مشارکت و ورود به بازارهای بین‌المللی شرط بقای قطعه‌سازان خودرو کشور

رییس هیأت عامل ایدرو مشارکت و ورود به بازارهای بین‌المللی شرط بقای قطعه‌سازان خودرو کشور منصورمعظمی با بیان این‌که پس از برجام ۶قرارداد خودرویی منعقد شده، گفت: قرارداد ایران خودرو با پژو یکی از آنهاست که در این راستا تاکنون هزارو۷۰۰دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی وزارت صمت، […]

رییس هیأت عامل ایدرو

مشارکت و ورود به بازارهای بین‌المللی شرط بقای قطعه‌سازان خودرو کشور

منصورمعظمی با بیان این‌که پس از برجام ۶قرارداد خودرویی منعقد شده، گفت: قرارداد ایران خودرو با پژو یکی از آنهاست که در این راستا تاکنون هزارو۷۰۰دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی وزارت صمت، رییس هیأت عامل ایدرو ادامه‌داد: قرارداد شرکت سیتروئن با سایپا دیگر قرارداد پسابرجامی است که محصول آن در ۳ماه دوم سال آینده وارد بازار می‌شود، همچنین قراردادهای فولکس واگن با ماموت، هیوندا با کرمان موتور، ایران خودرو با بنز، اسکانیا با عقاب افشان و قرارداد شرکت رنو با ایدرو دیگر قراردادهای خودرویی پسابرجام هستند.

رییس هیأت عامل ایدرو با بیان این‌که با قرارداد رنو تعداد قطعه‌سازان کشور در بازارهای جهانی از ۱۵قطعه‌ساز به ۶۰قطعه‌ساز افزایش می‌یابد، افزود: ۳۰درصد صادرات محصولات با تعهد شرکت رنو انجام می‌شود و تولید داخلی گیربکس موتور در این قرارداد گنجانده شده است.

معظمی، شرط بقای قطعه‌سازی کشور را ورود به بازارهای بین‌المللی و مشارکت با شرکت‌های خارجی دانست و گفت: پروژه ساخت گیربکس اتوماتیک خودرو در زمینه قطعه‌سازی (شروع عملیات اجرایی سال‌۹۶) و مشارکت با رنو فرانسه برای توسعه ظرفیت خودروسازی کشور (شروع عملیات اجرایی در سال‌۹۷) دو طرح سرمایه‌گذاری در دست اجرای ایدرو است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: پروژه تأمین و ساخت۶۳۰ دستگاه واگن در حوزه ریلی و تولید ۵هزار واگن به ارزش ۶میلیارددلار برای مترو کلان‌شهر‌ها برنامه‌ریزی شده است.

معظمی با بیان این‌که پروژه تولید بالگرد غیرنظامی به صورت مشارکت ایدرو با «راشن هلیکوپتر» روسیه از سال آینده آغاز می‌شود، گفت: سهم بخش خصوصی در این قرارداد ۶۰درصد و سهم ایدرو ۴۰‌درصد است.

به گفته این مسؤول، تجاری‌سازی فناوری تولید غشای ممبران، بیواتانول سوختی و ایجاد مرکز ایمپلنت در استان‌های کشور از جمله طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرای ایدرو در حوزه فناوری است‌.

وی ادامه‌داد: طرح نوسازی خط ریسندگی شرکت صنایع بلوچ، تولید لاستیک تایر رادیال در زابل، لرستان و کردستان و طرح فولاد اسفراین از طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرای ایدرو در مناطق محروم و برای محرومیت‌زدایی است.

رییس هیأت عامل ایدرو با بیان این‌که ایجاد منطقه ویژه در گرمسار و جهرم در دست اجرا است، گفت: در مجموع بیش از ۶۰۰میلیاردریال در این دو منطقه سال۹۶ هزینه شده است.

معظمی یادآوری‌کرد: اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل (تجاری)، طرح پرورش ۵۰۰‌مدیر صنعتی در کلاس جهانی و ارایه ۲۰میلیون‌نفر- ساعت آموزش تخصصی و کاربردی در سطوح مختلف نیروی انسانی هدفگذاری شده است.

گفتنی است که ایدرو، سیاست حضور برندهای بزرگ خودروسازی در ایران برای تولید مشارکتی و صادرات را پیگیری می‌کند؛ هدفی که با اجرایی شدن برجام در دی‌ماه سال‌۹۴ بیش از هر زمان به ایران نزدیک است.

 

صنعت خودروی کشور یکی از بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود که از فضای پیش آمده پس از برجام حداکثر استفاده را انجام داد و دوازدهم اردیبهشت‌ماه امسال رییس‌جمهوری نخستین محصول مشارکتی بین ایران خودرو و پژو فرانسه را رونمایی کرد.