مهم‌ترین مشکل فرونشست زمین، نابودی سفره‌های زیرزمینی است

عضو کمیسیون عمران مجلس مهم‌ترین مشکل فرونشست زمین، نابودی سفره‌های زیرزمینی است عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مهم‌ترین مشکل پدیده فرونشست زمین، نابودی سفره‌های زیرزمینی است، زیرا وقتی آب تخلیه شده و فرونشست رخ می‌دهد، در اثر تراکم خاک، فضا و مسیر عبور آب پر می‌شود عملاً دیگر امکان تشکیل سفره زیرزمینی در آن منطقه […]

عضو کمیسیون عمران مجلس

مهم‌ترین مشکل فرونشست زمین، نابودی سفره‌های زیرزمینی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مهم‌ترین مشکل پدیده فرونشست زمین، نابودی سفره‌های زیرزمینی است، زیرا وقتی آب تخلیه شده و فرونشست رخ می‌دهد، در اثر تراکم خاک، فضا و مسیر عبور آب پر می‌شود عملاً دیگر امکان تشکیل سفره زیرزمینی در آن منطقه وجود نخواهد داشت.

سیدحسین افضلی

سیدحسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با هشدار نسبت به افزایش وقوع بحران فرونشست زمین در کشور، گفت: یکی از موضوعات بحرانی در کشور، مسأله فرونشست زمین است به‌طوری که امروز بسیار از مناطق شهری و دشت‌های اطراف کلانشهر‌ها درگیر این پدیده هستند.

افزایش میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای‌اسلامی ادامه داد: در ۹ سال اخیر، کشور درگیری خشکسالی شدید بوده، حال متأسفانه علی‌رغم وجود خشکسالی، میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی هر سال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، از طرف دیگر در برخی از مناطق پا را فراتر گذاشته و برای تأمین آب، عمق چاه‌ها را بالا برده‌اند.

وی افزود: در علم کشاورزی به پدیده فرونشست، لوله‌زایی نیز گفته می‌شود، به‌طوری که با تخلیه آب سفره‌های زیرزمینی، عملاً فضای متخلخل میان دانه‌های خاک به همدیگر نزدیک و چسبیده می‌شود و پس از مدتی سطح خاک پایین آمده و پدیده فرونشست رخ می‌دهد.

تأسیسات فنی و زیرساخت‌های عمرانی در معرض تهدید فرونشست

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین پدیده فرونشست، تأسیسات و زیرساخت‌های عمرانی از جمله خطوط راه‌آهن، جاده و لوله‌های آب و گاز را مورد تهدید قرار می‌دهد.

کاهش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی تنها راه مقابله با پدیده فرونشست

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تنها راه مقابله با پدیده فرونشست، کاهش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی است، در غیراین صورت در آینده باید شاهد سونامی فرونشست در کشور باشیم.