رشد ۳۹ درصدی شکایت‌های مردمی در عرضه کالا و خدمات

رشد ۳۹ درصدی شکایت‌های مردمی در عرضه کالا و خدمات گذشته در مجموع ۲۶۲ هزار و ۶۴۹ فقره شکایت در خصوص کالاها و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اخذ شد که نسبت به سال پیش از آن ۳۹ درصد افزایش داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از […]

رشد ۳۹ درصدی شکایت‌های مردمی در عرضه کالا و خدمات

گذشته در مجموع ۲۶۲ هزار و ۶۴۹ فقره شکایت در خصوص کالاها و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اخذ شد که نسبت به سال پیش از آن ۳۹ درصد افزایش داشت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع ۱۷۲ هزار و ۲۷۹ فقره (۶۶ درصد) شکایت‌هابه صورت تلفنی، ۵۴ هزارو ۵۳۵ فقره (۲۱ درصد) به صورت حضوری و ۳۵ هزار و ۸۳۵ فقره (۱۳ درصد) به صورت کتبی بوده است.

از مجموع شکایت‌های رسیدگی شده، تعداد ۱۰۲ هزار و ۵۶۹ فقره (۳۹درصد) متخلف و ۱۲۷ هزار و ۳۳۲ فقره (۴۹ درصد) غیرمتخلف شناخته شده‌اند و ۳۲ هزار و ۷۴۸ فقره (۱۲ درصد) در حال بررسی است.

از مجموع شکایت‌های دریافتی پارسال، ۸۸ درصد شکایت‌هارسیدگی و پاسخگویی شده و ۱۲ درصد به دلیل استعلام‌های حقوقی یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی است.

همچنین بررسی‌ وضعیت گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد ۲۲۵ هزار و ۶۵۲ فقره (۸۶ درصد) مربوط به کالا و ۳۶ هزار و ۹۹۷ فقره (۱۴ درصد) مربوط به خدمات است.

بیشترین شکایت واصله در حوزه کالا مربوط به نان، میوه و سبزی و خواروبارفروشی بوده و بیشترین شکایت در حوزه خدمات از رستوران‌ها، تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و پارکینگ شهری گزارش شده است.

گزارش‌های دریافتی براساس نوع تخلف بیانگر آن است که گرانفروشی، تقلب و درج نشدن قیمت از بیشترین موارد تخلف بوده است.

همچنین از مجموع شکایت‌های رسیدگی شده در سال ۹۷ که منجر به تخلف شده‌اند، تعداد ۶ هزار و ۲۰۵ فقره (۶ درصد) از شکایت‌هابا برآورد ارزش ۱۸۶ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۸۸۶ هزارو ۱۹۳ ریال که جنبه عمومی نداشته، پیش از تشکیل پرونده تخلف منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.