خراسان شمالی استانی با ذخایر ناشناخته معدنی

خراسان شمالی استانی با ذخایر ناشناخته معدنی معاون استاندار استان خراسان شمالی به همراه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاون امور معدنی این استان، مهمان رییس و مدیران سازمان زمین‌شناسی بودند تا در جریان روند پیشرفت پروژه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در خراسان شمالی به‌ویژه ‌ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف مواد معدنی […]

خراسان شمالی استانی با ذخایر ناشناخته معدنی

معاون استاندار استان خراسان شمالی به همراه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاون امور معدنی این استان، مهمان رییس و مدیران سازمان زمین‌شناسی بودند تا در جریان روند پیشرفت پروژه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در خراسان شمالی به‌ویژه ‌ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف مواد معدنی قرار گیرند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، مجیدپورعیسی، معاون برنامه‌ریزی و بودجه استانداری خراسان‌‌شمالی در این جلسه با بیان این‌که خراسان‌شمالی یک استان ۴فصل از نظر جغرافیایی است، گفت: این تنوع در بُعد فرهنگی و معدنی نیز در این استان وجود دارد که همین امر باعث شده تا معدن و ژئوتوریسم بتواند از اولویت‌های اساسی استان باشد.

مرادعلی‌قلی‌پور، معاون امور صنایع و معادن استان خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مجموعه وزارت صمت را روسفید کرد و توانست به تمام قول‌های مطالعاتی و اجرایی خود تاکنون، عمل کند.

یحیی نیکدل، رییس سازمان صمت این استان نیز با اشاره به حضور به موقع و فعال سازمان زمین‌شناسی در بحث ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف خراسان شمالی، تأکید کرد: امیدواریم به زودی شاهد رونق در بخش معدن این استان باشیم.

محمدرضا‌شهیدی، مدیرکل امور زمین‌شناسی این سازمان نیز در این جلسه یکی از اولویت‌های مهم برای این استان را با توجه به وضعیت زمین‌شناسی آن، تهیه نقشه سیل برشمرد و تأکید کرد: با توجه به کوهستانی بودن این استان، با کوچک‌ترین نزولات جوی در این استان می‌توان شاهد ایجاد سیل بود که به همین خاطر تهیه نقشه سیل بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

شایان ذکر است، بررسی طرح گلوکونیت در مقیاس پایلوت با همکاری وزارت کشاورزی و استانداری، بررسی طرح فسفات، مطالعه شواهد و منشا جیوه در مرز استان و انجام و تکمیل مطالعات ژئوفیزیک و حفاری در پهنه صفی‌آباد و تعیین پتاتسیل مواد معدنی از جمله مس رسوبی و آهن از موارد اکتشافی مطروحه در این جلسه بود.

راضیه لک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور نیز در پایان این جلسه اعلام کرد که متخصصان این سازمان با توجه به برداشت‌های انجام شده و وضعیت زمین‌شناسی و مخاطرات این استان، برنامه افق ۱۴۰۴ را در ۳ فاز کوتاه، میان و بلندمدت مدون خواهد کرد.

به گفته وی این برنامه‌ها، در دو حوزه تولید ثروت با اولویت معدن و ژئوپارک و جلوگیری از هدر رفت ثروت با اولویت مخاطرات زمین‌شناسی و خشکسالی تدوین خواهد شد.