وضعیت «ژله‌ای» استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی

در حالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعدیل استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی خبر می‌دهد که سازمان ملی استاندارد ایران با موضع مخالف نسبت به این مسأله واکنش نشان داده و قصد کوتاه آمدن ندارد. به گزارش ایسنا، به تازگی محسن‌صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد […]

در حالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعدیل استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی خبر می‌دهد که سازمان ملی استاندارد ایران با موضع مخالف نسبت به این مسأله واکنش نشان داده و قصد کوتاه آمدن ندارد.

به گزارش ایسنا، به تازگی محسن‌صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی خبر داد و اعلام کرد که قرار است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم ایجاد و به نوعی بازنگری در این زمینه صورت گیرد. مسأله‌ای که با مخالفت صریح نیره‌پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران روبه‌رو شد و بیان کرد که به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب‌نشینی نخواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض خودروسازان مبنی بر استانداردهای ۸۵‌‌گانه خودرویی، بیان می‌کند: برخی از این استاندارد‌ها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی است بنابراین با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به نوعی می‌توان از اصطلاح بازنگری استفاده کرد.

وی در این خصوص که استاندارد ۸۵‌گانه خودرویی پیش از این در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده و چه دلیل دارد که مجدداً در ارتباط با آن بازنگری شود؟ نیز می‌گوید: مجدداً تأکید می‌کنم که برخی استانداردهای در نظر گرفته شده که شامل استانداردهای اختیاری می‌شود شرایط اجرای آن در اروپا هم فراهم نیست. اینگونه نیست که ما امروز چیزی را مصوب و بعد بگوییم که نمی‌خواهیم آن را اجرایی کنیم. با توجه به شرایط پیش آمده باید بهینه عمل کنیم و به خوبی می‌دانیم که سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط‌زیست نسبت به اجرای قوانین تأکید دارند.

مخالفت صریح سازمان ملی استاندارد با تعدیل استاندارهای ۸۵‌گانه

اما بلافاصله نیره‌پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان‌بندی اجرای استانداردهای خودرویی تأکید دارد، اظهارمی‌کند: براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.

وی با بیان این‌که سازمان ملی استاندارد ایران مصمم به اجرای تمامی استانداردهای ۸۵‌گانه در جدول زمانی اعلام شده است و به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب‌نشینی نخواهد کرد، می‌گوید: سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید کاملاً شفاف و مطابق برنامه اعلام شده عمل خواهد کرد و در نحوه اجرای این استاندارد‌ها با توجه به بسترهای موجود، با خودروسازان همکاری می‌کند و از هر یک از خودروسازان درخواست شده است برنامه اجرایی دقیق خود درباره نحوه اجرای استانداردهای مذکور را به این سازمان گزارش کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به این‌که از سال۲۰۱۴ تغییرات ساختاری در استانداردهای خودرویی اتحادیه اروپا صورت گرفت و براساس رویکرد جدید این اتحادیه، استانداردهای مورد تأیید سازمان ملل که جنبه فراگیرتر و سختگیرانه‌تری دارند به جای استانداردهای خودرویی جاری در اتحادیه، مورد پذیرش قرار گرفت، خاطرنشان‌می‌کند: ملاک سازمان ملی استاندارد همین استانداردهای بین‌المللی است که در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و از سال۱۳۹۳، موضوع این تغییرات به خودروسازان اعلام و درباره برنامه زمانی اجرای این استاندارد‌ها توافق شده و این توافق در شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال۱۳۹۵ مورد تصویب قرار گرفته است.

پیروزبخت ادامه می‌دهد: تمامی استانداردهای تأیید نوع خودرو، به عنوان یک مجموعه واحد ناظر بر ایمنی عملکردی خودرو هستند و این استاندارد‌ها با بررسی جنبه‌های مختلف عملکردی و الزامات مربوط به ایمنی قابلیت پذیرش نوع خودرو را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. البته استانداردهای تأیید نوع تنها به عنوان معیار قابل پذیرش ایمنی عملکردی خودرو در سطح دنیا، مورد بررسی قرار گرفته و این استاندارد‌ها یکی از شاخص‌های کیفیت خودرو به شمار می‌آیند کما این‌که در سطح اروپا نیز خودروسازان مختلف با سطوح فناوری و کیفیت متفاوت وجود دارند. سایر شاخص‌های کیفیت همچون خدمات پس از فروش و قیمت در حیطه اختیارات این سازمان نیست و مواردی چون نوآوری در طراحی و ساخت و امکانات ویژه، در فضای رقابتی و با خلاقیت خودروساز به افزایش کیفیت کمک می‌کند.

به گفته رییس سازمان ملی استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استاندارد‌ها هستند و با توجه به تغییرات شتابنده دنیای خودرو، در ایران نیز باید هر چه سریعتر امکان بومی‌سازی این فناوری‌های جدید فراهم شود و از این رهگذر قیمت تمام شده خودرو‌ها کاهش یابد.

چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵گانه خودروهاست؟

 

حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵گانه خودرویی تا ابتدای دی‌ماه سال آینده به عنوان فاز سوم اجرای این استاندارد‌ها خواهد بود. آیا درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به سرانجام می‌رسد یا سازمان ملی استاندارد ایران به هیچ وجه از تصمیم اتخاذ شده کوتاه نخواهد آمد؟