معدنکاری سبز شرط مناقصات احیای معادن در کشورهای توسعه یافته

معدنکاری سبز شرط مناقصات احیای معادن  در کشورهای توسعه یافته      رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان گفت: استفاده از فناوری معدنکاری سبز آسیب‌های زیست‌محیطی معدنکاری را کاهش می‌یابد. مهدی حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معدنکاری سبز فناوری تازه‌ای است که شرکت‌های معدنی زیادی در جهان تلاش می‌کنند تا با استفاده […]

معدنکاری سبز شرط مناقصات احیای معادن  در کشورهای توسعه یافته 

 

 

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان گفت: استفاده از فناوری معدنکاری سبز آسیب‌های زیست‌محیطی معدنکاری را کاهش می‌یابد.

مهدی حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معدنکاری سبز فناوری تازه‌ای است که شرکت‌های معدنی زیادی در جهان تلاش می‌کنند تا با استفاده از آن آسیب‌های زیست‌محیطی معدنکاری را کاهش دهند. در کشورهای توسعه‌یافته احیای معادن و ایجاد مناظر طبیعی از شیوه‌های مدرن استخراج بوده و بازسازی بخشی از چرخه حیات معدن است که پس از پایان کار، زمین را به مسیر اصلی و اولیه بازمی‌گردد.

این مسؤول ادامه داد: این موضوع بخش مهمی از مراحل صدور مجوز برداشت معدن در کشورهای توسعه‌یافته است. چنان‌چه در این کشور‌ها حتی طرح‌های تشویقی برای اجرای پروژه احیا در زمان مشخص شده و سالانه به شرکت‌هایی که ایده‌های مناسب را در مدت زمان مشخصی اجرا کرده‌اند، اهدا می‌شود و طبق این برنامه زمین تعیین شده و طرح احیای آن به مناقصه گذاشته می‌شود.

وی در رابطه با توسعه پایدار، افزود: توسعه پایدار زمانی امکان‌پذیر است که بین اهداف زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی تعادل برقرار باشد و این موضوع زمانی محقق می‌شود که سیاست‌های زیست‌محیطی و سیاست‌های اجتماعی جوامع مدنی با سیاست‌های بخش معدن در اکتشافات و استخراج معادن در یک راستا قرار گیرد.

حمیدی خاطرنشان کرد: توجه به محیط زیست یک اصل اساسی و مهم برای پیشرفت و توسعه پایدار است اما این مسأله به معنی توقف معدنکاری و استخراج مواد معدنی نیست و بهره‌برداری از ذخایر معدنی کشور باید با توجه به حفظ منابع‌طبیعی و حفظ محیط زیست و رعایت قانون آن صورت بگیرد که برای جلوگیری از بهم خوردن اکوسیستم یا شکل طبیعی یک منطقه می‌توان از روش‌های مختلفی برای بازسازی معادن استفاده کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، یادآور شد: اگر روش معدنکاری از نوع سنتی به سیستماتیک ارتقا یابد و امکان استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای معدنکاران فراهم شود و معدنکاران نیز بخشی از درآمد خود را براساس قانون به فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص دهند، شاهد تحول بزرگی در بخش معدن و معدنکاری خواهیم بود.