افتتاح ایستگاه انتقال موقت زباله در هفته دولت

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از افتتاح ایستگاه انتقال موقت زباله‌های شهر سمنان در هفته دولت خبر داد. حمیدرضا پیوندی گفت: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند در سال ۹۷ است که در هفته دولت با حضور شهردار سمنان و اعضای شورای اسلامی شهر […]

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از افتتاح ایستگاه انتقال موقت زباله‌های شهر سمنان در هفته دولت خبر داد.

حمیدرضا پیوندی گفت: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند در سال ۹۷ است که در هفته دولت با حضور شهردار سمنان و اعضای شورای اسلامی شهر سمنان و مدیران شهری آغاز به کار کرد.

 پیوندی افزود: این ایستگاه که با مساحت ۳هزار مترمربع از تاریخ بیستم فروردین ماه سال ۹۷ عملیات عمرانی آن آغاز شد پس از گذشت ۵ماه در تاریخ ۳۰ مرداد ماه با هزینه بالغ بر ۴میلیارد ریال به اتمام رسید.

وی اظهار داشت: این زمین در ابتدای تحویل ناهمواری‌های بسیاری داشته که با ۷۰سرویس خاکریزی و بهسازی همسان و مسطح‌سازی شده و سپس ۷۰۰مترمربع دیوارکشی و ۱۵۰۰متر بتن‌ریزی کف، ۱۷۰متر ساختمان اداری و نگهبانی ساخته شدند. در ادامه این پروژه عمرانی نیز حدود ۷۰۰متر گودی است که با لاشه سنگ جهت سکوسازی و برای حمل پسماند‌ها به مرحله اجرا در آمد و در پایان خریداری یک دستگاه سمی تلیر بود که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای خدوم واحد نقلیه سازمان این دستگاه جمع‌بندی و راه‌اندازی شد.

این مقام مسؤول در خصوص مراحل کلی ساخت ایستگاه انتقال موقت گفت: این پروژه عمرانی در مرحله اول زیرسازی و همسان‌سازی و دیوارکشی و نصب درب‌ها و ساخت اتاقک‌های نگهبانی، در مرحله دوم: گودبرداری سکو تخلیه و بتن‌ریزی اطراف سکو و محکم کاری اتاقک‌های نگهبانی، در مرحله سوم: سیمانکاری دیوارهای ایستگاه، زیرسازی و بتن‌ریزی کف سکو تخلیه و در چهارمین ‌مرحله زیرسازی محوطه ایستگاه، نرده‌گذاری و رنگ‌آمیزی درب‌ها و نرده‌ها و در مرحله پایانی نیز احداث شوتینگ جهت هدایت زباله‌ها از کامیون به دستگاه سمی تلیر در سکو تخلیه به اجرا در آمدند.

پیوندی ایستگاه انتقال پسماند را یکی از حلقه‌های فرایند مدیریت پسماند در پدیده زندگی شهری دانست و افزود:

 در شهر سمنان این ایستگاه میانی انتقال موقت سبب افزایش راندمان جمع‌آوری پسماندها، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش میزان مصرف انرژی، کاهش میزان ترافیک و خطرات جاده‌ای، کاهش استهلاک راه‌ها و جاده‌ها، کاهش میزان آلودگی هوا و افزایش سرعت جمع‌آوری و انتقال پسماند‌ها می‌شود.

به گفته وی ‌سمنان نیز به‌عنوان یکی از شهرهای رو به توسعه و در حال افزایش جمعیت به ساخت این ایستگاه‌های میانی ‌مطابق با استاندارد‌های روز دنیا است و درحال حاضر در سطح شهر سمنان ۱۷۴۰ سطل زباله جاگذاری گردیده که این سطل‌ها هر شب توسط ۲۲ دستگاه خودرو پرس مکانیزه تخلیه و به مرکز دفن در خارج از شهر منتقل می‌شدند که حال با افتتاح این ایستگاه انتقال موقت پس از ورود خودرو‌ها به آن مکان و تخلیه زباله‌های خود از شوتینگ به داخل سکو تنها یک خودرو سمی تلیر به مرکز دفن سمنان در جاده تردد می‌کند.

پیوندی از دیگر فواید وجود ایستگاه انتقال میانی پسماند‌ها را صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌هایی دانست که برای حمل‌و‌نقل پسماند‌ها در نظر گرفته می‌شود. همچنین وجود این ایستگاه موجب صرفه‌جویی در زمان مورد نیاز برای انتقال پسماند‌ها نیز می‌شود و آمار تصادفات جاده‌ای به حداقل خواهد رسید.