معدن سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌خواهد

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معدن سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌خواهد رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: ۹۸٫۳ درصد معادن کشور ما کوچک و متوسط هستند که ۶۰ درصد تولید دارند و باید به رشد و توسعه این معادن کمک کرد. به گزارش ایسنا، بهرام شکوری در جلسه کمیسیون […]

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران

معدن سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌خواهد

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: ۹۸٫۳ درصد معادن کشور ما کوچک و متوسط هستند که ۶۰ درصد تولید دارند و باید به رشد و توسعه این معادن کمک کرد.

به گزارش ایسنا، بهرام شکوری در جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان اظهارکرد: این‌که سهم معدن در جی‌دی‌پی زیر یک‌درصد اعلام شده، جفا به این بخش است.

وی با بیان این‌که اثر موادمعدنی را باید در کالا‌ها و محصولات نهایی دید زیرا می‌توان در رساندن به محصول نهایی ۳۰ برابر ارزش ماده معدنی را بالا برد، تصریح‌کرد: ۵۰ درصد مواد خودرو، فولاد و آلومینیم است، پس چگونه سهم یک درصدی برای آن قائل می‌شویم؟

شکوری بیان‌کرد: معدن سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌خواهد و سوددهی این بخش در کوتاه‌مدت قطعاً عملی نیست.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: ما با استفاده از دانش روز قیمت تمام شده محصول را کاهش دادیم و می‌توانیم با خیلی از شرکت‌های دیگر رقابت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت معادن کوچک افزود: طبق تحلیل بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ از ۵ شغل ایجادی در دنیا ۴ مورد مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

شکوری گفت: ۹۸٫۳ درصد معادن کشور ما کوچک و متوسط هستند که ۶۰ درصد تولید دارند و باید به رشد و توسعه این معادن کمک کرد.

وی افزود: اولین کارخانه کوچک را با ۳۵۰ هزار تن در فرآوری مواد معدنی ایجاد کردیم و اکنون به محصولی با ارزش افزوده بالا فعال تبدیل شده و این مدل موفق را می‌توان برای واحدهای کوچک استان کرمان تعریف کرد و آنها را به سودآوری رساند و آمادگی همکاری را داریم تا در قالب کنسرسیوم کار انجام شود.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: باید از معادن بزرگ برای سرمایه‌گذاری در معادن کوچک کمک گرفت و آنها محصول واحدهای کوچک را پیش خرید کنند و با این کار و ایجاد واحد فرآوری، خیلی از معادن غیرفعال به فعالیت خود می‌توانند ادامه دهند.

وی تصریح‌کرد: ۳۵ درصد از کل جی‌دی‌پی دنیا ارزش منابع طبیعی ما و به ویژه معدن است و باید به این بخش کمک کرد تا حاکمیت نیز نقش این بخش را باور کند و به آن اهمیت بدهد.

شکوری بیان‌کرد: قانون معادن یکسری نقص‌هایی داشت و اصلاحات انجام و برای دولت و مجلس ارسال شد که هنوز معطل مانده است.

وی افزود: باید در حوزه معدن نگاه را تغییر داد و از دانش جدید استفاده کرد که هزینه در این زمینه به کاهش قیمت تمام شده نیز کمک می‌کند.