بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت توسعه معدنی آذربایجان‌غربی تهیه شود

معاون استاندار بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت توسعه معدنی آذربایجان‌غربی تهیه شود معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برای استفاده بهینه از پهنه‌های معدنی و توسعه بخش معدن این استان باید بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت ارایه به سرمایه‌گذاران آماده شود. به گزارش ایرنا، رضاحسینی در دومین جلسه شورای معادن آذربایجان‌غربی افزود: تاکنون از ظرفیت‌های […]

معاون استاندار

بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت توسعه معدنی آذربایجان‌غربی تهیه شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برای استفاده بهینه از پهنه‌های معدنی و توسعه بخش معدن این استان باید بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت ارایه به سرمایه‌گذاران آماده شود.

به گزارش ایرنا، رضاحسینی در دومین جلسه شورای معادن آذربایجان‌غربی افزود: تاکنون از ظرفیت‌های معدنی استان به شکل بهینه استفاده نشده است و مسؤولان دولتی در زمان حاضر به دنبال رفع موانع پیش‌رو توسعه فعالیت‌های معدنی و بسترسازی در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی استان هستند.

وی با تأکید بر راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی طلا و کارگاه‌های فعال طلاسازی در منطقه تکاب، گفت: راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی طلا در تکاب علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه را به دنبال دارد.

حسینی افزود: فعال‌سازی معدن تیتانیوم قره‌آغاج ارومیه و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی آن از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن‌وتجارت آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: میزان ذخیره قطعی معادن در حال بهره‌برداری در استان، ۸٫۵میلیارد تن و تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری در استان ۴۶۰ فقره است.

جعفرصادق‌اسکندری افزود: میزان وصول حقوق دولتی معادن استان در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۹۰میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۶ نیز ۱۳۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به استخراج ۱۹۲ نوع سنگ‌تزیینی از معادن استان، بیان کرد: مرمر، مرمریت، تراورتن، چینی، گرانیت و بازالت از جمله این سنگ‌ها به شمار می‌رود و سنگ‌های تراورتن، چینی، گرانیت، مرمر و مرمریت به خارج از کشور صادر می‌شود.

بخش معدن و صنایع پایین‌دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین‌آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد که همانا لازمه رسیدن به نقطه مطلوب، تبیین درست وضعیت معدن و صنایع معدنی و جذب سرمایه است.

محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش ۳ زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل  «اشنویه – خوی»، «مریوان – مهاباد» و «شاهین‌دژ – ماهنشان» قرار گرفته است.