ظرفیت سالیانه صادرات فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی ۳۰ میلیارد دلار است

رییس کمیسیون عمران مجلس ظرفیت سالیانه صادرات فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی ۳۰ میلیارد دلار است  رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: با توجه به توانمندی‌های متخصصان و پیمانکاران ایرانی ظرفیت بیش از ۳۰ میلیارد دلار صادرات فنی و مهندسی در سال وجود دارد اما به‌خوبی از آن استفاده نمی‌شود. به گزارش ایرنا، محمدرضا‌رضایی‌کوچی افزود: با […]

رییس کمیسیون عمران مجلس

ظرفیت سالیانه صادرات فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی ۳۰ میلیارد دلار است

 رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: با توجه به توانمندی‌های متخصصان و پیمانکاران ایرانی ظرفیت بیش از ۳۰ میلیارد دلار صادرات فنی و مهندسی در سال وجود دارد اما به‌خوبی از آن استفاده نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا‌رضایی‌کوچی افزود: با وجود ۱۵ کشور همسایه نتوانسته‌ایم در زمینه توسعه سواحل و سازه‌های دریایی این کشور‌ها فرصت‌های مناسبی را به دست آوریم.

وی یادآوری‌کرد: جمهوری‌اسلامی‌ایران در مسیر ۵ راهگذر بین‌المللی قرار دارد که عمده مسیر آن از دریا عبور می‌کند و باید از این ظرفیت در حوزه دریایی استفاده کنیم.

رضایی‌کوچی با بیان این‌که ۹۰ درصد حمل و نقل کشور از طریق دریا انجام می‌شود، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۵ درصد اقتصاد ملی ایران به دریا وابستگی دارد و با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل، فقط حداکثر توانسته‌ایم از دو درصد ظرفیت سواحل خود در اقتصاد ملی استفاده کنیم.

وی اضافه‌کرد: شهرهای بزرگ ما از دریا فاصله زیادی دارند و برای تأمین آب شرب آنها هزینه‌های زیادی صرف می‌شود؛ در حالی‌که ایران می‌تواند با اعمال مدیریت واحد سواحل از این ظرفیت‌های دریایی به‌ خوبی استفاده کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی به اقدام سازمان بین‌المللی دریانوردی (ایمو) درباره ایستادگی برابر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری‌اسلامی‌ایران از همه کشورهای جهان برای توسعه بنادر و سواحل دعوت می‌کند تا با توجه به حمایت مجلس و دولت، از این فرصت حداکثر استفاده را بکنند.

به گزارش ایرنا، یکصد و بیست و یکمین نشست شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی اول آذرماه امسال سند اعتراضی جمهوری‌اسلامی‌ایران به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در زمینه حمل‌ونقل دریایی را تأیید و در دبیرخانه سازمان ثبت کرد.

** اعمال محدودیت برای کشتیرانی ایران خلاف کنوانسیون‌های دریانوردی است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در حاشیه این مراسم گفت: تحریم‌های آمریکا و اعمال محدودیت علیه صنعت کشتیرانی ایران خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی دریانوردی در جهان است.

محمدراستاد یادآوری کرد: سازمان بین‌المللی دریانوردی مهم‌ترین مرجع قانون‌گذاری بین‌المللی دریایی و آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که در آخرین نشست این سازمان بین‌المللی حقانیت جمهوری اسلامی به اثبات رسید و بیانیه ایران به عنوان یک دستاورد بزرگ در سند این اجلاس به ثبت رسید و ایران می‌تواند با استفاده از این سند در سازمان‌های بین‌المللی علیه این اقدام ظالمانه آمریکا شکایت کند.

«بر پایه این سند به استناد کنوانسیون‌های بین‌المللی دریانوردی، کشور‌ها نباید در ارایه خدمات دریایی تبعیض‌آمیز رفتار کنند و با اعمال محدودیت‌های غیرقانونی مانع ایمنی دریانوردی در جهان شوند».

وام خرید مسکن دو برابر می‌شود

در ادامه رییس کمیسیون عمران مجلس از دو برابر شدن وام خرید مسکن در راستای افزایش قدرت خرید مردم خبر داد و گفت: قرار بود در این رابطه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس برگزار شود، اما به دلیل بحث بودجه که باید وزیر در جلسه دولت حضور پیدا می‌کرد، این جلسه به هفته جاری موکول شده است.

محمدرضا‌رضایی‌کوچی تصریح‌کرد: ‌با توجه به افزایش قیمت مسکن، تسهیلاتی که در حال حاضر پرداخت می‌شود، جوابگوی خرید نیست.

وی ادامه‌داد: برای میزان افزایش سقف وام خرید مسکن باید محاسبات انجام شود، از آنجاکه مسکن امسال حدود ۹۰ درصد افزایش یافته است، از این رو وام باید حداقل دو برابر شود.