ضعف زیرساخت‌ها مشکل عمده سنگ‌آهنی‌ها

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن مطرح کرد   ضعف زیرساخت‌ها مشکل عمده سنگ‌آهنی‌ها عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: دولت می‌گوید باید بانک‌ها پروانه‌های بهره‌برداری را به‌عنوان وثیقه قبول کنند اما هیچ بانکی این پروانه‌ها را قبول نمی‌کند.  علی‌خیراللهی‌حسین‌آبادی در گفت‌وگو با ماین‌نیوز با اشاره به در پیش بودن برگزاری پنجمین همایش […]

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن مطرح کرد  

ضعف زیرساخت‌ها مشکل عمده سنگ‌آهنی‌ها

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: دولت می‌گوید باید بانک‌ها پروانه‌های بهره‌برداری را به‌عنوان وثیقه قبول کنند اما هیچ بانکی این پروانه‌ها را قبول نمی‌کند.

 علی‌خیراللهی‌حسین‌آبادی در گفت‌وگو با ماین‌نیوز با اشاره به در پیش بودن برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران در ۱۸ اردیبهشت سال جاری توضیح داد: مشکل عمده فعلی در حوزه سنگ‌آهن، ضعف زیرساخت‌ها است.

به‌عنوان‌مثال یکی از مشکلاتی که امروز ما در حوزه زیرساخت با آن مواجهیم آن است که ما به دنبال افزایش ظرفیت هستیم اما با مشکل تأمین برق، جاده و حمل‌ونقل مواجهیم. شاید عمده‌‌ترین مسأله بحث زیرساخت است که هنوز انجام نگرفته است. به‌عنوان‌مثال بزرگ‌ترین مسأله حمل و نقل است. به دلیل آن‌که حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد مواد معدنی از سنگ‌آهن گرفته تا دیگر مواد با استفاده از کامیون حمل می‌شوند. در صورتی که نه ظرفیت جاده‌ها به صورتی است که بخواهیم این کار را انجام دهیم و نه قیمت‌ها مناسب است.

وی افزود: یعنی قیمت فروش محصولات با توجه به هزینه‌های حمل بسیار بالا می‌رود. امروز به‌عنوان مثال اگر قیمت کنسانتره ۲۳۰ هزار تومان است در صورتی که نزدیک به ۷۰ هزار تومان برای حمل آن پرداخت می‌شود. در نتیجه اگر نگاهی به این موضوع داشته باشیم خواهیم دید هزینه حمل‌ونقل بسیار بالا بوده و برای فعالان مشکلاتی را ایجاد کرده است. البته اگر بخواهیم در زمینه فرآوری و ایجاد ارزش‌ افزوده ورود پیدا کنیم مشکلات دیگر در حوزه زیرساخت‌هایی مانند برق، آب و… نیز وجود دارد.

خیراللهی خاطرنشان‌کرد: این موارد به غیر از مشکلاتی است که در زمینه منابع طبیعی و محیط‌زیست، صدور مجوز‌ها که بسیار زمان‌بر است وجود دارد؛ یعنی اگر بخواهیم یک مجوز و یا یک زمین برای احداث واحد فرآوری از محیط‌زیست دریافت کنیم بسیار زمان‌بر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت کیمیا معادن سپاهان گفت: اگر دولت قصد دارد بخش معدن فعال باشد باید صدور مجوز‌ها تسهیل داده شود. از سوی دیگر باید تسهیلات به فعالان داده شود. در زمینه دریافت تسهیلات دولت می‌گوید باید بانک‌ها پروانه‌های بهره‌برداری را به‌عنوان وثیقه قبول کنند اما هیچ بانکی این پروانه‌ها را قبول نمی‌کند. این موارد مشکلاتی است که هم در بخش معدن و هم در حوزه سنگ‌‌آهن قابل‌ مشاهده است.

لزوم توجه ویژه به موضوع حمل ریلی در پنجمین همایش سنگ‌آهن ایران

همچنین در این زمینه حسین جاودانی عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایرا گفت: در پنجمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران به موضوع حمل‌ونقل ریلی توجه ویژه شود.

