آمادگی نیروگاه‌ها در تابستان سال جاری فراتر از ۹۸ درصد بود

معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در بازدید از نیروگاه شهید رجایی؛ آمادگی نیروگاه‌ها در تابستان سال جاری فراتر از ۹۸ درصد بود معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، آمادگی نیروگاه‌های کشور را در تابستان جاری علی‌رغم محدودیت‌های تولید، بالاتر از ۹۸ درصد اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در بازدید از نیروگاه شهید رجایی؛

آمادگی نیروگاه‌ها در تابستان سال جاری فراتر از ۹۸ درصد بود

معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، آمادگی نیروگاه‌های کشور را در تابستان جاری علی‌رغم محدودیت‌های تولید، بالاتر از ۹۸ درصد اعلام کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، عبدالرسول پیشاهنگ معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در بازدید از نیروگاه شهید رجایی گفت: در کل کشور، حدود ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده ی نیروگاهی داریم که از این میان، ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت برق آبی، ۴ هزار مگاوات در صنایع سنگین، ۳ هزار مگاوات تولید برق پراکنده و ۵۶ هزار مگاوات هم در اختیار شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی است که در پیک تابستان امسال علی‌رغم محدودیت‌های تولید در حوزه برقابی، افزایش دمای هوا و تأثیر آن بر شرایط تولید برق، خوشبختانه شاهد آمادگی بالا در نیروگاه‌های حرارتی بودیم.

ایشان افزود: این آمادگی از آن روی حایز اهمیت است که تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع شده اما با تلاش گسترده و شبانه‌روزی کارکنان صنعت تولید برق توانستیم پیک پرمصرف تابستان را با کارنامه قابل قبول از نظر آمادگی تولید، پشت سر گذاریم.

معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به عوامل رفع کننده محدودیت‌های تولید برق در نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: البته با تخصیص نقدینگی لازم می‌توان محدودیت‌های ناشی از عوامل محیطی و فنی را تا حدود ۸۰۰ مگاوات کاهش داد.

عبدالرسول پیشاهنگ در ادامه بیان‌داشت: نیروی انسانی در صنعت تولید برق، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ‌گذار از محدودیت‌های تولید است که در طول تابستان جاری و در شرایطی که هم میهنان عزیز ما در گرمای طاقت‌فرسا نیاز به سیستم‌های سرمایشی داشتند، کارکنان این صنعت طبق گزارش‌های فراوان رسیده از نقاط مختلف کشور، با فداکاری‌ها و تلاش‌های گسترده ی خود، سهم به سزایی در کاهش محدودیت‌های تولید داشته‌اند. البته این فداکاری‌ها در کنار آموزه‌های فنی و تخصصی و گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی میسر بوده است.

در ادامه، سرپرست مدیریت کل تحقیقات و ساخت داخل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به برنامه‌های پیشِ روی این شرکت برای مقابله با محدودیت‌های تولید در نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و بیان‌داشت: در آینده نزدیک، جلسه‌ای با حضور متخصصان نیروگاهی و با محوریت رفع محدودیت تولید واحدهای بخاری وابسته به برج‌های خنک کاری برگزار خواهد شد که همکاران نیروگاه شهید رجایی، اقدامات اصلاحی خود را در این حوزه با دیگر نیروگاه‌ها به اشتراک خواهند گذاشت.

سرپرست مدیریت کل تحقیقات و ساخت داخل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ساخت داخل پرداخت و اظهارداشت: با پیگیری‌های به عمل آمده و تخصیص بودجه تحقیقاتی این حوزه، پیگیری ساخت روتور ژنراتور در داخل کشور، در دستور کار قرار گرفته که امیدوارم بتوانیم با پیاده‌سازی این طرح، هرچه زودتر شاهد به ‌کارگیری این تجهیز مهم در نیروگاه‌ها باشیم.

گزارش عملکرد نیروگاه شهید رجایی به ویژه در فصل پیک تابستان، موضوع دیگری بود که از سوی علی فرهور، مدیرعامل این شرکت ارایه شد.

علی فرهور در این گزارش به تشریح فرایند آماده‌سازی نیروگاه شهید رجایی برای تولید برق در تابستان پرداخت و گفت: هر ساله با توجه به پیش‌بینی افزایش مصرف برق در فصل گرم تابستان، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای انجام فعالیت‌های مختلف تعمیراتی داریم که تمامی آن از سوی کارکنان و متخصصان این شرکت صورت می‌گیرد.

ایشان افزود: امسال متأسفانه طبق گزارش‌های رسیده از شرکت آب منطقه‌ای، شاهد افت ۴۱ درصدی بارندگی‌ها در حوزه آبریز مربوط به سدهای تولید برق بوده‌ایم که این پدیده موجب شده تا میزان تولید انرژی نیروگاه‌های برقابی با کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شود. بنابراین آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق در این شرایط حساس، از اهمیت فراوانی برخوردار است که خوشبختانه در نیروگاه شهید رجایی توانسته‌ایم با تلاش و پشتکار شبانه‌روزی کارکنان و اعمال روش‌های مطلوب در تعمیرات و بهره‌برداری، در ۴ ماهه سال جاری، شاهد افزایش میزان آمادگی واحدهای سیزده گانه نیروگاه باشیم.

علی فرهور ادامه داد: در واقع اهمیت بهبود شاخص آمادگی واحد‌ها در این است که با توجه به افت قابل توجه تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی، همچنین افزایش دمای هوا و روند رو به رشد تقاضای مصرف برق به ویژه در فصل گرم تابستان، آمادگی نیروگاه‌ها و پایداری تولید انرژی، اهمیت بسیار حیاتی در تأمین برق مردم عزیز دارد که خوشبختانه این موضوع در تمامی نیروگاه‌های حرارتی مورد توجه جدی قرار دارد.

نعمتی، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی هم گزارشی از فرایند تأمین قطعات یدکی نیروگاه ارایه کرد و به همراهی نیروگاه شهید رجایی در کنترل فرکانس شبکه سراسری اشاره کرد.

در پایان، معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از اتاق‌های فرمان نیروگاه‌های بخاری و سیکل ترکیبی بازدید کرده و پس از دیدار با کارکنان نیروگاه شهید رجایی، از ایشان که در طول ماه‌های سال به ویژه ایام پر مصرف پیک تابستان، با تلاش‌ها و فعالیت‌های خود در کمک به پایداری شبکه سراسری تولید برق مشارکت داشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد.