بیش از ۱۵۹٫۳ میلیون دلار صادرات زنجیره سیمان ثبت شد

عملکرد ۳ماهه ۹۷ بیش از ۱۵۹٫۳ میلیون دلار صادرات زنجیره سیمان ثبت شد آمار عملکرد ۳ماهه صادرات زنجیره سیمان نشان می‌دهد ایران در این مدت ۴میلیون‌و۴۰۷ هزار و ۶۹۵ تن محموله‌های صادراتی این بخش را به ارزش افزون بر ۱۵۹٫۳ میلیون دلار روانه بازارهای جهانی کرد. به گزارش ایرنا، برپایه جداول آماری گمرک ایران حاکی […]

عملکرد ۳ماهه ۹۷

بیش از ۱۵۹٫۳ میلیون دلار صادرات زنجیره سیمان ثبت شد

آمار عملکرد ۳ماهه صادرات زنجیره سیمان نشان می‌دهد ایران در این مدت ۴میلیون‌و۴۰۷ هزار و ۶۹۵ تن محموله‌های صادراتی این بخش را به ارزش افزون بر ۱۵۹٫۳ میلیون دلار روانه بازارهای جهانی کرد.

به گزارش ایرنا، برپایه جداول آماری گمرک ایران حاکی است، ارزش صادرات زنجیره سیمان در دوره مزبور نسبت به مدت مشابه پارسال افت یک درصدی دارد، اما از نظر وزنی بدون تفاوت است.

همچنین طی مدت یاد شده ۱۲هزارو۷۸۶ تن واردات زنجیره سیمان صورت گرفت که نسبت به ۳ماهه نخست ۱۳۹۶ رشد ۱۰۶ درصدی را ثبت کرد.

ارزش واردات زنجیره سیمان در فصل بهار امسال به رقم ۸٫۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی به میزان ۱۳۱درصد را نشان می‌دهد.

** عملکرد تولید سیمان و کلینکر ۱۲ماهه ۹۶

آمارهای منتشر شده از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز نشان داد در دوره ۱۲ ماهه ۹۶ بالغ بر ۵۵میلیون‌و۱۹۲ هزار و ۲۰۰ تن سیمان تولید شد که در مقایسه با ۵۵ میلیون‌و۲۶۵ هزار و ۲۱۹ تن سال ۹۵ تفاوت معناداری نداشت.

همچنین کلینکر در ۱۲ ماهه ۹۶ به میزان ۵۸میلیون‌و۱۱۰ هزار و ۲۰۰ تن تولید شد و نسبت به ۵۷ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۱۶۷ تن عملکرد سال ۹۵ رشد یک درصدی را ثبت کرد.

** تحویل سیمان به بازار داخلی

گزارش آماری انجمن یاد شده حاکی است، سال گذشته میزان سیمان تحویلی به بازار داخلی به رقم ۴۸ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۴۹۷ تن رسید و در مقایسه با ۴۷ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۳۲ تن عملکرد سال ۹۵ رشد ۲٫۴۷ درصدی داشت.

** صادرات سیمان و کلینکر

مجموع صادرات سیمان و کلینکر در ۱۲ ماهه ۹۶ به استناد جداول آماری انجمن یاد شده به رقم ۱۲میلیون‌۱۳۴هزار و ۳۹۸ تن رسید که نسبت به ۱۳ میلیون و ۳۷ هزار و ۳۵۸ تن عملکرد سال ۹۵ کاهش ۶٫۹۳ درصدی داشت.

سهم صادرات سیمان در سال گذشته ۶ میلیون و ۸۴ هزار و ۳۳۹ تن بود که در مقایسه با ۷میلیون‌و۳۱۰ هزار و ۹۱۷ تن در سال ۹۵ افت ۱۶٫۷ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین صادرات کلینکر پارسال رقم ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۵۹ تن را نشان داد که نسبت به ۵میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۴۱ تن عملکرد ۹۵ افزایش ۵٫۷ درصدی را ثبت کرد.

تازه‌‌‌ترین رویداد در بخش سیمان این‌که «جعفرسرقینی» معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت از موافقت این وزارتخانه با افزایش ۱۲درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: این افزایش بها برای ۲ سال اخیر (۹۶ و ۹۷) سالیانه ۶ درصد محاسبه و اجرایی شده است.

به گفته وی، این افزایش ۱۲ درصدی مشمول همه اقلام سیمان تولیدی می‌شود و مبنای عملکرد کارخانه‌های مربوطه است.

هفتم مردادماه نیز سیدمحمداتابک، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: تغییر قیمت سیمان براساس اختیار تفویض شده وزارت صنعت، معدن‌وتجارت به این انجمن و با هماهنگی کامل صورت گرفت و موضوع به اطلاع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسید.

سرقینی در این رابطه یادآور شد: سال‌های گذشته قیمت سیمان در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از نرخ مصوب بود و این امر ناشی از فزونی عرضه نسبت به تقاضاست؛ بنابراین بازار سیمان چندان مشکلی نخواهد داشت.

کارشناسان صنعت سیمان میانگین مصرف سیمان به ازای هر مترمربع واحد مسکونی را ۲٫۵ تا ۴کیسه تخمین می‌زنند و برای ۱۰۰ مترمربع حدود ۴۰۰ کیسه سیمان نیاز داریم؛ برآورد می‌شود برای این کیسه‌های سیمان حدود ۴میلیون تومان هزینه شود بنابراین کم‌ترین میزان هزینه در ساختمان‌سازی، مربوط به سیمان است.