احیای چاه‌های آب با فناوری‌های نوین در خراسان شمالی

احیای چاه‌های آب با فناوری‌های نوین در خراسان شمالی   معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از احیای چاه‌های آب با فناوری ضربه هوای فشرده برای نخستین بار در استان خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا عطایی اظهارکرد: با گذشت زمان و تداوم بهره‌برداری از چاه‌های آب شرب که دارای لوله جدار فلزی […]

احیای چاه‌های آب با فناوری‌های نوین در خراسان شمالی

 

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از احیای چاه‌های آب با فناوری ضربه هوای فشرده برای نخستین بار در استان خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا عطایی اظهارکرد: با گذشت زمان و تداوم بهره‌برداری از چاه‌های آب شرب که دارای لوله جدار فلزی هستند به دلایل مختلف مثل فعالیت باکتری‌های آهن و منگنز، ایجاد بیوفیلم در سطح لوله جدار و گراول پک چاه‌ها، عدم شست‌وشوی کافی در زمان حفاری و وجود گل بنتونیت، سبب گرفتگی شیارهای لوله جدار و همچنین مسدود شدن منافذ گراول پک اطراف لوله جدار می‌شود.

عطایی تصریح‌کرد: از این رو به مرور زمان سطح دینامیک آب و به تبع آن مقدار آبدهی چاه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی افزود: اغلب بهره‌برداران در زمان مواجهه با چنین مواردی اقدام به جابه‌جایی چاه و حفر چاه جدید می‌کنند که هزینه‌های آن بالغ بر چندین میلیارد ریال است اما در این روش نخستین گام، انجام ویدیومتری چاه و ارایه گزارشِ امکان‌سنجی احیا است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی ادامه‌داد: همچنین پیستون زنی، برس زنی، سمباده زنی و در نهایت ارسال پالس‌های متناوب گاز نیتروژن به وسیله گان در گام‌های بعدی انجام می‌شود.

عطایی گفت: با انجام این اقدامات در برخی از چاه‌های جاجرم و بجنورد مجموعاً ۲۸ لیتر بر ثانیه به توان آبدهی چاه‌های استان اضافه شد.

وی اظهارکرد: هزینه‌ای که برای این روش صرف شده کم‌تر از چند درصد از حفر و تجهیز یک حلقه چاه جدید است و شرکت آبفای خراسان شمالی در نظر دارد در گام اول ۱۰ حلقه از چاه‌های آب شرب موجود در استان را که با افت دبی مواجه شده‌اند را با این روش احیا کند.