صادرات ۷٫۵میلیارد دلار محصولات معدنی و صنایع مرتبط

براساس اعلام گمرک برای ۱۰ماه سال‌جاری   صادرات ۷٫۵میلیارد دلار محصولات معدنی و صنایع مرتبط براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت ۱۰ماهه سال۹۶ به میزان ۷میلیاردو‌۵۸۷میلیون دلار محصولات معدن و صنایع معدنی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه ۴٫۶ درصد رشد دارد و ۲۰٫۵درصد از ارزش کل صادرات را در این […]

براساس اعلام گمرک برای ۱۰ماه سال‌جاری  

صادرات ۷٫۵میلیارد دلار محصولات معدنی و صنایع مرتبط

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت ۱۰ماهه سال۹۶ به میزان ۷میلیاردو‌۵۸۷میلیون دلار محصولات معدن و صنایع معدنی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه ۴٫۶ درصد رشد دارد و ۲۰٫۵درصد از ارزش کل صادرات را در این مدت به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا و برپایه این آمار، حجم صادرات صورت گرفته محصولات معدن و صنایع معدنی در مدت یادشده به میزان ۵۳میلیون و ۳۳۷هزار و ۹۰۳تن بود که نسبت به مدت مشابه پارسال افت ۱٫۳درصدی دارد.

برپایه آمار مورد بررسی در دوره این گزارش، بیش از ۱۵٫۸میلیون تن سنگ آهن به ارزش ۸۷۷میلیون دلار صادر شد که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه پارسال به ترتیب افت ۲درصدی و رشد ۴۴درصدی را ثبت کرد.

صادرات زنجیره سیمان نیز در این مدت به وزن ۱۲٫۹میلیون تن به ارزش ۴۸۲میلیون رسید که در مقایسه با ۱۰ماهه۹۵

از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴و یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین صدور زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط هم با رقم ۷٫۲میلیون تن و به ارزش ۲میلیارد و ۷۱۲میلیون دلار ثبت شد که از نظر وززن و ارزش به ترتیب رشد ۲۹ و ۱۱درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است.

واردات ۱۰ماهه محصولات معدن و صنایع معدنی

محصولات معدن و صنایع معدنی در مدت ۱۰ماهه۹۶ به میزان ۹٫۵میلیون تن و به ارزش ۴میلیارد ۴۶۴میلیون دلار وارد کشور شد که از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۷۸٫۷ و ۳۲٫۴درصد افزایش نشان می‌دهد.

ارزش واردات محصولات معدن و صنایع معدنی در مدت ۱۰ماهه امسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۱درصد و ۱۰٫۴درصد از کل واردات را در برمی‌گیرد.

‌بیش‌ترین سهم واردات در بخش معدن و صنایع معدنی در دوره این گزارش مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به وزن ۳میلیون و ۱۱۱هزار و ۲۸۰تن به ارزش یک میلیارد و ۷۹۵میلیون دلار بود که از نظر وزن و ارزش در مقایسه با ۱۰ماهه۹۵ به ترتیب یک و ۱۴درصد رشد نشان می‌دهد.

علاوه بر این محصولات پایین‌دستی و قطعات فولاد به وزن ۴۹۵هزار و ۸۰۷تن و ارزش ۶۵۹٫۵میلیون دلار در ۱۰ماهه امسال وارد کشور شد که از لحاظ وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته هر یک ۶درصد افت را ثبت کرد.

همچنین بر اساس این بررسی، ‌کم‌ترین میزان واردات در بین اقلام معدن و صنایع معدنی وارداتی در مدت ۱۰ماهه امسال متعلق به آنتیموان، که ۱۲۹تن به ارزش ۱٫۲میلیون دلار اعلام شد و در مقایسه با عملکرد دوره مشابه پارسال از نظر وزن و ارزش ۱۰درصد افت و ۷۹درصد رشد نشان می‌دهد.

جمهوری اسلامی از نظر حجم ذخیره اکتشافی در رده چهاردهم جهانی قرار دارد و از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه دهم را به خود اختصاص داده است‌.

حجم ذخیره اکتشافی ایران حدود ۶۰ میلیارد تن اعلام شده که حدود ۴۰میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

 

شمار مواد معدنی اکتشافی در کشورمان بالغ بر ۶۸نوع ماده معدنی است‌.