ایران جزو ۸ کشور مطرح دنیا در زمینه گوهرسنگ‌‌‌ها است

مشاور امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران جزو ۸ کشور مطرح دنیا در زمینه گوهرسنگ‌‌‌ها است مشاور امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران جزو ۸ کشور مطرح دنیا از لحاظ دارا بودن ذخیره گوهرسنگ‌‌‌ها است. به گزارش شاتا؛ مجیدپورمقدم با اعلام این خبر افزود: […]

مشاور امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

ایران جزو ۸ کشور مطرح دنیا در زمینه گوهرسنگ‌‌‌ها است

مشاور امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران جزو ۸ کشور مطرح دنیا از لحاظ دارا بودن ذخیره گوهرسنگ‌‌‌ها است.

به گزارش شاتا؛ مجیدپورمقدم با اعلام این خبر افزود: ایران با داشتن پتانسیل‌های بالقوه معدنی و شناسایی ۴ میلیارد تن ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از ۲۰۰ منطقه شناسایی شده در ۱۴ استان کشور دارای گوهرسنگ‌های فراوانی است.

پورمقدم با اعلام این‌که ایران در تنوع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی رتبه تک رقمی را داراست، افزود: نبود فناوری‌های پیشرفت در زمینه تراش و فرآوری ‌این سنگ‌‌‌ها متأسفانه موجب شده تا سهم ایران در ایجاد ارزش‌افزوده و صادرات آن اندک باشد.

مشاور امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در این راستا استان اردبیل با برخورداری از تنوع ۳۷ رنگ از سنگ‌های عقیق، از استان‌های ممتاز کشور در این شاخصه می‌باشد و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی اردبیل تأثیر امکان‌ناپذیری در ایجاد معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی این استان گذاشته است.

وی افزود: معدن عقیق نمین، با برخورداری از مزایا و ذخایر وافر، ابعاد بزرگ و یک تکه بودن سنگ، زیبایی و تنوع رنگ در دنیا و بازار، بدون رقیب است به‌طوری که رنگ منحصربه‌فرد عقیق نمین به «پاییزی مینیاتوری» شهرت دارد.

 

پورمقدم در پایان گفت: گوهرهای گران‌بها نقش مهمی در ایجاد مشاغل خانگی و ترویج صادرات غیرنفتی دارد.