پیشنهاد واردکنندگان خودرو برای سهمیه‌بندی واردات

پیشنهاد واردکنندگان خودرو برای سهمیه‌بندی واردات رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دولت پیشنهاد کرد پس از فعال کردن ثبت‌سفارش‌های جدید، تخصیص ارز به آنها سهمیه‌بندی شود تا با شکسته شدن حباب کنونی قیمت‌ها، مدیریت بازار میسر شود. کورش‌مرشدسلوک در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از تصمیم وزارت صنعت، معدن‌وتجارت مبنی بر قرار گرفتن خودرو […]

پیشنهاد واردکنندگان خودرو برای سهمیه‌بندی واردات

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دولت پیشنهاد کرد پس از فعال کردن ثبت‌سفارش‌های جدید، تخصیص ارز به آنها سهمیه‌بندی شود تا با شکسته شدن حباب کنونی قیمت‌ها، مدیریت بازار میسر شود.

کورش‌مرشدسلوک در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از تصمیم وزارت صنعت، معدن‌وتجارت مبنی بر قرار گرفتن خودرو در گروه چهارم واردات و ممنوعیت واردات آنها، به دلیل فشار تقاضا و محدودیت عرضه شاهد شکل گرفتن حباب قیمتی در بازار بودیم.

به گفته این مقام صنفی، امروز این حباب قیمتی در بازار خودروهای کارکرده و همچنین بازار ثانویه (خودروهای صفرکیلومتر که پس از تحویل توسط نمایندگی‌ها به مشتریان به بازار عرضه می‌شود) بیش‌تر است.

مرشدسلوک یادآوری کرد: محدودیت‌های واردات خودرو، در عمل آن را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده و تقاضا برای آن افزایش یافته است؛ براین اساس در شرایط ثبات عرضه، افزایش و حبابی شدن قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است و هرچه این عرضه محدودتر شود، حباب بزرگتر می‌شود.

وی تصریح کرد: تنها راهکار از بین بردن حباب قیمتی یاد شده، آزادسازی واردات یا دستکم سهمیه‌بندی واردات است که این پیشنهاد نیز در نامه‌ای از سوی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به وزارت صنعت، معدن‌وتجارت ارایه شد.

انتظار نداریم دولت یک شبه واردات را آزاد و ارز قابل‌توجهی به آن اختصاص دهد، اما می‌توان با فعال‌سازی ثبت‌سفارش‌های محدودی که در اختیار واردکنندگان قرار دارد، علاوه بر پاسخگویی به نیاز مشتریان، حباب موجود را مدیریت کرد».

تعدیل قیمت با عرضه یک‌سوم پارسال

مرشدسلوک گفت: از آغاز امسال ۷هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد و با توجه به حدود ۲۰هزار ثبت‌سفارش واردکنندگان، می‌توان امیدوار بود به اندازه یک‌سوم متوسط سال‌های گذشته خودرو وارداتی به بازار عرضه کرد تا شرایط قیمتی کنونی تا حدودی تعدیل شود.

وی ادامه داد: به‌طور قطع در صورت محقق شدن این پیشنهاد، تأثیر آن بر کاهش حباب قیمتی خودرو‌ها بسته به نوع برند متفاوت است.

واردات خودرو در اوایل سال ۱۳۹۶ رشد شتابانی را تجربه کرد و همین امر سبب شد وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در تیرماه با هدف «مدیریت منابع ارزی» سایت ثبت‌سفارش خودروهای خارجی را ببندد و اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو را به دولت ارسال کند.

سرانجام این آیین‌نامه به تصویب دولت رسید و از دی‌ماه پارسال سامانه ثبت‌سفارش پس از اعمال اصلاح‌ها، بار دیگر به روی واردکنندگان خودرو باز شد.

در نیمی از پارسال امکان ثبت‌سفارش خودرو وجود نداشت اما بررسی آمار نامه‌های پارسال دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت حاکی است ۷۰ هزارو۵دستگاه خودرو به ارزش یک‌میلیاردو۸۳۶ میلیون دلار از گمرک‌های کشور ترخیص شد.

بر پایه این آمارها، شمار خودروهای ترخیص شده در سال ۱۳۹۵، ۷۶هزارو۷۱۵ دستگاه به ارزش دومیلیاردو۸میلیون دلار بود.

این آمار‌ها از کاهش ۸٫۷۵ درصدی شمار خودروهای ترخیص شده از گمرک و افت ۸٫۵۷ درصدی ارزش آنها حکایت دارد.

بر پایه این آمارها، پارسال ۹۳هزارو۴۸۹ مورد ثبت‌سفارش خودرو صورت گرفت که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ کاهش ۵۱درصدی نشان می‌دهد.

سال ۱۳۹۵ شمار ۱۹۲هزارو۲۶۴ دستگاه خودرو ثبت‌سفارش شد.

البته بیش‌ترین رشد ثبت‌سفارش خودرو در دو سال گذشته مربوط به بهمن ماه ۱۳۹۶ با ۵۲۳ درصد و کم‌ترین رشد آن با منفی ۹۹٫۸ درصد مربوط به آذرماه ۱۳۹۶ بود.