۴۰ هزار تاکسی و «ون» در سال‌جاری نوسازی می‌شوند

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خبر داد ۴۰ هزار تاکسی و «ون» در سال‌جاری نوسازی می‌شوند مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، گفت: نوسازی ۳۰هزار دستگاه تاکسی و ۱۰هزار دستگاه ون را برای امسال در دستور کار خواهیم داشت. مرتضی‌ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که هر موتورسیکلت حدود ۸برابر یک خودرو تولید آلایندگی می‌کند، […]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خبر داد

۴۰ هزار تاکسی و «ون» در سال‌جاری نوسازی می‌شوند

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، گفت: نوسازی ۳۰هزار دستگاه تاکسی و ۱۰هزار دستگاه ون را برای امسال در دستور کار خواهیم داشت.

مرتضی‌ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که هر موتورسیکلت حدود ۸برابر یک خودرو تولید آلایندگی می‌کند، اظهارکرد: از ۷۰درصد آلودگی که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود، ۲۱درصد سهم موتورسیکلت‌‌ها است. همچنین در حال حاضر در کشور حدود ۱۱میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۳٫۵ میلیون آن در شهر تهران فعالیت می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که باید به سمت ساماندهی موتورسیکلت‌‌ها و جایگزین کردن آنها با موتورسیکلت‌های برقی حرکت کنیم، ادامه داد: اگر تهران را مدنظر قرار دهیم و ۳٫۵ میلیون موتورسیکلت‌ را در ۸ برابر که همان تولید آلایندگی است ضرب کنیم تقریباً به عددی معادل ۲۴میلیون می‌رسیم. یعنی در تهران موتورسیکلت‌‌ها معادل ۲۴میلیون خودرو تولید آلایندگی می‌کنند. بنابراین باید به سمت ساماندهی موتورسیکلت‌‌ها و جایگزین کردن آنها با موتورسیکلت‌های برقی حرکت کنیم. این اقدام نیازمند زیرساخت‌ها و حمایت‌های دولتی برای اجرایی شدن است که مقدمات آن انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به این‌که مطالعات اولیه انجام و پروپوزال طرح نیز آماده است و باید حمایت‌هایی درباره ورود موتورسیکلت‌های برقی و تأمین زیرساخت‌هایی برای شارژ باتری این موتور‌ها صورت گیرد، گفت: در حقیقت نوسازی موتورسیکلت‌‌ها با جایگزینی موتورهایی با سوخت پاک است.

وی همچنین به نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی که از خرداد ۹۵ آغاز شد با احتساب تاکسی‌های فرسوده مدل ۸۶، حدود ۱۸۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کل کشور داشتیم که ۷۱ هزار دستگاه آن از رده خارج شد. از این ۷۱ هزار دستگاه نیز ۶۱ هزار دستگاه تاکسی جایگزین تحویل داده شد و حدود ۱۰ هزار دستگاه هم فرایند اسقاط بدون جایگزین را طی کردند.

ضامنی تصریح کرد: قصد داریم حدود ۱۲۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده دیگر را نیز نوسازی کنیم اما این طرح ارکان مختلفی دارد که یک بحث آن به بانک‌ها باز می‌گردد. زیرا آنها باید در پرداخت تسهیلات کمک کنند. همچنین یک بحث دیگر آن نیز ارزش گواهی اسقاط تاکسی‌های فرسوده است و باید توسط دولت محاسبه و ارزش آن برای خودرو ساز کارسازی شود. در حقیقت این مهم‌ترین چالش اتحادیه تاکسیرانی در این طرح است زیرا اعتبارات در نظر گرفته شده متناسب با حجم اسقاط نیست به همین دلیل طرح در چند مرحله متوقف شده است. به عبارت دیگر اگر ارکان مختلف طرح یاری کنند، نوسازی ۳۰هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون را برای امسال در دستور کار خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه گفت: در حال حاضر خودروهای جایگزین تاکسی‌های فرسوده پژو و سمند است و امیدواریم خودروهای برلیانس و آریو برای سال جدید نیز اضافه شوند. در حقیقت فرایند تصمیم‌گیری ورود خودروی‌های آریو و برلیانس برای شرکت‌های خودروسازی زمان بر است. اما تمام اقدامات از جانب اتحادیه تاکسیرانی انجام و منتظر شرکت خودروساز هستیم.

وی در پایان صحبت‌هایش به خودروهای برقی و هیبریدی نیز اشاره کرد و گفت: برای سال ۹۷ استفاده از خودروهای هیبریدی و یا خودروهایی با سوخت پاک را در دستور کار داریم، اگرچه هزینه این خودرو‌ها بالا است اما اگر بخواهیم با آلودگی هوا مقابله کنیم این اراده را می‌طلبد. همچنین اگر همه شهرهای آلوده دنیا را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که آنها نیز به سمت ناوگان برقی به عنوان سوخت‌های پاک حرکت کرده‌اند. اگر یک خودروی برقی را جایگزین خودروی بنزینی کنیم در مدت ۱۰ سال در مصرف سوخت، ۹۴ میلیون تومان صرفه‌جویی برای دولت به همراه خواهد داشت.