افزایش ستاره‌های کیفی محصولات ایران‌خودرو

با اجرای پروژه‌های متعدد کیفیت محقق شده است افزایش ستاره‌های کیفی محصولات ایران‌خودرو مقوله کیفیت در کلیه فرایند‌‌‌‌‌ها از تأمین و تولید تا خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو سرفصل فعالیت‌ها قرار گرفته و نتایج ارزیابی‌هایی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود نیز مؤید این امر است.  در روش […]

با اجرای پروژه‌های متعدد کیفیت محقق شده است

افزایش ستاره‌های کیفی محصولات ایران‌خودرو

مقوله کیفیت در کلیه فرایند‌‌‌‌‌ها از تأمین و تولید تا خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو سرفصل فعالیت‌ها قرار گرفته و نتایج ارزیابی‌هایی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود نیز مؤید این امر است.

 در روش جدید ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل که از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به اجرا گذاشته شده، دیدگاه‌ها و نظرات مشتریان با شاخص‌های سختگیرانه‌ای به‌کار گرفته می‌شود.

 در این روش خودرو‌‌‌‌‌ها در دو مرحله استاتیک و دینامیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در مرحله استاتیک، خودرو از نظر پارامترهای ظاهری، درز و فواصل بدنه، هم سطحی قطعات و رنگ مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند و در مرحله دینامیک، عملکرد کلی سیستم‌های خودرو مانند عملکرد موتور، تعلیق و ترمز، فرمان، سیستم‌های الکترونیکی خودرو و… مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند. در این روش، تمرکز اصلی بر ایرادات ایمنی و عملکردی خودرو‌‌‌‌‌ها با محور قراردادن نظرات مشتریان است به نحوی که در صورت بروز ایرادهای ایمنی یا عملکردی بارز، خط تولید خودروساز متوقف و از تحویل این خودرو‌‌‌‌‌ها به مشتری جلوگیری به عمل می‌آید.

درصورت بروز ایرادات مهم و عملکردی، ایرادات با نمره و وزن بالایی در ارزیابی‌‌‌‌‌ها لحاظ می‌شود. نمرات نهایی و سطح کیفی هر خودرو با نشان ستاره در گزارش‌های شرکت بازرسی لحاظ می‌شود. روش نوین ارزیابی شرکت بازرسی مطابق با استانداردهای و رویه‌های جهانی است.

افزایش ستاره در محصولات ایران‌خودرو

اجرای پروژه‌های ارتقای کیفیت در بخش‌های مختلف ایران‌خودرو، در چندماه اخیر به ثمر نشسته و منجر به افزایش ستاره‌های کیفی محصولات ایران‌خودرو شده است.

تندر ۹۰ و محصول رانا در سال گذشته ۳ ستاره کیفیت را به دست آورده‌اند. محصول پرطرفدار و جوان‌پسند ایران‌خودرو یعنی پژو ۲۰۶ هاچ‌بک در مهرماه سال گذشته دو ستاره کیفیت داشت که توانست در آبان ماه این سال تعداد ستاره‌های خود را به ۳ ستاره افزایش دهد.۲۰۶ صندوقدار نیز در شهریورماه ۹۵ توانست تعداد ستاره‌های خود را از دو به ۳ ستاره ارتقا دهد.

همچنین وانت تندر ایران‌خودرو در سال گذشته با کسب ۳ستاره کیفیت توانست صدرنشین جدول سطوح کیفی وانت‌های تولید داخل شود. دنا نیز از دیگر محصولات ایران‌خودرو در سال ۹۵ دو ستاره شد.

تندر اتوماتیک ایران‌خودرو هم به جمع ۴ ستاره‌ها پیوست

در اردیبهشت‌ماه سال جاری گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران مبین افزایش ستاره‌های تندر اتوماتیک ایران‌خودرو بود. در این گزارش تندر اتوماتیک ایران‌خودرو از سطح کیفی ۳ستاره به ۴ستاره ارتقا یافته است. همچنین در همین ماه، گروه صنعتی ایران‌خودرو در ارزشیابی شرکت رنو، موسوم به آدیت جامع ۰۰۶۱۱ در بین کارخانه‌های تولیدکننده محصولات رنو در منطقه، موفق به کسب نشان برتر و درخشان سبز شد. این موضوع نشان‌دهنده اهتمام ایران‌خودرو در کسب بالا‌‌‌‌‌ترین عناوین از سوی سازمان‌های ارزیابی‌کننده است. در این میان شرکت ایران‌خودرو با ارایه طرح فیس لیفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رویکردی مستمر و همه جانبه‌ای را در استمرار مسیر ارتقای کیفیت محصولات رنو تولیدی خود در پیش گرفته است.

سورن دو ستاره شد

در فروردین‌ماه سال‌جاری سمند سورن ایران‌خودرو توانست از یک ستاره عبور کرده و دو ستاره کیفیت را از آن خود کند. در سال ۹۶ پروژه‌های بهبود کیفی در ایران‌خودرو درحال به بار نشستن است و در دو ماه ابتدایی امسال محصولات ایران‌خودرو توانستند دو ستاره به سبد ستاره‌های کیفیت خود بیفزایند.

