قاتل خاموش در کمین افراد بی‌احتیاط

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمان عنوان کرد قاتل خاموش در کمین افراد بی‌احتیاط مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در خصوص احتمال گازگرفتگی در فصول سرد سال هشدار داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شهرداری کرمان، علی عسکری گفت: شهروندان باید تهویه‌ کافی فضای ساختمان‌ها را مورد توجه جدی قرار دهند. وی […]

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمان عنوان کرد

قاتل خاموش در کمین افراد بی‌احتیاط

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در خصوص احتمال گازگرفتگی در فصول سرد سال هشدار داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شهرداری کرمان، علی عسکری گفت: شهروندان باید تهویه‌ کافی فضای ساختمان‌ها را مورد توجه جدی قرار دهند.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما، نکات ایمنی مربوط به گازگرفتگی را به‌منظور حفظ جان و سلامتی شهروندان یادآور شد و بیان کرد: گازگرفتگی، از جمله حوادثی است که معمولاً در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به‌خصوص بخاری و آب‌گرمکن و نبود تهویه‌ کافی در فضای اتاق رخ می‌دهد.

عسکری با بیان این‌که هر وسیله‌ گازسوز، باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد، از شهروندان خواست همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از آب‌بندی و ثبات آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان همچنین بر لزوم رعایت استفاده از دودکش و کلاهک استاندارد تأکید کرد و گفت: مسدود شدن دودکش، سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم‌کننده می‌شود که برگشت چنین گازهایی به داخل فضای زندگی، باعث گازگرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان خواهد شد.

عسکری ادامه داد: دودکش وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه‌های پنجره، نباید به‌طور مستقیم با شیشه در تماس باشد؛ زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.

وی گفت: در صورتی‌که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده، باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.

عسکری تأکید کرد: شهروندان باید هر چندوقت‌یک‌بار کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد، آن‌را در محل خود نصب کنند؛ چراکه کلاهک علاوه بر این‌که از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز هم مؤثر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان گفت: باید از فشردن بیش از اندازه‌ کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گازهای دودکش می‌شود نیز خودداری شود.

وی با اشاره به این‌که انتهای دودکش‌های توکار باید حداقل یک متر از سطح پشت‌بام بالاتر باشد، افزود: هر وسیله‌ گازسوز، باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیه‌ گازهای حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استاندارد‌ها در این مورد، باعث حادثه خواهد شد.

عسکری بیان کرد: در هنگام ساخت، خرید و اجاره‌ منزل، به دودکش وسایل گازسوز کاملاً توجه شود و از خرید و اجاره‌ی خانه‌هایی که فاقد دودکش مناسب در داخل دیوار هستند، خودداری شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان به شهروندان توصیه کرد از نصب آب‌گرمکن و بخاری بدون دودکش در فضاهای بسته جداً خودداری کنند.

وی ادامه داد: شهروندان از قراردادن لوله‌‌ی بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه داشته باشند که شعله‌ بخاری حتماً باید آبی باشد و از داغ بودن لوله‌ دودکش بخاری مطمئن باشند.

عسکری توصیه کرد حتی‌الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری شود؛ زیرا زانو، کارایی دودکش را کاهش می‌دهد.

وی خواب‌آلودگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، بی‌حالی، کبودی بدن و رنگ پریدگی را از علایم گازگرفتگی بیان کرد و گفت: شهروندان در صورت مواجهه با گازگرفتگی، به‌سرعت با اورژانس تماس گرفته و درب و پنجره‌ها را باز کنند تا هرچه سریع‌تر هوای محیط عوض شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان افزود: فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید به‌سرعت در محیط باز قرار گیرد و لازم است فوراً شیر اصلی گاز بسته شود.

 

عسکری از شهروندان خواست برای اطلاع از هرگونه مشاوره، راهنمایی و تماس با مشاوران این سازمان، با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.