 جاودانی توضیح داد: برگزارکنندگان همایش سنگ‌آهن در دوره‌های پیشین آنچه در توان داشتند به‌کار گرفته‌اند. البته باید تلاش‌ را ادامه داد تا نقاط ضعف برطرف شود. یکی از این موارد بحث حمل‌ونقل در حوزه سنگ‌آهن است که باید در همایش امسال هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: حمل ریلی باید ۵۰ درصد حمل جاده‌ای را در بر بگیرد. باید شرایط به صورتی باشد که بتوان با رقبای صادراتی رقابت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی معادن آسیا با اشاره به این‌که سیستم حمل ریلی کشور بسیار کند است و متأسفانه از سال‌های گذشته هم اقدامات چندانی در این زمینه صورت نگرفته تا امروز با فعالیت‌های معادن منطبق باشد، خاطرنشان‌کرد: امروز بخش عمده‌ای از حمل موادمعدنی توسط حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود که این سیستم نیز مستهلک و باید به‌روز شود. متأسفانه حمل جاده‌ای هزینه‌های بسیاری را به معدنکار متحمل می‌کند.

جاودانی با بیان این‌که دولت همچنان گرفتار بوروکراسی و سیستم سنگین خود است، اضافه‌کرد: این شرایط برای معدن هم فرقی ندارد زیرا این بخش نیز مانند سایر قسمت‌های اقتصادی است. تنها موضوعی که در این زمینه مطرح است، تعامل بخش خصوصی با دولت بوده که خوشبختانه کمی بهتر از گذشته شده است. براین اساس انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی می‌توانند راحت‌تر از گذشته با دولت در ارتباط باشند. امیدواریم این موضوع بتواند مؤثر واقع شود.

مشکل سنگ‌آهنی‌‌ها گوش ناشنوای دولت است

گفتنی است که یکی دیگر از اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران سجاد غرقی گفت: به نظر من انجمن سنگ‌آهن در همایش‌های خود وظیفه‌اش را انجام داده است اما مسأله ما ساختار حکمرانی این زنجیره است که موجب می‌شود این پیشنهاد‌ها بعضاً مسموع واقع نشود.

غرقی توضیح داد: عمدتاً تشکل‌های صنفی نماینده بنگاه‌های خصوصی کوچک و متوسط هستند و باید با این اولویت پیشنهادهای کارشناسی ارایه دهند.

وی گفت: آن چیزی که در این همایش و در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته، آن است که هم مطالبات فعالان حوزه مطرح شده و هم پیشنهاد‌ها ارایه شده است.

وی افزود: دوره اول و دوم این همایش روی غیرکارشناسی و مضر بودن پیشنهاد عوارض صادرات متمرکز بود. دوره سوم بحث اصلی تدوین استراتژی صنعت سنگ‌‌آهن بود و پیشنهاد‌هایی در این رابطه اعلام شد که مشخص‌‌ترین آنها حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی بود. در همایش چهارم نقش SME‌ها پررنگ بود.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ادامه‌داد: این موارد پیشنهادهایی بود که به مخاطب مؤثر یعنی حاکمیت (دولت و مجلس) ارایه شد تا بتوان شرایط کسب‌وکار را تسهیل داده و هزینه‌های محیطی کسب‌وکار را کاهش داد و در نهایت سرمایه‌گذاری را امن کرد.

غرقی تأکیدکرد: با در نظر گرفتن جمیع جوانب به نظر من انجمن سنگ‌آهن در همایش‌های خود وظیفه‌اش را انجام داده است اما مسأله ما ساختار حکمرانی این زنجیره است که موجب می‌شود این پیشنهاد‌ها بعضاً مسموع واقع نشود.

این فعال معدنی خاطرنشان‌کرد: رشد منفی ۸ درصدی در معدن به خوبی گویای وضعیت این بخش است. البته این ۸ درصد صرفاً از معادن بزرگ احصا شده است و اگر معادن متوسط و کوچک را نیز لحاظ کنیم شرایط نامطلوب‌تری را نتیجه خواهیم گرفت.