماعی و زیربنایی برای بافت‌های ناکارآمد شهری ایجاد کند و به جای این‌که در ساخت خانه مردم مداخله داشته باشد زیرساخت‌ها را به وجود بیاورد که این موضوع هم با سیاست‌های رهبری مطابقت دارد.

آخوندی با اشاره به این‌که نباید پروژه‌هایی که ده‌ها بار شکست خورده را تجربه کنیم خاطر نشان ساخت: موضوع دیگر ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت به مردم برای تقویت قدرت عرضه و تقاضاست.

مسکن متأثر از نوسانات نرخ ارز است

وزیر راه‌وشهرسازی درباره تأثیرپذیری بازار مسکن از بازار ارز تصریح کرد: طبیعی است که بخش‌های مختلف اقتصاد به هم پیوسته و از هم اثرپذیر باشند.

آخوندی افزود: یکی از مأموریت‌های طرح مسکن اجتماعی پشتیبانی از دستگاه‌های اجتماعی تعریف شده بود و خوشبختانه این مأموریت از ابتدای آغاز طرح همواره دنبال و انجام می‌شد.

وی با بیان این‌که بخشی از مسکن اجتماعی به اجرا رسیده و بخش دیگری از آن در دست اجراست، اظهار داشت: وقتی وزیر کار از تأمین مسکن برای خانواده‌های بیش از دو معلول خبر می‌دهد پشتیبانی از این اقدام از سوی وزارت راه‌وشهرسازی در راستای اجرای طرح مسکن اجتماعی بوده است و اراضی مورد نیاز برای تأمین این مساکن توسط وزارت راه‌وشهرسازی در قالب اجرای مسکن اجتماعی صورت گرفته است.

آخوندی تأکید کرد: در این مدت که پروژه مسکن اجتماعی کلید خورد هر نهاد و دستگاهی که درخواست واگذاری اراضی برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد را داشت به آن دستگاه اراضی مورد نظر ارایه شد.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره اثرپذیری بازار مسکن از نوسانات نرخ دلار در بازار گفت: معلوم است که اقتصاد به هم پیوسته است و اگر در یک بخش اقتصاد اتفاقی رخ دهد بخش و بازاری دیگر از آن تأثیر می‌پذیرد.