قرار گرفتن در زنجیره جهانی خودروسازی

با امضای تفاهمنامه همکاری بین قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی محقق می‌شود  قرار گرفتن در زنجیره جهانی خودروسازی رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: همکاری دوجانبه قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی با ارتقای آموزش و فناوری شرکت‌های ایرانی، قرار گرفتن در زنجیره جهانی خودروسازی را به دنبال خواهد داشت. محمدرضانجفی‌منش در گفت وگو […]

با امضای تفاهمنامه همکاری بین قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی محقق می‌شود

 قرار گرفتن در زنجیره جهانی خودروسازی

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: همکاری دوجانبه قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی با ارتقای آموزش و فناوری شرکت‌های ایرانی، قرار گرفتن در زنجیره جهانی خودروسازی را به دنبال خواهد داشت.

محمدرضانجفی‌منش در گفت وگو با ایرنا با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری بین انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور (ISMAPA) و انجمن قطعه‌سازان فرانسه (FIEV) افزود: این تفاهمنامه در راستای نیاز به پیشرفت و تحکیم همکاری‌ها بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی در چارچوب قوانین و مقررات دو کشور در ۷ بند نهایی و امضا شد.

به گفته این مقام صنفی، تبادل نظر دو انجمن در زمینه همکاری‌های فنی و اقتصادی، حمایت متقابل از تولیدکنندگان در بازار خودرو، ساماندهی و ارایه تسهیلات برای افزایش تماس‌های کاری نمایندگان دو طرف، همکاری در زمینه برگزاری همایش‌های خودرو و قطعه‌سازی با اهداف ارتقای کیفیت، کاهش هزینه‌ها، ارایه آموزش‌ها، تلاش دو انجمن برای فراهم کردن شرایط دسترسی به بازارهای خارجی برای همکاری‌های سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) و همکاری برای برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران و فرانسه و همچنین سایر کشورها، بندهای اصلی این تفاهمنامه را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به برخی اقدام‌های عملی انجام شده در ماه‌های گذشته از سوی فرانسوی‌ها، خاطرنشان‌کرد: شرکت SNECI فرانسه با تأسیس دفتر در تهران و برگزاری دوره‌های آموزشی، به ارتقای فنی و آموزشی قطعه‌سازان اقدام کرده است.

نجفی‌منش ادامه‌داد: در کنار فعالیت آموزشی این شرکت، گروه‌های خودروسازی رنو، پژو و سیتروئن هر یک طی برنامه‌های جداگانه و مطابق آنچه که در قراردادهای فیمابین پیش‌بینی شده، به ارتقای کیفی قطعه‌سازان ایرانی اهتمام دارند.

وی تصریح‌کرد: اکنون ۶۵شرکت قطعه‌ساز و مجموعه‌ساز ایرانی با رنو، ۷۵شرکت با ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) و تقریباً به همین تعداد شرکت نیز با گروه سایپا – سیتروئن همکاری داشته و از برنامه‌های آموزشی و انتقال فناوری آنها بهره‌مند می‌شوند.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با اشاره به شرکت رنو، خاطرنشان‌کرد: این شرکت قطعه‌سازان را در زنجیره تأمین خود به ۴ گروه A، B، C و D تقسیم‌بندی کرده که گروهA بالا‌ترین رتبه و D پایین‌‌ترین رتبه است.

وی اظهارداشت: این شرکت با برگزاری دوره‌های آموزشی در حدود‌۱۲ سال پیش در ایران، قطعه‌سازان همکار خود را به رتبه B ارتقا داد که حاصل آن خودروهای با کیفیت تندر‌۹۰ بود که اکنون ۶۰‌درصد قطعات آن داخلی شده است.

نجفی‌منش تصریح‌کرد: باید در راستای تقویت این اقدام‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات ارزشمند خودروسازان بزرگ جهانی در کشور همت گماشت.

وی در خصوص همکاری قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برای خودروهای برقی و الکتریکی خاطرنشان‌کرد: این خودرو‌ها فناوری پیچیده‌ای ندارند و حتی در برخی موارد از قطعاتی ساده‌تر از خودروهای درون‌سوز برخوردارند؛ در این خودرو‌ها باتری قطعه‌ای مهم است؛ با این حال مطابق سیاست‌های خودروسازی کشور می‌توان در آینده به همکاری‌های متقابل در این زمینه پرداخت.

هفته گذشته در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو کشور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، تفاهمنامه‌ای میان انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران به ریاست محمدرضا‌نجفی‌منش و انجمن قطعه‌سازان فرانسه به ریاست «ژاک‌موج» – Jacues Mauge – امضاء شد.

پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی تهران با محوریت «زنجیره تأمین رقابت‌پذیر (مواد‌اولیه، قطعه‌سازی، لجستیک)» از سه‌شنبه هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. در این همایش بین‌المللی علاوه بر ۲۲۰ مهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره‌جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا، یک‌هزارو۵۶۰نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروی کشور نیز حضور داشتند.

همکاری کویید هند با ایران

نجفی‌منش در ادامه با اشاره به سفر رییس‌جمهوری به هند، یادآوری‌کرد: این کشور در زمینه قطعه‌سازی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و به‌طور نمونه خودروی «کویید» را با کمک رنوی فرانسه و استفاده از توان طراحان هندی طراحی و تولید کرده است.

وی بیان‌داشت: ۹۷درصد قطعات این خودرو در هند ساخته شده و در بازار این کشور ۴هزارو‌۷۰۰دلار به فروش می‌رود؛ این خودرو در صورت ورود به ایران و با وجود استانداردهای سختگیرانه‌تر کشورمان می‌تواند در حدود ۵تا ۶هزاردلار قیمت داشته باشد.

 

این مقام صنفی از احتمال همکاری کویید با یکی از خودروسازان ایرانی برای تولید این خودرو در کشورمان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این صورت انجمن قطعه‌سازان ایران و هند می‌توانند همکاری‌های نزدیکی با هم داشته باشند.