تحولات بزرگ در صنعت معدنکاری نیازمند انقلاب معدنی است

رییس خانه معدن ایران تحولات بزرگ در صنعت معدنکاری نیازمند انقلاب معدنی است به گفته کارشناسان حوزه معدن نقشه راه و انقلاب معدنی قرار است معدن و صنایع‌معدنی کشور را دچار تحولاتی مثبت کند. در این رابطه رضارحمانی، وزیر صنعت، معدن‌وتجارت چندی پیش با تأکید بر فعالیت‌های توسعه‌ای برای تحقق انقلاب معدنی در کشور گفت: […]

رییس خانه معدن ایران

تحولات بزرگ در صنعت معدنکاری نیازمند انقلاب معدنی است

به گفته کارشناسان حوزه معدن نقشه راه و انقلاب معدنی قرار است معدن و صنایع‌معدنی کشور را دچار تحولاتی مثبت کند.

در این رابطه رضارحمانی، وزیر صنعت، معدن‌وتجارت چندی پیش با تأکید بر فعالیت‌های توسعه‌ای برای تحقق انقلاب معدنی در کشور گفت: «باید از امروز فعالیت‌های توسعه‌ای را آغاز کنیم و باور دارم که انقلاب معدنی امکان‌پذیر است.»

در همین راستا محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن ایران درباره ضرورت‌های ایجاد انقلاب معدنی در کشور اظهار داشت: انقلاب در معادن می‌تواند باعث ایجاد دگرگونی‌های بزرگ در صنعت معدنکاری کشور شود.

وی با بیان این‌که انقلاب صنعت معدنکاری ابتدا از انگلستان و در دو زمینه زغال‌سنگ و ذوب‌آهن بیش‌تر شروع شد گفت: در سال ۱۷۰۹ کارخانه‌دار بریتانیایی به نام آبراهام‌داربی (Abraham Darby) با استفاده از زغال‌سنگ به جای چوب؛ روشی را برای تصفیه (استخراج) آهن از سنگ آهن ابداع کرد. در سال ۱۷۱۲ نیز توماس‌نیوکامن انگلیسی (newcomen Thomas) اولین موتور بخار را برای بیرون کشیدن آب از معادن اختراع کرد.

رییس خانه معدن افزود: همچنین در سال ۱۸۵۶ اختراع کوره آهن به وسیله «بسمر» تولید انبوه فولاد را ممکن ساخت. انقلاب صنعتی دوم با نام انقلاب فناوری نیز مرحله‌ای از انقلاب صنعتی است که از نیمه دوم سده نوزدهم تا جنگ‌جهانی اول را شامل می‌شود.

بهرامن با اشاره به نتایج محاسبات اقتصاد ایران طی ۵دهه سال‌های ۴۰ تا ۸۰ گفت این نتایج نشان می‌دهد که در موضوع فقر و نابرابری؛ ایران تنها در دهه ۸۰ به پایداری مطلوب دست یافته است، اگرچه از دهه۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰ این روند پایداری رو به بهبود بوده است، اما طی دهه ۷۰ با افت شدید شاخصه‌های فقر و نابرابری روبه‌رو شده‌ایم.

وی اظهار کرد: برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان مجموعه برنامه‌های میان مدتی است که به صورت ۵ ساله توسط دولت وقت تنظیم و در مجلس شورای‌اسلامی تصویب می‌شود.

بهرامن تأکید کرد: مسلماً رشد و توسعه پایدار اقتصادی با محوریت بخش معدن و صنایع‌معدنی باید در اهداف کلان برنامه‌های توسعه اقتصادی گنجانده شود.

ظرفیت‌های کشورمان برای رسیدن به انقلاب معدنی

بهرامن درباره ظرفیت‌های کشورمان برای رسیدن به انقلاب معدنی گفت: مسلماً در ایران نیز در راستای رقابت‌پذیری در عرصه جهانی باید از راه فراهم ‌آوردن ملزومات توسعه صنعت معدنکاری با هدف تأمین منافع ذی‌نفعان اقدام لازم صورت گیرد.

