ساخت گیربکس داخلی برای خودروهای سواری

با مهندسان داخلی ممکن می‌شود ساخت گیربکس داخلی برای خودروهای سواری گیربکس یا همان جعبه‌دنده خودروهای سبک و سنگین که مسیر حرکت چرخ‌های خودرو با محوریت آن صورت می‌گیرد از جمله قطعاتی است که آن را قلب خودرو نامیده‌اند، قلبی که سال‌هاست ساخت آن در انحصار چند کشور است. به گزارش باشگاه خبر نگاران انحصاری […]

با مهندسان داخلی ممکن می‌شود

ساخت گیربکس داخلی برای خودروهای سواری

گیربکس یا همان جعبه‌دنده خودروهای سبک و سنگین که مسیر حرکت چرخ‌های خودرو با محوریت آن صورت می‌گیرد از جمله قطعاتی است که آن را قلب خودرو نامیده‌اند، قلبی که سال‌هاست ساخت آن در انحصار چند کشور است.

به گزارش باشگاه خبر نگاران انحصاری که منجر به عقب‌گرد شرکت‌های خودروسازی و نارضایتی آنها شد. تأمین قطعه‌های حساس صنعت خودرو با خروج شرکت‌های خودروسازی از کشور، عملاً از بین رفت. اما در این بین با تلاش یک تیم تحقیقاتی ایرانی موفق به ساخت گیربکس‌های هلی‌کوپتر و ناوشکن‌ها شد که بدون شک تولید گیربکس هلی‌کوپتر‌ها می‌تواند نوید ساخت گیربکس‌های اتوماتیک را در خودروساز‌ی باشد.

در این باره محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: هم‌اکنون صنعت قطعه خودروسازی توانایی ساخت گیربکس را برای خودروهای سواری دارد که این امر مستلزم تأمین نقدینگی است. نخبگان و مهندسان داخلی طرح‌های بسیار پیشرفت‌های را برای ساخت گیربکس‌های مختلف در صنایع و استفاده از خودروهای شخصی طراحی کرده‌اند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه این صنعت قابلیت توانایی ساخت هر قطعه مورد نیاز خودرو از جمله قطعات حساس را دارد، افزود: این امر مستلزم دو عامل مهم است، اولین عامل تأمین نقدینگی و نیروی انسانی مورد نیاز این طرح و دیگری همت دولتی‌‌ها برای ساخت هر چه سریع‌تر این دستگاه‌هاست. توانایی فنی و مهندسی ایران در مقابل بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا قابل رقابت است.

نجفی‌منش بیان کرد: هم‌اکنون قطعه‌سازان برای ساخت هر قطعه باید ابتدا تجهیزات آن را به صورت نقدی خریداری کرده سپس مشغول به ساخت آن شوند، به نظر می‌رسد که حمایت‌ها و تسهیلات ویژه در بخش توانمند‌سازی قطعات مورد نیاز خودروهای سواری در کشور یکی از عواملی است که می‌تواند ساخت گیربوکس و سایر قطعات را سرعت ببخشد.

این مقام مسؤول در ادامه تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم در واحدهای کوچک و متوسط آن است که حداقل یک ماه مواد آنها از داخل تأمین شود. زمانی که این کار سرعت می‌گیرد قطعه‌ساز قابلیت ساخت هر قطعه‌ای را خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مواد اولیه‌ای برای ساخت اقلامی نظیر گیربکس در کشور لازم است؟، گفت: مواد اولیه تمام قطعات از جمله گیربوکس که شامل آلیاژها، فولاد و… است در داخل موجود است و تنها نیازمند یک جرقه از طرف دولت برای شروع این کار هستیم.

همچنین امرا… امینی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تولید گیربکس توسط تیم تحقیقاتی ایرانی را اقدامی بزرگ و فوق‌العاده دانست و اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید کشور‌های محدودی چه در تولید گیربکس‌های اتومات خودرو و چه در گیربکس‌های مخصوص هلی‌کوپتر فعالیت می‌کنند و توانایی تولید آن را دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه با تأکید بر این که کشور ما در حال‌حاضر تکنولوژی و امکانات لازم برای تولید گیربکس اتومات مخصوص خودرو را دارد گفت: متأسفانه علی‌رغم پتانسیل خوبی که در کشور و دانشگاه‌های ما وجود دارد صنعت خودرو کشور نمی‌تواند پذیرای چنین طرح‌هایی باشد.

امینی ادامه داد: صنعت خودرو با وضعیت نامشخص حوزه مدیریتی که دارد پذیرای چنین طرح‌هایی نیست در حالی که با داشتن شرایط مناسب می‌تواند با دل و جان چنین طرح‌هایی را بپذیرد، اما در این صنعت و در بسیاری از مسائل اولیه دچار مشکل هستیم و جا برای طرح‌های جدید وجود ندارد.

او با تأکید بر وابستگی شدید خودروسازان داخلی به خودروسازی‌های سایر کشور‌ها تصریح کرد: متأسفانه تولیدکنندگان ما به مونتاژ و وارد کردن قطعات راضی شده بودند و این موضوع باعث ایجاد آسیب در صنعت خودروسازی شد.