کارشناس صنعت خودرو: تخصیص ارز به واردات خودرو ضرورت ندارد کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروی وارداتی، کالایی لوکس محسوب میشود و دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به این دسته از کالاها تا زمان محقق شدن برنامههای ارزی دولت، ضروری نیست. امیرحسنکاکایی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، وضعیت آشفته بازار خودروهای خارجی و بهویژه خودروهای کار کرده […]
کارشناس صنعت خودرو:
تخصیص ارز به واردات خودرو ضرورت ندارد
کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروی وارداتی، کالایی لوکس محسوب میشود و دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به این دسته از کالاها تا زمان محقق شدن برنامههای ارزی دولت، ضروری نیست.
امیرحسنکاکایی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، وضعیت آشفته بازار خودروهای خارجی و بهویژه خودروهای کار کرده و دست دوم که هر روز شاهد افزایش قیمتها در آن هستیم، به طرح این پرسش پرداخت که اساساً لازم است از این وضعیت خارج شویم یا خیر؟
عضو هیأتعلمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: امروز در بازه قیمتی ۲۰ تا ۱۴۰میلیون تومانی خودرو در بازار همه چیز تحت کنترل دولت است و بیشتر مصرفکنندگان خودرو نیز در این بازه قیمتی به دنبال اتومبیلهای دلخواهشان میگردند.
کاکایی به شرایط امروز کشور و مواجهه با مشکلات ارزی اشاره کرد و گفت: اکنون به گفته مسؤولان، ارز به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما بحث اصلی کنترل و مدیریت مصرف آن است.
وی با طرح این پرسش که «آیا در چنین شرایطی تخصیص ارز به خودروهای خارجی ضرورت دارد یا خیر؟» اظهار داشت: با تخصیص حتی یک دلار برای واردات خودرو مخالفم زیرا کمتر از ۵درصد خودروهای موجود بازار را خودروهای خارجی تشکیل میدهند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در شرایط کنونی جامعه، اولویت با ۹۵درصد دیگر است که عامه مردم را تشکیل میدهند.
وی یادآور شد: بخشی از مصرفکنندگان ۵درصد خودروی وارداتی به کشور که شاید یک درصد آنها را شامل شوند، افرادی متمولی هستند که هرچقدر برای خرید یک خودرو هزینه کنند، برایشان تفاوتی نمیکند و روی سخن اصلاً با این مصرفکنندگان نیست.
کاکایی اضافه کرد: متقاضیان ۴درصد باقیمانده را نیز افرادی تشکیل میدهند که به دنبال خودروهایی در بازه قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰میلیون تومانی در بازار هستند؛ در این زمینه نیز باید گفت که التهابات و رشد قیمتی که این روزها شاهد آن هستیم، بالاخره پایان مییابد و قیمتها به ثبات خواهند رسید، زیرا با افزایش قیمتها از یک حد به بعد دیگر خریداری وجود نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: «معتقدم باید بگذاریم رشد قیمتی در این گروه از خودروها افزایش یابد تا به نقطه تعادل برسد و نگرانی دولتمردان نیز نه این گروه، بلکه عامه مردم و تولید باید باشد».
عضو هیأتعلمی گروه مهندسیخودرو در دانشگاه علموصنعت ایران خاطرنشان کرد: راهحل نظارتی نیز در این زمینه جوابگو نیست، زیرا وقتی اصل مالکیت خصوصی را پذیرفتهایم، افراد میتوانند خودروی خود را به هر قیمتی بفروشند و حتی اگر نظارتها را تشدید کنیم، در نهایت میگویند «نمیخواهیم بفروشیم».
وی بیان داشت: راهحل کشور در چنین «بحرانسازی»هایی آن است که مردم باید خویشتنداری نشان داده و از خرید غیرضروری خودداری کنند، همچنین اجازه دهند که دولت کارش را انجام دهد.
این کارشناس خودرو گفت: دولت با اقدامهایی نظیر ندادن ارز به خودروهای خارجی، در حال کنترل بازار ارز است و باید اجازه دهیم به این حرکتهای خود ادامه دهد تا این بازار را نیز به تعادل برساند.
وی یادآور شد: خرید خودروهایی در بازه قیمتی ۱۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان که کالایی لوکس محسوب میشود، خواستهای است که میتواند به تعویق بیفتد، زیرا خودروهای لوکس دیگری با قیمتهایی پایینتر وجود دارد که افراد میتوانند آنها را بخرند.
کاکایی با بیان اینکه برای تنوعطلبی انسان هیچ حدوحصری وجود ندارد، تأکید کرد: «درست نیست افراد پاسخ به تنوعطلبی خود را از دولت خواستار باشند».
این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط فعلی سیاسی کشور و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، تصریح کرد: باید با تداوم شیوه اقتصاد مقاومتی به دولت کمک کنیم تا در برابر بدخواهان نظام ایستادگی کند نه اینکه در شرایط فعلی کار اضافه بتراشیم.
وی بار دیگر تأکید کرد: از مردم انتظار میرود در شرایط کنونی با خویشتنداری در خرید این خودروها، موجب افزایش بیرویه قیمتها نشوند و حاشیه و تنش برای دولت ایجاد نکنند؛ موضوعی که در شرایط کنونی بازار مسکن نیز انتظار میرود.
کاکایی گفت: تقویت تولید داخلی نیاز امروز کشور است، زیرا شرایط حساس کنونی بار دیگر ثابت کرد حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی ما را به سرمنزل مقصود میرساند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.