وی افزود: نوآوری ذاتاً مخاطره‌آمیز است؛ لذا در بخش معدن به مدیران مخاطراتی یا به عبارتی دیگر به مدیران مخاطره‌ای نیاز داریم تا با طرح ذهنی مسایل؛ نوآوری‌های مورد نیاز این بخش را با بهسازی‌هایی در کل عملکرد کسب‌وکار در بخش معدن و صنایع‌معدنی پیوند دهیم.

رییس خانه معدن تصریح کرد: درک نیازهای بخش معدن و صنایع‌معدنی همواره عامل تعیینکننده و مهمی در موفقیت در نوآوری‌ها و تفکرات خلاقانه است تا به واسطه ایجاد نوآوری که دارای ماهیت دوگانه تغییر شرایط و ایجاد رقابت‌پذیری است، بتوانیم سبب‌ساز انقلاب در بخش معدن و صنایع‌معدنی با هدف افزایش اثرگذاری درGDP کشور و حتی جهان باشیم.

بهرامن می‌افزاید: مسلماً راهبرد نوآوری سبب‌ساز دور کردن تهدیدهای رقابتی رقیبان کنونی موجود در صنعت معدنکاری و همچنین تازه‌واردهای احتمالی بر پایه فرصت‌های فن شناختی تازه خواهد شد.

الزامات دستیابی به انقلاب معدنی

وی درباره الزامات دستیابی به انقلاب معدنی در کشور تصریح کرد: تحقق دستیابی به انقلاب معدنی مسلماً نیازمند بهره‌گیری از مدیران جوان، خلاق، با تفکرات نوآورانه و بهره‌مندی از رهبری مدیران با تجربه است.

بهرامن با بیان این‌که کارآفرینان، مدیران و بازرگانان جدید با فعالیت مداوم؛ اقتصاد قوی و رشد درآمد‌ها را تضمین می‌کنند گفت: نقش مدیران کارآفرین و توانمند به عنوان مکمل رشد اقتصادی بسیار حایز اهمیت است؛ چراکه می‌توانند رشد اقتصادی را با روش‌های ایجاد اشتغال، شکل‌گیری سرمایه، افزایش درآمد هر واحد سرمایه، بهبود کیفیت، بهبود استاندارد زندگی، رشد تسهیلات زیربنایی، استقلال اقتصادی، ثبات اجتماعی، توسعه متوازن منطقه‌ای صنایع از طریق تسهیلگری و ارزش‌های جذب نیروی کار در صنایع، کاهش فقر، توزیع عادلانه درآمد، عرضه کالا و خدمات با کیفیت بهتر، ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و جلوگیری از توسعه انحصارات راه‌اندازی صنایع در مناطق محروم و توسعه نیافته روستایی را فراهم کنند.

فواید و مزایایی انقلاب معدنی

بهرامن درباره فواید و مزایایی انقلاب معدنی بیان داشت: انقلاب معدنی در ۳بخش «اثرات انقلاب معدنی بر نقش کارآفرینی در ارتقای صادرات»، «جایگزینی واردات» و «اثرات انقلاب معدنی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی» تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: در بخش اثرات انقلاب معدنی بر نقش کارآفرینی در ارتقای صادرات می‌توان به مواردی همچون «حداقل کردن وابستگی به واردات از خارج کشور»، «کشف بازارهای جدید»، «کسب ارز خارجی»، «صادر‌ات مواد ی که در داخل کشور از آنها غنی هستیم» و «تأمین موازنه کسری بودجه‌های پرداختی» اشاره کرد.

بهرامن در پایان افزود: درخصوص اثرات انقلاب معدنی در جایگزینی واردات هم می‌توان مواردی چون «دستیابی به خوداتکایی در تولید کالاهای معدنی تا جایی که امکان‌پذیر است» و «پس انداز کردن ارز خارجی برای واردات کالا» را مورد بررسی قرارداد.

منبع: خانه معدن