تقویت زنجیره تأمین با مشارکت فعال قطعه‌سازان تراز اول

مهندس یکه‌زارع راهبرد ایران‌خودرو را اعلام کرد تقویت زنجیره تأمین با مشارکت فعال قطعه‌سازان تراز اول مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: راهبرد ایران‌خودرو، سازماندهی مجدد زنجیره تأمین و مشارکت بیش از پیش قطعه‌سازان در فرایند تأمین و تولیدخودرو است و بر این اساس تصمیم داریم با واگذاری طراحی و تولید قطعات، مجموعه‌ها و سیستم‌های خودرو […]

مهندس یکه‌زارع راهبرد ایران‌خودرو را اعلام کرد

تقویت زنجیره تأمین با مشارکت فعال قطعه‌سازان تراز اول

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: راهبرد ایران‌خودرو، سازماندهی مجدد زنجیره تأمین و مشارکت بیش از پیش قطعه‌سازان در فرایند تأمین و تولیدخودرو است و بر این اساس تصمیم داریم با واگذاری طراحی و تولید قطعات، مجموعه‌ها و سیستم‌های خودرو به منتخبی از بهترین قطعه‌سازان تراز اول، همکاری خود را با آنها توسعه دهیم.

به گزارش ایکوپرس، مهندس هاشم‌یکه‌زارع در پنجمین همایش صنعت خودرو اظهار کرد: رویکرد جدید ما این است که با توسعه صنعت خودرو داخلی ضمن ارتقای فناوری تولید و ارایه خودروهای روز با پلتفرم‌های جدید، پاسخگوی توقع و نیاز مشتریان و جوابگوی مطالباتشان از این صنعت باشیم.

وی تأکید کرد: قطعه‌سازان سطح اول (تیروان‌ها) باید توانمند در طراحی و دانش فنی روز تولید بوده و توان مالی مناسبی داشته باشند تا نقش کلیدی و پررنگی را در زنجیره تأمین ایران‌خودرو داشته باشند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از دیگر نقش‌های شرکای خارجی ایران‌خودرو در زنجیره تأمین را، افزایش داخلی‌سازی خودروهای جدید با هدف رسیدن به قیمت رقابتی و پیوستن قطعه‌سازان داخلی به شبکه تأمین جهانی عنوان کرد و افزود: تأمین‌کنندگان داخلی جهت ارتقای توانمندی باید توان مهندسی خود را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک افزایش دهند. همچنین‌ به تولید صادرات محور، تحقیق و توسعه، به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید و انعطاف‌پذیری در تولید قطعات خودروهای جدید توجه ویژه‌ای کنند.

وی خاطر نشان کرد: گروه صنعتی ایران‌خودرو با هدف جذب تقاضای بازار کلاس‌های خودروهای کوچک شهری، اقتصادی و خانوادگی و شاسی‌بلند، طراحی و تولید پلتفرم‌های جدید را در دستور کار قرارداده است. پلتفرم جدید ایران‌خودرو با همکاری شرکت‌های مطرح بین‌المللی از جمله پینین فارینا از ایتالیا، ماهله و بوش آلمان، هیوندای پاورتک کره و با مشارکت فعال شرکت‌های توانمند قطعه‌ساز داخلی صورت می‌گیرد. این پلتفرم براساس بالا‌‌ترین سطح استانداردهای بین‌المللی طراحی می‌شود و محصولات متنوعی در کلاس‌های ابعادی مختلف بر پایه این پلتفرم تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

مهندس یکه‌زارع یادآور شد: تولید خودرو در ایران تا سال۲۰۲۵ به سالانه ۳میلیون دستگاه خواهد رسید که گروه صنعتی ایران‌خودرو به عنوان رهبر بازار، تولید ۶۰درصد تیراژ هدف‌گذاری شده یعنی یک‌میلیون‌و۸۰۰هزار دستگاه را برنامه‌ریزی کرده است.

وی سهم برند ملی در سبد محصولات ایران‌خودرو در سال۲۰۱۶، را ۲۴درصد عنوان‌ کرد و افزود: در نظر داریم سهم محصولات برند ملی از حدود ۲۴درصد در شرایط فعلی را به حدود ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش دهیم.

