توسعه همکاری‌های معدنی با ایران از دوشنبه تا مسکو

همزمان با برگزاری سی و ششمین همایش ملی و سومین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم‌ زمین صورت می‌گیرد توسعه همکاری‌های معدنی با ایران از دوشنبه تا مسکو همزمان با برگزاری سی و ششمین همایش ملی و سومین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم‌ زمین طی نشست رییس این سازمان با آقایان ایگور‌ام و بارانف‌ایوجنی از شرکت دولتی روس‌ژئو […]

همزمان با برگزاری سی و ششمین همایش ملی و سومین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم‌ زمین صورت می‌گیرد

توسعه همکاری‌های معدنی با ایران از دوشنبه تا مسکو

همزمان با برگزاری سی و ششمین همایش ملی و سومین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم‌ زمین طی نشست رییس این سازمان با آقایان ایگور‌ام و بارانف‌ایوجنی از شرکت دولتی روس‌ژئو نسبت به توسعه همکاری‌های دو طرف در بخش ارایه خدمات، تأمین تجهیزات، انتقال دانش فنی و آموزش کارشناسان تأکید کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دو طرف در تفاهمنامه‌ای که به امضای دوطرف ‌رسید پروژه دریای‌خزر را پیگیری کنند که اساس آن، همانند توافقنامه گذشته با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران باشد و همچنین برنامه کاری و نقشه راه در قالب این تفاهمنامه به صورت واقعی وجود داشته باشد به صورتی‌که با برنامه (GWL) هماهنگ باشد و در آینده تفاهمنامه‌هایی با موضوعات جزیی‌تر (در چارچوب نیازهای طرف ایرانی) مورد توافق و امضا قرار بگیرد.

سپس مدیر بین‌الملل این سازمان هدف از امضای این پیش‌نویس آن است که باب همکاری‌های مشترک با شرکت روس‌ژئو باز شود تا در سفر مدیرعامل ایمیدرو طی چند روز آینده به مسکو، منابع مالی و همکاری‌های مشترک مشخص و بین دو کشور امضا شود.

میرمحمدمیگونی گفت: تکنولوژی شرکت روس‌ژئو بسیار بالا بوده و در مواردی نظیر کانسارهای ژرف، علاوه بر مباحث مطرح شده در دریای‌خزر بر اکتشاف نیز نظر داشته باشیم.

همچنین راضیه‌لک، به موضوعات اکتشافات معدنی، بررسی مخاطرات طبیعی و استفاده از دو دستگاه لرزه‌نگار و OBS شرکت روس‌ژئو، بررسی آب‌های ژرف برای مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان جهت اکتشاف آب‌های عمیق زیرزمینی، تجهیزات آزمایشگاه‌های سن‌سنجی، تجهیزات تصویربرداری برای سرزمین‌های دارای پوشش گیاهی جنگلی، تعبیر و تفسیر داده‌های به دست آمده از تکنولوژی‌های طرف روسی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی و در مجموع ارایه خدمات از جانب طرف روسی شامل خدمات اکتشافی، زمین‌شناختی، ژئوفیزیک دریایی و هوایی، تأمین تجهیزات و انتقال دانش فنی و آموزش کارشناسان ایرانی تأکید کرد.

همچنین در نشستی جداگانه رییس سازمان زمین‌شناسی کشور با با ضراب‌الدین‌ا…‌زاده، رییس و صابیربابایوف، معاون سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان به بررسی راهکارهای موجود به‌منظور گسترش همکاری‌های دو کشور پرداخت.

رییس سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، برگزاری سی و ششمین همایش ملی و سومین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم‌زمین را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران کارشناسان متخصص و با تجربه‌ای در بخش‌های مختلف علوم‌زمین در اختیار دارد.

وی برگزاری این نشست‌‌ها را برای منطقه و کشورهای همسایه ایران بسیار مفید ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر ایران کشورهای منطقه نیز از دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران بهره می‌برند.

ضراب‌الدین‌ا…‌زاده ضمن اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران طی سال‌های گذشته در تاجیکستان تصریح‌کرد: زمین‌شناسان ایرانی با پتانسیل‌های زمین‌شناسی و معدنی تاجیکستان آگاهی کامل دارند که بر همین اساس مایل به توسعه مناسبات دوجانبه خود در بخش علوم زمین هستیم تا از دستاوردهای ایران در این زمینه بیش از گذشته بهره ببریم.

رییس سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان با بیان این‌که کارشناسان این مجموعه بیش از گذشته به آموزش نیاز دارند، گفت: بسیاری از شرکت‌های خارجی از جمله آلمان و چین در زمینه مطالعات شناسایی معادن مس، طلا، سرب و روی سرمایه‌گذاری کردند که بر همین اساس تاجیکستان تمایل زیادی برای توسعه مناسبات خود با ایران دارد.

وی ضمن اشاره به زبان و فرهنگ مشترک میان ایران و تاجیکستان خاطرنشان‌کرد: همکاری با ایران کمک قابل توجهی به توسعه و پیشرفت تاجیکستان خواهد کرد و ما برای استخراج و اکتشاف معادن خود و توسعه فضای سرمایه‌گذاری از ایران بهره خواهیم برد.

در ادامه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در گذشته تجربه خوبی در زمینه مطالعات علمی و فنی علوم‌زمین در تاجیکستان داشتیم، گفت: در زمینه مطالعات زمین‌شناسی دریایی، توسعه آزمایشگاه‌های آنالیز موادمعدنی، زمین‌شناسی پزشکی، توسعه پایگاه داده‌های علوم‌زمین، ژئودیتابیس، آموزش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان با توجه به اعتبارات موجود فعالیت‌های گسترده‌ای در گذشته انجام داده‌ایم.

لک، توسعه اکتشاف و مطالعات در زمینه مخاطرات طبیعی از جمله فرونشست و زمینلرزه را به عنوان برنامه‌های جدید پیشروی کشور ایران و تاجیکستان یاد کرد و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاری‌ها در بخش علوم‌زمین با این کشور استقبال می‌کند و تاجیکستان برای ایران یک کشور هدف است که بر همین اساس باید پیش‌نویس مطالعات در زمینه مخاطرات طبیعی، توسعه اکتشافات و آموزش علوم زمین آماده و به وزارت امور خارجه ایران برای تأمین منابع مالی ارسال شود.

وی همچنین، امضای تفاهمنامه سه‌جانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران، سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان و ایمیدرو به عنوان موضوع پیشنهادی دیگر برای توسعه علوم‌زمین و فعالیت‌های این سازمان در تاجیکستان یاد کرد.

 

همچنین آموزش علاقه‌مندان و دانشجویان کشور تاجیکستان و کمک در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و توسعه مناسبات دوجانبه دو کشور در فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دیگر بخش‌های مورد توافق دو طرف بود.