سوزوکی گراند ویتارا ۴ ستاره شد

ایران‌خودرو خراسان از سایت‌های تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو محسوب می‌شود. این سایت که تولید محصولات سوزوکی گراندویتارا، هایما و ۴۰۵ را برعهده دارد برنامه‌های متنوع و پروژه‌های کیفی متعددی را برای بهبود محصول به اجرا گذاشته است.

در دی‌ماه سال گذشته محصول سوزوکی گراندویتارا توانست از سطح ۳ ستاره به ۴ ستاره کیفی ارتقا یابد. این خودرو، توانست با اجرای برنامه‌های بهبود متعدد در فرایند تولید جایگاه کیفی خود را در میان محصولات هم کلاس ارتقا دهد. پیگیری مستمر ایرادات مرتبط با قطعات و مجموعه‌ها از سازندگان، برنامه‌ریزی و اجرای مستمر ممیزی مطابق با الزامات تعریف شده و پیگیری اقدامات اصلاحی را از جمله دلایل ارتقای کیفی محصولات ایران‌خودرو خراسان بوده است.

پایش وضعیت آلایندگی و تطابق تولید محصولات با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست، بازنگری و تثبیت ابزارهای سیستم تولید و کیفیت درسالن‌های بدنه، رنگ و مونتاژ شامل آموزش به‌کارکنان، بازنگری و به روزآوری ابزارهای سیستم و همکاری در طرح ریزی فرایندهای کیفی مربوط به پروژه ERP/SAP را از دیگر اقدامات انجام شده در واحد کیفیت سایت خراسان است.

نقشه راه کیفی ایران‌خودرو

براساس نقشه راه ترسیم شده برای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی ایران‌خودرو، همه محصولات این شرکت دارای برنامه مشخصی برای کسب ستاره‌های کیفی هستند.

همانطور که اشاره شد، پروژه‌های بهبود کیفیت در زنجیره تولید ایران‌خودرو از تأمین تا خدمات پس از فروش به اجرا گذاشته شده است، نتایج ارزیابی‌‌‌‌‌ها نیز حکایت از بهبود در آن دارد. کلیه محصولات ایران‌خودرو در سال گذشته در شاخص IQS (تعداد ایراد اعلام شده از سوی مشتریان در ۱۰۰ دستگاه خودروی تحویل شده) نیز بهبود ۸ تا ۲۶ درصدی را تجربه کردند. همچنین در ۳ حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش علاوه بر حفظ سطح کیفی از سال ۹۴، افزایش دو درصدی در میزان رضایت از کیفیت محصولات و افزایش ۵ درصدی بهبود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.

کسب نتایج و ارتقای سطح کیفی محصولات مرهون اقدامات مشترک و نظام یافته کلیه واحدهای سازمانی ایران‌خودرو است. واحدهای زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران‌خودرو از حوزه تأمین تا خدمات پس از فروش به‌طور یکپارچه و هماهنگ، پروژه‌های بهبود کیفیت را در راستای کیفی‌سازی محصولات و ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، با تمرکز بر نظر مشتریان در سرلوحه اقدامات خود قرارداده‌اند.

برنامه‌های سال ۹۶ برای افزایش ستاره‌های کیفی

ارتقای کیفیت در تمام بخش‌های زنجیره ارزش تولید ایران‌خودرو در اولویت قرار دارد. برای سال ۹۶ نیز برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده که با اجرای آن ستاره‌های کیفیت محصولات افزایش خواهد یافت. ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی، سیستم‌ها، پروژه‌های انواع موتور و پروژه‌های زیر ساختاری از جمله برنامه‌های سال جاری است.

اجرای سیستم‌های تولید و کیفیت در تمامی فرایند‌‌‌‌‌ها با رویکرد اثربخشی شامل مدیریت دیداری، ماتریس تضمین کیفیت، جلسات مدیریت بر نتایج کیفی نیز از دیگر اولویت‌های ترسیم شده برای تحقق در سال جاری است.

مهار نوسانات کیفی در شاخص کیفیت، کاهش ایرادات موتوری از نظر مشتریان، کاهش شکایت رنگ با منشأ فرایند، بهبود کیفیت دوام قطعات بر مبنای شاخص‌های CSI دوام و C100 6 ماهه از دیگر پروژه‌های تدوین شده است.

بهبود کیفیت قطعات و مجموعه‌های خاص مانند گیربکس، صندلی، چراغ‌ها، سیستم تعلیق و جلوبندی، کاهش هزینه‌های کیفی خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجرای سیستم کنترل Tower Control، بازنگری انبار داغی قطعات و تبدیل به آزمایشگاه برای قطعات خاص، بازنگری استاندارد آدیت محصول بر مبنای نظرات مشتریان و استقرار فرایند آدیت یا میزان فرسودگی خودرو بعد از مدت مشخص نیز در برنامه‌های بهبود برای سال ۹۶ تبیین شده است.

 

منبع ایپکوپرس