برنامه‌های ویژه برای ارتقا و توسعه زنجیره تأمین گروه سایپا

مدیرعامل سازه گسترسایپا بیان کرد برنامه‌های ویژه برای ارتقا و توسعه زنجیره تأمین گروه سایپا مدیرعامل سازه گسترسایپا با تشریح وضعیت زنجیره تأمین گفت: بی‌شک تلاش مشترک و همکاری خودروساز و قطعه‌ساز منتج به پیشرفت صنعت خودرو کشور خواهد شد. به گزارش سایپا‌نیوز؛ در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو که در مرکز همایش‌های برج میلاد […]

مدیرعامل سازه گسترسایپا بیان کرد

برنامه‌های ویژه برای ارتقا و توسعه زنجیره تأمین گروه سایپا

مدیرعامل سازه گسترسایپا با تشریح وضعیت زنجیره تأمین گفت: بی‌شک تلاش مشترک و همکاری خودروساز و قطعه‌ساز منتج به پیشرفت صنعت خودرو کشور خواهد شد.

به گزارش سایپا‌نیوز؛ در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، در پنل تخصصی، مدیران عامل شرکت‌های تولید و تأمین قطعات خودروسازان به ارایه عملکرد و بیان نقطه‌نظراتشان پرداختند.

معصوم‌نجفیان در این پنل تخصصی گفت: سازه‌گستر در سال‌۱۳۶۴ به‌عنوان نخستین شرکت در تأمین و طراحی مهندسی قطعات خودرو فعالیت خود را با هدف توسعه این صنعت در کشور آغاز کرد.

نجفیان تصریح‌کرد: در مدیریت جدید و از سال‌۹۵ تحولاتی در این شرکت ایجاد و چشم‌انداز‌ها و مأموریت‌ها بازبینی شد. در این جهت ۳ اصل اساسی توسعه فرایندهای نوآوری در سطح زنجیره تأمین، احترام به محیط‌زیست و توسعه صنعت قطعه به‌عنوان یکی از صنایع پیش‌برنده اقتصاد کشور مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: امروز نزدیک به یک‌هزارو۲۰۰ قطعه‌ساز در کشور مشغول فعالیت هستند که ۵۰۰‌هزار فرصت شغلی را در کشور به‌وجود آورده‌اند و حجم سرمایه‌گذاری آن به ۹هزارو‌۳۰۰میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل سازه‌گستر تصریح‌کرد: به ‌لحاظ رتبه‌بندی، شرکت سازه‌گستر جزو یکصد شرکت برتر کشور شناخته شده است.

وی گفت: ۹۷درصد از قطعات تأمین‌شده این شرکت به شکل مستقیم ارسال می‌شود و از طریق شرکت‌های خدمات مهندسی مسایل فنی و کیفی به وسیله همین شرکت‌ها با استفاده از آزمایشگاه‌هایی که در خود سازه‌گستر است، بررسی و تحلیل می‌شود.

نجفیان گفت: گستردگی سایت‌ها و تنوع محصولات باعث شده شرکت سایپا زنجیره تأمین پیچیده‌ای داشته باشد. این پیچیدگی سازه‌گستر را واداشته تا از مدرن‌‌ترین نرم‌افزارهای اطلاعات جامع و یکپارچه برای روان‌سازی زنجیره تأمین بهره گیرد.

وی افزود: بار‌ها از تلاش‌های قطعه‌سازان تقدیر شده زیرا ۸۵درصد ارزش افزوده خودرو مربوط به محصولات این صنعتگران است.

عضو هیأت مدیره گروه سایپا گفت: این سازندگان در زمان تحریم مدیریت نقدینگی و ارتقای کیفی و سرمایه‌گذاری برای تولید و تأمین محصولات موردنیاز شرکت سایپا را به‌عهده داشتند. این کوشش‌‌ها پس از برجام موجب شد سال گذشته گروه سایپا رشد ۵۴درصدی را در تولید به ثبت برساند.

وی تصریح‌کرد: روند توسعه سازندگان به این شکل بود که در سال ۱۹۹۵میلادی(۷۴-۱۳۷۳) سازندگان انتخاب شدند، در سال ۲۰۰۵ میلادی(۸۴-۱۳۸۳) توسعه مشارکت‌‌ها را داشتیم، سال ۲۰۱۰ میلادی(۸۹-۱۳۸۸) مشارکت‌های راهبردی را شاهد بودیم و در سال ۲۰۱۵ میلادی(۹۴-۱۳۹۳) سازندگان به‌عنوان قابلیت‌های سازمانی شناخته شدند.

مدیرعامل سازه‌گستر تأکیدکرد: در ادامه سازندگان به‌عنوان بازیگران استراتژیک ارتقا پیدا کردند. در مدیریت جدید دیگر نمی‌توان با مدیریت سنتی انتظار توسعه داشت ازاین‌رو مدیریت در این شرکت متحول و شامل ۵ شیوه‌نامه شد.

وی افزود: بر این اساس، نخست ایجاد رفاه و امنیت شغلی برای کارکنان مجموعه، توسعه و ارتقا و نیز فرهنگ‌سازی برای نیرو‌ها که به‌عنوان قابلیت‌های سازمانی به‌شمار می‌رفتند، ارتقای کمی و کیفی و همچنین درآمدزایی برای گروه سایپا از طریق صادرات که همان افزایش بهره‌وری است مدنظر قرار گرفت.

نجفیان گفت: این شیوه‌نامه‌ها شامل مدیریت در ۳حوزه منابع و مصالح، فناوری و مدیریت این فاکتور‌ها بود و تمام این امور به‌شکل سلسله مراتبی عمل می‌شود و با بدنه کارشناسی در سال‌۹۵ نزدیک به ۸۰۰برنامه از دل آن بیرون آمد.

وی تأکیدکرد: تمام این برنامه‌ها به‌شکل ماهیانه پایش می‌شود و افزایش ۵۴درصدی تولید در شرکت سایپا نتیجه این تغییر و تحول در شرکت سازه‌گستر بوده است.

مدیرعامل سازه‌گستر گفت: خودرو، صنعت جهانی بوده که با برجام ارتباطات بین‌المللی آن گسترده شد و رقابت‌‌ها افزایش پیدا کرد از این‌رو حاشیه سود کاهش یافت و از طرفی مشتری‌گرایی در برنامه‌های دنبال شد و این تغییرات در محیط داخلی و بیرونی باعث شد تا سازه‌گستر ضرورت تحولات را دریابد.

وی افزود: سازه‌گستر برای هر شرکت تأمین‌کننده قطعات خود دارای چند پارامتر است؛ این‌که در زمان، مکان و مقدار مناسب قطعات تولید و تأمین شود و تمام دستاورد‌ها در این بخش مرهون تلاش‌های زنجیره تأمین این شرکت است.

نجفیان گفت: همچنین توسعه استراتژی در ۴بند ابلاغ شد و حل ریشه‌ای مسایل، توسعه کارکنان و همکاران و در نهایت ارتباطات بلندمدت با زنجیره تأمین به‌ وجود آمد و برای عملیاتی شدن گروه به‌شکل سلسله مراتب جلو رفت و به تم‌های مدیریت‌های زنجیره تأمین متصل شد.

 

وی گفت: این موارد دارای محورهایی چون ارتقای زنجیره تأمین، تییرکردن قطعه‌سازان و… بوده که تلاش‌ها برای تحقق آنها ادامه دارد.