بازخوانی تمدن ایران‌شهری برای رفع گسست هویتی شهرها

بازخوانی تمدن ایران‌شهری برای رفع گسست هویتی شهرها باید یک بار دیگر رویکرد ایران‌شهری را همراه با فرهنگ اسلامی و در جهان مدرن بازخوانی کنیم. عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جدید‌ترین یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده از گسستگی هویتی شهر‌ها از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود خبر داده و بازخوانی اندیشه […]

بازخوانی تمدن ایران‌شهری برای رفع گسست هویتی شهرها

باید یک بار دیگر رویکرد ایران‌شهری را همراه با فرهنگ اسلامی و در جهان مدرن بازخوانی کنیم.

عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جدید‌ترین یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده از گسستگی هویتی شهر‌ها از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود خبر داده و بازخوانی اندیشه و تمدن ایران‌شهری را راهکاری برای حل این مشکل دانسته است.

وی در این یادداشت آورده است: شهرهای ما با گسستگی هویتی از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود دچار شده‌اند. عده‌ای ریشه آن را در نزاع فرهنگی ما با غرب و عده‌ای در توسعه اجتناب‌ناپذیر شهر‌ها می‌دانند. در گفت‌وگوی حاضر ابتدا تصویری گذرا از وضعیت متعارض ایران در دوران نوگرایی ارایه می‌شود.

آشکار‌ترین جلوه این تعارض را می‌توان هم از جهت مفهومی و هم از نظر کارکردی در زندگی شهری در قالب دو چالش حرکت به مفهومِ عام آن (Mobility) و زیست‌پذیری (Liveability) دید. در یک نگاه ژرف‌تر می‌توان وضعیت حاضر را تحت عنوان غربت ایران در ایران نام نهاد. از همین ‌روی راهکاری که در این گفت‌و‌گو پی‌ گرفته خواهد شد بازخوانی اندیشه و تمدن ایران‌شهری است.

فردوسی موفق شد اندیشه ایران‌شهری را در قرن چهارم تحت سایه اسلام بازخوانی کند. ما هم باید یک بار دیگر رویکرد ایران‌شهری را همراه با فرهنگ اسلامی و در جهان مدرن بازخوانی کنیم. ما هم ایران، هم اسلام و هم تمدن جدید را می‌خواهیم. اگر بتوانیم کاری را که فردوسی کرد تکرار کنیم، چشم‌انداز روشنی را برای ایران ترسیم خواهیم کرد.

در این رویکرد، صلح و امید اجتماعی در رهگذر باز جان‌ گرفتن تمدن ایران‌شهری در قلمرو این تمدن به‌دست خواهد آمد. خوش‌بختانه، نشانه‌های زنده‌بودن و پویایی این تمدن همچنان یافت می‌شود. بنابراین، همچنان می‌توان چشم‌انداز امیدوارانه‌ای را ترسیم کرد.