رقابت تنگاتنگ مس و جایگزین‌ها

رقابت تنگاتنگ مس و جایگزین‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد مس باعث شده این فلز کاربردهای زیادی داشته باشد. با این حال قیمت بالای مس و همچنین وزن آن برخی از تولیدکنندگان صنعتی را بر آن داشته که سراغ مواد دیگر بروند. اگرچه استفاده از جایگزین‌‌‌ها هنوز با چالش‌هایی همراه است. به گزارش عصرمس آنلاین، در اینجا با […]

رقابت تنگاتنگ مس و جایگزین‌ها

ویژگی‌های منحصربه‌فرد مس باعث شده این فلز کاربردهای زیادی داشته باشد. با این حال قیمت بالای مس و همچنین وزن آن برخی از تولیدکنندگان صنعتی را بر آن داشته که سراغ مواد دیگر بروند. اگرچه استفاده از جایگزین‌‌‌ها هنوز با چالش‌هایی همراه است.

به گزارش عصرمس آنلاین، در اینجا با مهم‌ترین محصولاتی که مس در آنها کاربرد دارد و احتمال جایگزینی مس در آنها به وجود آماده است، آشنا می‌شوید.

تهویه مطبوع

مس در سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار پرکاربرد است. پیش‌بینی می‌شود کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته که تقاضا برای ساخت‌وسازهای جدید با سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن در آنها بیش‌تر است، ۵۷۰هزار تن بر تقاضای مس تا سال ۲۰۲۲ بیفزایند. با این حال قیمت بالای مس، انگیزه برای استفاده از مواد دیگر در سیستم‌های تهویه مطبوع را افزایش داده است. از طرف دیگر هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه برای جایگزینی مس در سیستم‌های تهویه مطبوع باعث شده مس همچنان فلز محبوب در این سیستم‌ها باشد. اگرچه کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا به سمت جایگزین‌های مس در سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع رفته‌اند اما کشورهای آسیایی نظیر چین هنوز مس را ترجیح می‌دهند.

سیم‌کشی خودروها

مس در بخش‌های مختلفی از خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش اعظم سیم‌کشی‌های خودرو مسی است و به‌طور میانگین در هر خودرو حدود ۲۰کیلوگرم مس مصرف می‌شود. با این حال صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین پایین آوردن وزن خودرو‌‌ها انگیزه‌هایی برای جایگزینی مس در خودروهاست. ژاپن کشوری است که به‌طور جدی به دنبال جایگزین کردن مس در سیم‌کشی خودروهاست و توانسته دسته سیم‌های آلومینیمی در مقیاس تجاری تولید کند. با این حال این جایگزین پاسخ کاملی برای چالش حرارت و نوسانات دسته سیم خودرو ندارد.

سیم لاکی

رسانا بودن و مقاومت دو ویژگی مهم مس هستند و همین باعث استفاده از این فلز در صنایع سیم و کابل می‌شود. صرفه‌جویی در هزینه و وزن دو محرک اصلی برای جایگزین کردن سایر فلزات به‌جای مس در سیم لاکی هستند؛ به‌طوری‌که چین و ایالات متحده آمریکا به سمت استفاده از سایر فلزات رفته‌اند. اما چالش اصلی آنها در استفاده از جایگزین‌‌‌ها بهره‌وری پایین آنهاست. استفاده از مس برای مصارف الکتریکی بهره‌وری انرژی را بسیار بالا می‌برد؛ ویژگی‌ که سایر فلزات از آن محروم هستند.

کابل برق صنعتی

در کابل‌های برق صنعتی نیز پیشنهادهایی برای جایگزینی سایر فلزات وجود دارد. دلیل این پیشنهاد پایین آمدن هزینه‌ها به‌خاطر قیمت پایین‌تر سایر فلزات است. پیشنهاددهندگان آلیاژی از جنس آلومینیم را برای کابل‌های برق در صنایع مطرح می‌کنند که از سوی مهندسین رد می‌شود. اگرچه این آلیاژ در برخی صنایع چین کاربرد دارد اما هنوز نتوانسته فراگیر شود و بازار مصرف بسیار کوچکی دارد.

کابل‌های برق چندکاره

در چین و خاورمیانه گرایش‌هایی برای جایگزین کردن سایر آلیاژ‌‌ها در کابل‌های برق چندکاره ایجاد شده است. این گرایش پس از آن اوج گرفت که جایگزین‌های مس در اروپا و ایالات متحده آمریکا بدون مشکل فنی مورد استفاده گسترده قرار گرفتند. به نظر می‌رسد جایگزین‌‌‌ها بتوانند در این حوزه مس را از دور رقابت بیرون کنند. تنها چالشی که سر راه استفاده از جایگزین‌‌‌ها وجود دارد، هزینه‌های نصب و راه‌اندازی آنهاست. برخی از شرکت‌های زیرساخت شبکه تمایلی به صرف این هزینه‌ها ندارند.