یکه‌زارع اظهار داشت: کشور ایران در دو سال پیاپی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رشد یابنده‌‌‌ترین کشور تولید کننده خودرو در جهان بوده و همچنین در سال۲۰۱۶ مجموع ارزش فروش خودروهای سواری و تجاری و قطعات یدکی کشور حدود ۲۷ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ این میزان به حدود۴۵ تا ۵۰میلیارد دلار افزایش یابد.

وی گفت: از مجموع تقاضای خودروهای سواری در ایران، حدود ۹۶درصد در کلاس کوچک شهری، خانوادگی اقتصادی و شاسی بلند است که ایران‌خودرو پاسخ به تقاضای این بخش را در اولویت برنامه توسعه محصول خود قرارداده است.

 

یکه‌زارع تصریح کرد: از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ حدود۵٫۲۱میلیون دستگاه خودروی سواری و تجاری در ایران فروخته شده که از کل این تعداد فقط ۷درصد آن وارداتی و ۹۳درصد تولید داخل بوده است که این امر نشان می‌دهد نیاز بازار ایران عمدتاً توسط خودروسازان داخلی تأمین شده است.

وی اظهار کرد: از مجموع خودروهای تولید شده در بازه زمانی یادشده در کشور۵۲٫۳ توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید و به بازار عرضه شده است.

مهندس یکه‌زارع تأکید کرد: خودروسازان داخلی با طراحی خودروهای هیبریدی توان تولید انبوه و تجاری‌سازی آن را دارند اما لازمه تحقق این امر، بازاریابی مناسب و ارایه یارانه خرید خودروهای برقی به مشتریان است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به صادرات محصولات اظهار کرد: صادرات با برند پژو و رنو کار بدی نیست اما افتخار ما این است که با برند ایرانی محصولات خود را صادر کنیم و البته لازم است سازوکارهای صادراتی نیز در خدمت صادرات محصولات برند ملی و داخلی باشد.

محمد شریعتمداری در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو

محمد شریعتمداری در پنجمین همایش بین‌المللی خودرو با بیان این مطلب، افزود امروز صنعت خودرو در جهان ۴ تا ۵ درصد GDP را تشکیل می‌دهد و در کشور ۳٫۵ تا ۴درصد GDP متعلق به این صنعت است. از سوی دیگر ۱۲ درصد اشتغال صنعتی را صنعت خودرو دربرمی‌گیرد که این امر جایگاه سیاسی و اجتماعی ارزشمندی را علاوه بر جایگاه اقتصادی به این صنعت می‌دهد.

وی افزود: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب ۱۶۰ هزاردستگاه خودرو تولید می‌کردیم و این در حالی است که اکنون برنامه تولید خودرو در سال ۹۶ یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه است.۱۲میلیارد دلار گردش مالی خودروسازی کشور برآورد می‌شود که اگر صنعت خودروسازی نبود باید این مقدار را وارد می‌کردیم.

شریعتمداری تصریح کرد: خروجی جلسات سیاست‌گذاری صنعت خودرو و جلسات دیگر نشان می‌دهد که در افزایش کیفیت و استاندارد تولید خودرو و ارتقای ایمنی خودرو و رفاه مصرف‌کنندگان باید گام‌‌‌ها را بلند‌تر ‌برداریم چرا که افزایش رضایتمندی مردم با نگاه مشتری‌مداری هدف اصلی ما است.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه داد: باید پاسخگویی نیازهای اساسی مردم در صنعت خودرو باشیم و اگر با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم علل و عوامل را شناسایی کنیم و با اولویت و زمان‌بندی برای حل مشکلات گام ‌برداریم.

وی با بیان این‌که یکی از علل اصلی بروز این مشکلات بومی نبودن صنعت خودروست و رقبای ما دارای تجربه و تحقیقات R&D خوبی هستند، گفت: از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو با مشارکت خودرو سازان داخلی حمایت می‌کنیم و در این مشارکت‌‌ها باید مرکز تحقیقات و توسعه را رشد دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ملت ایران بر پایه توانایی‌های سازنده و ارزشمند فرزندان خود قدم‌های مؤثری را در حوزه‌های صنعتی ایفا می‌کند و علی‌رغم وجود مشکلات امید به آینده در مجموعه فعلان اقتصادی روند رو به رشدی را در سال‌های اخیر داشته است.

 

شریعتمداری بیان کرد: در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام ۹٫۷میلیارد دلار در مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از طریق ۲۲۴ طرح انجام شد که ۵۰طرح آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و دومیلیارد دلار آن در صنعت خودرو‌سازی کشور در این دوره جذب شده است.