بررسی دلایل صعود بازارهای مس و نفت خام در بازارهای جهانی

  بر اساس گزارش بانک بارکلیز؛ کامدیتی‌ها یکی از جذاب‌‌ترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال جاری میلادی تلقی می‌شوند. به گزارش معدن ۲۴، کامدیتی‌ها در بین سایر دارایی‌ها در ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ بازده مثبتی را ایجاد کردند که این امر فعالان بازار را به سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها تشویق نمود به‌طوری که براساس […]

 

بر اساس گزارش بانک بارکلیز؛ کامدیتی‌ها یکی از جذاب‌‌ترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال جاری میلادی تلقی می‌شوند. به گزارش معدن ۲۴، کامدیتی‌ها در بین سایر دارایی‌ها در ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ بازده مثبتی را ایجاد کردند که این امر فعالان بازار را به سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها تشویق نمود به‌طوری که براساس تازه‌‌ترین آمار منتشر شده؛ سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها در دو ماه ابتدایی سال به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسید که بیش‌ترین سطح از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون محسوب می‌شود.

 اما برخی از کامدیتی‌ها مانند مس و نفت خام به دلیل عدم بهبود واقعی بازارها، در معرض ریسک بالای افت قیمت، در بازه زمانی کوتاه مدت قرار دارند به‌طوری که احتمالاً این دو کامدیتی نسبت به سطوح قیمتی فعلی، کاهش ۲۵ درصدی را تجربه خواهد کرد، در نتیجه نفت خام به کم‌تر از ۳۰ دلار در هر بشکه و مس به کم‌تر از ۴۰۰۰ دلار در هر تن تنزل خواهد کرد. به این ترتیب سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها در ۳ ماهه دوم سال جاری چندان رضایت بخش نخواهد بود که دلایل متعددی در این امر دخیل می‌باشد که از آن جمله می‌توان به عدم بهبود قابل توجه عوامل بنیادی، افزایش ظرفیت تولید و رشد موجودی‌ها علی‌الخصوص در بازارهای مس و نفت خام اشاره کرد.

موارد فوق می‌تواند بازار کامدیتی‌ها را با چالش‌هایی مواجه سازد و موج تازه‌ای از تسویه قرارداد‌ها و نقد کردن سرمایه‌ها را به وجود آورد که این امر زمینه ساز کاهش ۲۵ -۲۰ درصدی قیمت‌ها از سطوح فعلی خواهد شد. به گفته تحلیلگران بارکلیز، میانگین بهای نفت خام در ۳ ماهه دوم سال جاری به ۳۴ دلار کاهش خواهد یافت و در فصل چهارم سال با روند افزایشی به ۴۵ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

یکی از دلایل صعود بازارهای مس و نفت خام در چند هفته اخیر، افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی چین و پیش‌بینی افزایش مصرف این کشور عنوان شده است. اما بانک بارکلیز معتقد است تغییری در وضعیت اقتصاد این کشور رخ نداده است و درباره تحقق پیش‌بینی‌ها همچنان تردیدهایی وجود دارد که در نتیجه به فروش سریع کامدیتی‌ها دامن خواهد زد و قیمت‌ها را با کاهش بیش‌تری مواجه خواهد ساخت.

 

به گفته تحلیلگران بارکلیز؛ در حال حاضر زود است قضاوت کنیم که موج تازه سرمایه‌گذاری‌ها در بازارهای کامدیتی، نوید بخش رونق دوباره بازار‌ها در بلندمدت است یا خیر، اما با توجه به ضعف عوامل بنیادی، به نظر می‌رسد به زودی به پایان این موج صعودی نزدیک شویم.