عزم جدی صنعت خودروسازی ایران برای پیشرفت معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با تأکید بر ایجاد زمینه حضور نوآوری شرکتهای دانشبنیان در صنعت خودروسازی کشور گفت: در فضای صنعتی امروز کشور باید تصمیم بگیریم که آیا میخواهیم صنعت خودروسازی داشته باشیم یا کارخانجات خودرویی؟ و این تفاوت در استفاده کردن از شرکتهای دانشبنیان یا استفاده […]
عزم جدی صنعت خودروسازی ایران برای پیشرفت
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با تأکید بر ایجاد زمینه حضور نوآوری شرکتهای دانشبنیان در صنعت خودروسازی کشور گفت: در فضای صنعتی امروز کشور باید تصمیم بگیریم که آیا میخواهیم صنعت خودروسازی داشته باشیم یا کارخانجات خودرویی؟ و این تفاوت در استفاده کردن از شرکتهای دانشبنیان یا استفاده نکردن از آنهاست.
به گزارش مناقصهمزایده، سورنا ستاری با بیان اینکه صنعت، پذیرای نوآوری و کسبوکارهای دانشبنیان و محلی برای توسعه نوآوری است، افزود: کارخانهداری نیازی به نیروی انسانی متخصص ندارد و محدود به ابزارهای وارداتی است. در حالی که صنعت به دنبال نوآوری، ماشینسازی و طراحی است و کارخانهداری در نقطه آغاز خود باقی میماند.
ستاری با اشاره به ظرفیت بالای دانشآموختگان در کشور آن را فرصتی برای توسعه صنایع و تزریق نوآوری دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت خارقالعاده میتواند منجر به پیشرفت صنعت خودرو شود.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق به تدریج در صنعت خودرو در حال تحقق است و الان به جایی رسیدهایم که طراحی در این صنعت رخ میدهد. وقتی پلتفرم و زیرساخت طراحی در اختیار کشور باشد، دانش ایجاد شده از این صنعت موجب خلق ارزشافزوده و اشتغال واقعی میشود.
ستاری همچنین بیان کرد: در این صورت میتوانیم همپای کشورهای پیشرفته مدلهای کارآمد و جدید خودرو را مطابق با فرهنگ بومی و نیازهای جامعه تولید و تجاریسازی کنیم.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان در ادامه گفت: خوشحالم که شاهد آغاز این روند هستم و ایرانخودرو در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی با برگزاری رویداد نیازهای فناورانه صنعت خودرو، نشان داد که عزم صنعت خودروسازی ایران برای پیشرفت و توسعه به کمک نوآوری و فناوری دانشبنیانها و استارتآپها جدی است.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با بیان اینکه صنعت خودرو اقتصاد بزرگی را در دل خود دارد، گفت: این صنعت مرز فناوریهای مختلف را در مینوردد و از زیست فناوری تا هوشمصنوعی را درگیر میکند. استفاده از این فناوریها در دنیا به یک بحث جدی تبدیل شده است و صنایع بزرگ ناگزیر از حرکت در مسیر استفاده از فناوریها و حرکت به سوی توسعه به طور مثال در حوزه هوشمندسازی هستند.
ستاری ادامه داد: اگر صنعت خودروسازی به این مسیر ورود نکند، قطعاً میدان را به شرکتهای خلاق و نوآوری واگذار میکند. راه توسعه این صنایع استفاده از نوآوریهای جدیدی است که با قیمت و کیفیت رقابتی، مورد استقبال جامعه قرار بگیرد و توسعه دانش این حوزه را در پی داشته باشد.
به گفته وی، در حالحاضر شرکتهای دانشبنیانی در حوزههای مختلفی مانند هوشمصنوعی داریم که صنعت خودروسازی کشور میتواند نیاز خود را برای آنها تعریف کند و با مدیریت روی آن در همکاری با این شرکتها ضمن رفع آن نیاز به دستاوردهای تازهای دست پیدا کند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: فناوریهای پیشرفته مزیتهایی را به خودرو ارائه میدهد که علاوه بر کاهش هزینههای تمام شده و افزایش کیفیت فرآوردههای تولیدی، زمینه را برای توسعه فناوری و پیشرفت کشور در این حوزه هموار میکند. به کمک فناوری این شرکتهاست که صنعت خودرو میتواند نوآوری و پیشرفت را ضمیمه تولیدات خود قرار دهد.
ستاری در پایان گفت: برای تحقق این موضوع مهم باید با نگرشی تازه به شرکتهای دانشبنیان نگریسته شود و در تمام شرایط از جمله اکنون که سایه تحریمها بر این صنعت گسترده شده است، درها برای استفاده از توانمندی شرکتهای دانشبنیان گشوده باشد و از فعالان زیستبوم نوآوری استقبال شود.
در این مراسم پنج تفاهمنامه همکاری فناورانه بین شرکت ساپکو، شرکتهای دانشبنیان و پارک فناوری پردیس امضاء شد.
نخستین تفاهمنامه با محوریت ایجاد فن بازار تخصصی خودرو میان پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و ساپکو، با حضور پیرمحمدی؛ مدیرعامل ساپکو و صفارینیا؛ رئیس پارک فناوری پردیس منعقد شد.
تفاهمنامه بعدی میان شرکت دانشبنیان رویال صنعت و ساپکو با محوریت پیادهسازی سامانه emp برای نخستین بار در کشور بر روی خودروها پیادهسازی میشود. با تحقق این طرح فناور بیش از ۱۵۰ میلیون صرفهجویی ارزی صورت میگیرد. همچنین شرکت دانشبنیان سیال نیرو صنعت با محوریت توسعه فرمان هیدرولیک در پلتفرم خودرو با این شرکت خودروساز تفاهمنامه همکاری امضاء کرد.
شرکت دانشبنیان فدک صنعت پویاشاد با محوریت تولید «ایران ساخت» گاز مصرفی در خنککننده خودرو نیز تفاهمنامه بعدی را با شرکت ساپکو منعقد کرد. براساس این تفاهمنامههای همکاری در حوزه قطعهسازی از شرکتهای دانشبنیان ایران که نیازهای صنعت خودروسازی را تأمین کنند، حمایت میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.