برخی مسؤولان دولتی عامل شیوع زمینخواری هستند

  رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از این‌که زمینخواران زیر سایه ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور جولان می‌دهند بر لزوم تشدید مجازات آن‌‌ها تأکید کرد. به گزارش خانه ملت، عبدالرضا عزیزی در واکنش به اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر این‌که استان تهران و اطراف آن بد‌‌ترین شرایط در خصوص زمینخواری را […]

 

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از این‌که زمینخواران زیر سایه ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور جولان می‌دهند بر لزوم تشدید مجازات آن‌‌ها تأکید کرد.

به گزارش خانه ملت، عبدالرضا عزیزی در واکنش به اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر این‌که استان تهران و اطراف آن بد‌‌ترین شرایط در خصوص زمینخواری را دارد، تصریح کرد: رفع این پدیده مستلزم برخورد قاطع و جدی نیروی انتظامی و قوه قضاییه است؛ البته مادامی که با افراد خاصی که با لابی‌گری و سودجویی زمینه را برای شیوع این پدیده در کشور فراهم کرده‌اند برخورد مناسبی انجام نشود این روند همچنان ادامه دارد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این‌که برخی مسؤولان دولتی زمینه را برای شیوع زمینخواری در کشور فراهم نموده‌اند، گفت: متأسفانه ریشه اصلی شیوع این معضل در کشور در وجود باندهای ذی نفوذ است به‌طوری که بدون هیچ واهمه‌ای با متخلفان در این زمینه همکاری می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر لزوم تشدید مجازات زمینخواران تأکید کرد و یادآور شد: متأسفانه رانتخواران و زمینخواران از هرگونه برخوردی در امان هستند در حالی که فریب‌خوردگان مؤاخذه می‌شوند؛ مجازات و نحوه برخورد با چنین افرادی باید بدون هیچ‌گونه تبعیض و اغماضی صورت گیرد به‌طوری که درس عبرتی باشد برای بقیه سودجویان و زمینخوارانی که به راحتی اموال عمومی را تصاحب می‌کنند.

وی بر ضرورت تشدید نظارت‌‌‌ها برای جلوگیری از زمین خواری تأکید کرد و گفت: اگرچه مقام معظم رهبری بر لزوم جلوگیری از تعدی و تخریب منابع طبیعی، زمین خواری و تغییر کاربری بی‌رویه اراضی کشاورزی تأکید داشته‌اند ولی متأسفانه مسؤولان همچنان نسبت به رفع این معضل تعلل داشته و تاکنون اقدامات اساسی مؤثری در راستای مدیریت و کنترل آن نداشته‌اند.

عزیزی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به مسکونی را از معضلات اساسی در بخش ساخت و سازهای غیرمجاز برشمرد و افزود: اقدام پیشگیرانه در زمینه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز برای حفاظت از اراضی ملی و کشاورزی باید در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، با یادآوری طرح اصلاح قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها در مجلس، گفت: تحقق و اجرایی شدن این طرح در جلوگیری از تغییر اراضی ملی و کشاورزی بسیار مؤثر است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تعامل میان دولت و مجلس برای رفع ریشه‌ای معضل جنگل‌خواری در کشور تأکید کرد و افزود: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر ریشه این پدیده را به‌طور کلی در کشور بخشکانند.

 

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی روزهای اخیر در نشست مشترک با روسای دادستان‌های استان لرستان با یادآوری زمین خواری اطراف شهر‌‌ها و کلان‌شهرهای کشور، گفت: استان تهران و اطراف آن بد‌‌ترین شرایط را در مورد زمین خواری دارد به‌طوری که در منطقه حفاظت شده ورجین در دوره‌ای واگذاری‌های گسترده‌ای صورت گرفته، تخلفاتی که سررشته آن در دولت قبل بوده است.