ضرورت بررسی و اصلاح چگونگی تعیین قیمت محصولات فلزی در بورس کالا

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ضرورت بررسی و اصلاح چگونگی تعیین قیمت محصولات فلزی در بورس کالا در راستای مدیریت آرامش بازار و حسب دستور ریاست جمهوری مبنی بر عدم هرگونه افزایش قیمت تا پایان خرداد ماه و نیز با توجه به مباحث مطروحه در جلسه پایش وضعیت تأمین در حضور چهار معاون وزیر […]

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی

ضرورت بررسی و اصلاح چگونگی تعیین قیمت محصولات فلزی در بورس کالا

در راستای مدیریت آرامش بازار و حسب دستور ریاست جمهوری مبنی بر عدم هرگونه افزایش قیمت تا پایان خرداد ماه و نیز با توجه به مباحث مطروحه در جلسه پایش وضعیت تأمین در حضور چهار معاون وزیر و مدیران کل مرتبط و تشکل‌های ذی‌ربط و فولاد سازان خصوصی و دولتی کشور و سندیکای لوله و پروفیل فولادی و مدیران بورس کالا در محل معاونت اقتصادی وزارت صمت، تصمیمات مهمی برای توزیع و بازار فلزات، مباحث مطروحه و تصمیمات اتخاذ شد.

به گزارش راه دانا؛ در راستای مدیریت آرامش بازار و حسب دستور ریاست جمهوری مبنی بر عدم هرگونه افزایش قیمت تا پایان خرداد ماه و نیز با توجه به مباحث مطروحه در جلسه پایش وضعیت تأمین در حضور چهار معاون وزیر و مدیران کل مرتبط و تشکل‌های ذی‌ربط و فولاد سازان خصوصی و دولتی کشور و سندیکای لوله و پروفیل فولادی و مدیران بورس کالا در محل معاونت اقتصادی وزارت صمت، تصمیمات مهمی برای توزیع و بازار فلزات، مباحث مطروحه و تصمیمات اتخاذ شد.

کاوه گفت: از جمله این تصمیمات، ضرورت بررسی و اصلاح چگونگی تعیین قیمت فلزات و محصولات فلزی در بورس کالا و لزوم بررسی عملکرد بورس کالا در شفافیت عرضه، کشف و تعیین قیمت پایه است. همچنین از نکات برجسته این جلسه، تأکید بر بازنگری و اصلاح روش‌های موجود در جهت مدیریت آرامش بازار؛ هم‌افزایی در خصوص تأمین مواد اولیه و محصولات مورد نیاز صنایع پایین‌دستی با استفاده از مکانیزم‌های نوین مدیریت بازار بود.

دیگر نکات مهم مطرح شده در این جلسه ضرورت کاهش مراکز متعدد تصمیم گیری در خصوص عرضه و تعیین قیمت پایه فلزات اساسی و ارایه ساختار متمرکز در این خصوص و ضرورت همگرایی بیش‌تر در زنجیره تأمین و عرضه در بین اعضای جلسه بوده است.

 کاوه تأکید کرد: بنا بر صورت‌جلسه ی ارسالی از سوی معاونت اقتصادی وزارت صمت که به امضای سینکی، معاون وزیر رسیده تصمیمات مهم متخذه ابلاغ گردیده است از جمله آن :

 ۱) با توجه به اهمیت محصولات فلزی و ضرورت مدیریت آرامش بازار عرضه، تقاضا و قیمت مقررگردید، حاضرین در جلسه (معاونت، شرکت انجمن، سندیکا)، نقطه نظرات خود را با توجه به ملاحظات تخصصی حوزه ذی‌ربط و با عناوین تصویری از وضعیت فعلی در حوزه مربوطه به روایت آمار، تهدیدات، فرصت‌ها، راهکار‌‌‌‌ها و راهبرد‌های پیشنهادی کوتاه مدت و بلند مدت را تهیه و ظرف مدت یک هفته در قالبی منسجم، به این معاونت منعکس نمایند.

۲) واحدهای تولیدی انواع محصولات فلزی (فولاد، آلومینیم و مس) مکلفند نسبت به عرضه هفتگی و مستمر محصولات یاد شده با حداکثر عرضه در بورس کالا اقدام نمایند.

لذا هیچ‌گونه افزایش قیمتی ناشی از عدم عرضه مکفی در بورس کالا و سایر موارد از جمله افزایش نرخ جهانی و… با توجه به مصوبه ‌کارگروه تنظیم بازار مبنی بر عدم هرگونه افزایش نرخ کالا‌‌‌‌ها تا پایان خرداد سال۹۷ مورد پذیرش نبوده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف است در چارچوب ضوابط و مقررات جاری رسیدگی قانونی را معمول و بورس کالا نیز نسبت به رعایت آن اقدام نماید.

 ۳) کلیه واحدهای تولیدی شمش (فولادی و آلومینیمی)، کاتد مس و ورق فولادی مکلف به عرضه محصولات خود در بورس کالا بوده به نحوی که فراوانی عرضه محصولات مذکور کاهش قیمت در بورس کالا را به دنبال داشته باشد.

 بدیهی است عرضه محصول خارج از بورس تحت هر عنوانی، از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت

  ۴) واحدهای تولیدی میلگرد با توجه به ظرفیت تولید واقعی، مکلف به عرضه محصولات در بورس کالا می‌باشند. لذا در صورت عدم عرضه مکنی به دلایل غیرمنطقی که موجب بر هم زدن آرامش بازار می‌گردد از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت احراز تخلف برخورد قانونی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی انجام می‌پذیرد. تعیین میزان کف عرضه میلگرد در بورس کالا، در جلسه کارشناسی با هماهنگی دفتر تخصصی و انجمن مربوطه مورد ارزیابی و بررسی و اقدام قرار گیرد.

 ۵) مبنای عرضه شمش (فولادی و آلومینیمی)، کاتد مس و انواع ورق فولادی به منابع پایین‌دستی، در قالب سامانه بهین‌یاب بوده و عرضه خارج از مکانیزم مزبور و بورس کالایی از سوی واحد‌های تولیدی عرضه‌کننده، تخلف محسوب گردیده و مطابق ضوابط و مقررات جاری توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسیدگی صورت می‌پذیرد. معاونت محترم امور صنایع و معاونت محترم امور معادن و صنایع معدنی موظف بوده ظرف دوماه نسبت به ابلاغ به واحدهای پایین‌دستی جهت ثبت نام در سامانه بهین‌یاب و همچنین تکمیل و به‌روزرسانی سامانه مذکور اقدام و متعاقباً پس از تکمیل به فوریت در جهت اعلام به بورس کالایی اقدام نمایند.

 دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور و عضو اتاق بازرگانی ضمن خوشبینی به مصوبات فوق گفت معاونت اقتصادی تأکید کرده با توجه به شرایط کنونی بازار فلزات اساسی به منظور حفظ تعادل عرضه، تقاضا و قیمت در بازار داخلی، اقدامات لازم را معمول شود و مرتبا آخرین نتایج حاصله مصوبات فوق به آن معاونت ارسال گردد.