اثرات جنگ تجاری بر صادرات فولاد ایران

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد اثرات جنگ تجاری بر صادرات فولاد ایران یک پای جنگ تجاری دنیا، فولاد است. ترامپ برای حفظ صنایع امریکا، تعرفه‌های ۲۵درصدی برای فولاد و ۱۰درصدی برای آلومینیم اعمال کرد. اما جنگ تجاری، چه تأثیری بر صادرات فولاد ایران دارد؟ به هرحال، آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان است و […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

اثرات جنگ تجاری بر صادرات فولاد ایران

یک پای جنگ تجاری دنیا، فولاد است. ترامپ برای حفظ صنایع امریکا، تعرفه‌های ۲۵درصدی برای فولاد و ۱۰درصدی برای آلومینیم اعمال کرد. اما جنگ تجاری، چه تأثیری بر صادرات فولاد ایران دارد؟ به هرحال، آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان است و اگر وارداتش را محدود کند، ظرفیت فولادی که قبلاً به این کشور وارد می‌شد، حالا به باقی کشور‌ها خواهد رفت. کشورهایی که شاید بازار هدف ایران باشند. بهادراحرامیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل فولاد یزد در گفت‌و‌گو با اتاق تهران جنگ تجاری و تأثیر آن بر ایران را تحلیل کرد.

جنگ تجاری و تعرفه‌های فولاد آمریکا چه تأثیری بر ایران دارد؟

ایران، فولادی به آمریکا صادر نمی‌کند. اما ممکن است این جنگ تجاری گریبانگیر ایران هم شود، به این دلیل که بازار بهم می‌خورد. مخصوصاً در بعضی ردیف کالا‌ها این مسأله ممکن است رخ دهد. به هرحال آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان است ورق گرم و برخی لوله پروفیل و بعضی از فولادهایی که در صنعت نفت و گاز هم استفاده می‌شوند به این کشور وارد می‌شده است. از طرفی آمریکا از کشورهایی واردات انجام می‌دهد که با ایران مراواده تجاری راحتی دارند. به‌طور مثال چین یکی از طرف‌های تجاری فولاد با آمریکا بود. حالا به احتمال قوی با بسته شدن بازار آمریکا به روی چین و مشکل دسترسی به بازار این کشور، صادرات چین -حتی اگر به سمت ایران نیاید- به سمت بازارهایی خواهد رفت که در حال حاضر بازار ایران هستند. به این ترتیب رقابت را برای کالای ایران سخت‌تر می‌کنند.

بیش‌ترین تأثیر در کدام بخش رخ خواهد داد؟

انتظار این است که در قسمت ورق و محصولات فولادی عریض، ورق‌های تخت و ورق‌های کلاف شده، این مشکل بیش‌تر دیده شود تا محصولاتی مانند میله‌گرد و تیرآهن. اما به‌طورکلی راجع به این اقدام ترامپ باید گفت که وضع تعرفه روی واردات آلومینیم و فولاد اولین حرکت در این جنگ تجاری است که ترامپ قصد انجامش را داشته است. این موضوع هم بیش‌تر به دلیل سمبولیک بودن فولاد و آلومینیم برای سنجیدن عکس‌العمل طرف‌های مقابلش است. این یک روندی است که تازه شروع شده و باید دید افت و خیزهای آینده چطور خواهد بود.

خیلی کشور‌ها به تعرفه‌های ترامپ واکنش نشان داده‌اند. طرف‌های مستقیم تجاری تهدید به مقابله به مثل کرده‌اند. اما درباره کشوری مانند ایران، برای مشکلاتی که احتمالاً در آینده پیش خواهد آمد، برنامه‌ریزی شده است؟

ایران جزو سازمان تجارت جهانی نیست. ترامپ هم می‌خواهد جنگ تجاری انجام دهد و بیش‌تر هدفش بهبود تراز تجاری‌‌ با کشورهایی مانند چین و اتحادیه اروپا است. بنابراین ابتدا باید ببینیم ایران در کجای این مخاصمه و مقابله به مثل‌ها قرار می‌گیرد تا نسبت به آن برنامه‌ریزی هم انجام شود. با این حال به نظر می‌رسد جنگ تجاری منهای فولاد، روی دیگر محصولات صادراتی ایران تأثیری نداشته باشد.