بهره‌برداری فاز دوم نیروگاه برق آبی مارون و سد تنظیمی آریوبرزن شهرستان بهبهان

بهره‌برداری فاز دوم نیروگاه برق آبی مارون و سد تنظیمی آریوبرزن شهرستان بهبهان فاز دوم نیروگاه برق آبی مارون و سدتنظیمی آریو برزن شهرستان بهبهان با حضور رضااردکانیان وزیر نیرو، استاندار خوزستان، نماینده شهرستان، امام جمعه، فرماندار، مهندس شمسایی مدیرعامل آب و برق خوزستان و سایر مسؤولان اجرایی این شهرستان به بهره‌برداری رسید. به گزارش […]

بهره‌برداری فاز دوم نیروگاه برق آبی مارون و سد تنظیمی آریوبرزن شهرستان بهبهان

فاز دوم نیروگاه برق آبی مارون و سدتنظیمی آریو برزن شهرستان بهبهان با حضور رضااردکانیان وزیر نیرو، استاندار خوزستان، نماینده شهرستان، امام جمعه، فرماندار، مهندس شمسایی مدیرعامل آب و برق خوزستان و سایر مسؤولان اجرایی این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش مناقصه‌مزایده طرح نیروگاه مارون روی رودخانه مارون در ۱۹ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان بهبهان واقع شده است. این نیروگاه با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات و مجهز به دو عدد توربین فرانسیس است و سالانه قادر به افزایش ۳۸۰ گیگاوات ساعت برق در شبکه سراسری کشور و در ساعت‌های پیک مصرف است.

اولویت اول این طرح تأمین نیاز آبی ۵۵هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست منطقه از جمله اراضی بهبهان، خلف‌آباد و شادگان و کنترل سیلاب است و تولید برق در اولویت بعدی این طرح است.

واحد اول این نیروگاه در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسیده و اکنون واحد دوم آن با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

برای احداث واحد دوم نیروگاه مارون ۴۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی و منابع داخلی سازمان آب و برق خوزستان هزینه شده است.

سد تنظیمی آریوبرزن با حضور وزیر نیرو در شهرستان بهبهان آبگیری و به بهره‌برداری آزمایشی رسید.

سد تنظیمی آریوبرزن در ۴٫۶ کیلومتری پایین دست سد مخزنی مارون و در تنگه رودخانه مارون(تنگه تکاب) احداث شده است. این سد در جنوب غربی ایران در ۱۳ کیلومتری شهرستان بهبهان و ۲۲۰ کیلومتری اهواز واقع شده است.

هدف این طرح تنظیم آب ر‌ها شده روزانه از سد مخزنی برای راه‌اندازی نیروگاه و بهره‌برداری مجدد از آب تنظیم شده در مخزن سد تنظیمی به منظور افزایش انرژی قابل بهره‌برداری و تأمین نیازهای کشاورزی از طریق تنظیم جریان رودخانه مارون برای تأمین حدود یک هزار و ۱۴۴ میلیون متر مکعب از نیازهای آبی سیستم که شامل تأمین نیاز آبی حدود ۵۰هزار هکتار اراضی شبکه‌های آبیاری چهارگانه بهبهان، جایزان، خلف‌آباد و شادگان به میزان ۷۶۳٫۳ میلیون متر مکعب، تأمین حقابه حدفاصل خلف‌آباد- شادگان و حقابه پایین دست شبکه آبیاری شادگان به میزان ۳۸۱٫۳ میلیون متر مکعب و تأمین حدود۶۰ گیگاوات انرژی برق‌آبی در سال از طریق احداث یک نیروگاه است.

سد تنظیمی آریوبرزن سدی بتنی-وزنی است. سازه‌های هیدرولیکی این سد شامل سیستم تخلیه سیلاب (سرریز دریچه‌دار و سرریز آزاد پلکانی) و سیستم آبگیر نیروگاه است. ساختگاه سد تنظیمی آریوبرزن و نیروگاه آن روی یال جنوب غربی تاقدیس خاییز و در ۴٫۶ کیلومتری پایین دست سد اصلی انتخاب شده است.