توسعه معادن یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است

استاندار سمنان توسعه معادن یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است استان سمنان معادن و ذخایر معدنی فراوانی دارد که متأسفانه از این ظرفیت کم‌نظیر اقتصادی و اشتغال‌آفرین تاکنون بهره‌برداری اصولی و سرمایه‌گذاری همه جانبه‌ای در این بخش نشده است. به گزارش ایرنا، بخش معدن یکی از محورهای توسعه کلان در هر منطقه است که […]

استاندار سمنان

توسعه معادن یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است

استان سمنان معادن و ذخایر معدنی فراوانی دارد که متأسفانه از این ظرفیت کم‌نظیر اقتصادی و اشتغال‌آفرین تاکنون بهره‌برداری اصولی و سرمایه‌گذاری همه جانبه‌ای در این بخش نشده است.

به گزارش ایرنا، بخش معدن یکی از محورهای توسعه کلان در هر منطقه است که به اعتقاد کارشناسان در صورت احیای این بخش اقتصادی، رسیدن به توسعه پایدار و اشتغال بیش‌تر در استان سمنان امکان‌پذیر خواهد کرد.

استان سمنان دارای ۳٫۵میلیاردتن ذخیره زمین‌شناسی و بیش از ۵هزارو۵۰۰‌میلیون‌تن ذخیره قطعی معدنی دارد و تعداد ۵۶۱ واحد معدنی در این استان برای ۴هزارو۲۰۰ بهره‌بردار این واحد‌ها اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین استان سمنان با ۵۶۱معدن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه۶ کشور را دارد.

به گفته کارشناسان، در دولت دهم حدود ۶۰درصد از معادن سمنان نیمه‌فعال یا غیرفعال بود که اکنون با درایت دولت تدبیر و امید این رقم به کم‌تر از ۲۵درصد رسیده است.

براساس آمار تاکنون حدود۱۰۲ واحد صنعتی نیمه‌فعال و غیرفعال سمنان حدود ۳هزارمیلیاردریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند که این امر گامی در افزایش توسعه و اشتغال در استان به حساب می‌آید.

ارایه تسهیلات رونق تولید به ارزش ۳هزارمیلیاردریال و رفع کمبود آب و مشکلات زیرساختی حدود ۴۰واحد معدنی سمنان به تأکید مسؤولان امر رونق جان دوباره به این بخش اقتصادی اشتغال‌آفرین استان در دولت تدبیر و امید بخشیده است.

به گفته مسؤولان امر، فرسودگی تجهیزات معدنی یکی از مشکلات این بخش است که با این که فرآوری محصولات معدنی می‌تواند راه‌گشای اقتصاد و اشتغال پایدار در استان باشد اما، فرسودگی ماشین‌آلات موجب شده مدت زمان برداشت کاهش داشته و یا در بهترین شکل ممکن موادمعدنی به صورت خام به فروش برسد.

همچنین کمبود آب، نبود نقدینگی و بازار فروش از دیگر مشکلات واحدهای معدنی سمنان بوده که به گفته کارشناسان رفع این چالش به رونق اقتصادی در استان منجر می‌شود.

سیدشهاب‌الدین‌چاوشی، استاندار سمنان در این ارتباط گفت: توجه به توسعه معادن یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است.

وی با بیان این‌که کشور در طول سال‌های گذشته، فقط به اقتصاد نفتی توجه کرده است، افزود: در حالی‌که نفت کالایی سیاسی است و استکبار می‌تواند آن مورد بهره‌برداری سیاسی قرار دهد، نباید سرنوشت کشور به آن گره بخورد.

چاوشی با اشاره به تأکید دولت تدبیر و امید برای استقلال بودجه کشور از درآمدهای نفتی، خاطرنشان‌کرد: در بودجه کشور در چند سال گذشته، تکیه به درآمدهای نفتی به نفت کاهش یافته است.

استاندار سمنان با بیان این‌که معادن استان باید آماده ارایه به بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران شود، ادامه‌داد: معادن و ذخایر معدنی استان سمنان ظرفیت ویژه‌ای دارد که استفاده نشده است.

وی اضافه‌کرد: به گفته کارشناسان مربوط و براساس آمارسنجی حدود ۸۰درصد از موادمعدنی سمنان به صورت خام به فروش می‌رسد که این امر در درازمدت نه تنها به افزایش اشتغال در سمنان نمی‌انجامد بلکه اقتصاد این استان را به نابودی می‌کشاند.

چاوشی تصریح‌کرد: راه‌اندازی واحدهای فرآوری نیاز کنونی بخش معدن سمنان است و رفع این بخش از مشکلات معدن داران سمنان در برنامه‌های اجرایی استانداری سمنان قرار دارد.

استاندارسمنان تصریح‌کرد: نبود نقدینگی و بازار فروش موادمعدنی با توسعه واحدهای فرآوری برطرف می‌شود و به غیر از چند واحد تولید کاشی و سرامیک، هیچ‌گونه واحد فرآوری دیگری در بخش معدن سمنان وجود ندارد.

چاوشی گفت: کمبود آب هم یکی از مشکلات واحدهای معدنی سمنان است که رفع این مشکل به تلاش تمامی مدیران مربوط به خصوص اداره کل حفاظت محیط‌زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیاز دارد.

استاندار سمنان گفت: در دوسال گذشته حدود ۳هزارمیلیاردریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای معدنی سمنان پرداخت شد که این اقدام گام مثبت دولت تدبیر و امید برای افزایش رونق اقتصادی در استان است.

استان سمنان یکهزارو۷۰۰پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از ۴۰هزاربهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۸درصد و در کشاورزی بیش از ۱۴درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود ۱۸٫۲درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود ۲۲درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.

استان سمنان در زمان حاضر از جمله ۸۰درصد تولید نمک، حدود ۴۵درصد تولید گچ و بیش از ۹۰درصد ذخایر زئولیت و سلستین کشور را تولید می‌کند.

استان سمنان با ۸شهرستان بیش از ۷۰۰هزارنفر جمعیت دارد.