عطش ۱۵ هزار میلیارد تومانی یک شرکت برای پروژه‌های نفتی

عطش ۱۵ هزار میلیارد تومانی یک شرکت برای پروژه‌های نفتی طرح‌ها و پروژه‌های در دست ساخت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با هدف بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه‌ها، انتقال امن نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و کاهش آلایندگی محیط‌زیست و تولید فرآورده‌های یورو ۴ در دولت یازدهم با جدیت تمام دنبال شد ولی ادامه این […]

عطش ۱۵ هزار میلیارد تومانی یک شرکت برای پروژه‌های نفتی

طرح‌ها و پروژه‌های در دست ساخت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با هدف بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه‌ها، انتقال امن نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و کاهش آلایندگی محیط‌زیست و تولید فرآورده‌های یورو ۴ در دولت یازدهم با جدیت تمام دنبال شد ولی ادامه این روند توسعه‌ای نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، صنایع پایین‌‌دستی حلقه مکمل زنجیره ارزش هستند که سبب افزایش درآمدزایی کشور و تنوع تولیدات می‌شوند. از مزایای صنایع تکمیلی و واحدهای پایین‌دستی در صنعت نفت می‌توان به ایجاد بازار مصرف دایمی، افزایش اشتغال با هزینه کم‌تر، کاهش قیمت تمام شده بخش بزرگی از فرآورده‌های حاصل از نفت‌خام، کاهش حجم واردات محصولات نهایی و کاهش قدرت چانه‌زنی رقبای منطقه‌ای اشاره کرد.

ساخت، توسعه و تجهیز صنایع پایین‌دستی با بهره‌گیری‌ از دانش به روز و یکسان‌سازی فن‌آوری‌های به‌کار رفته در صنعت همواره موجب کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، افزایش مرغوبیت فرآورده‌های تولیدی و از همه مهم‌تر کاهش آلاینده‌های محیط‌ زیست خواهد شد که توسعه و تقویت این صنعت بیش از پیش مستلزم توجه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان یکی از قطب‌های صنایع تکمیلی و پایین‌دستی صنعت نفت در بخش دولتی به ویژه در پالایش و توزیع فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور، بستر اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت است. آنچه به اهمیت این موضوع افزوده است، لزوم ارایه خدمات بدون وقفه و دایمی به مصرف‌کنندگان نهایی فرآورده‌های نفتی اعم از صنایع تولید برق و سایر صنایع و همچنین مصارف تجاری و خانگی است.

 شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، عهده‌دار ساخت، توسعه و تجهیز پالایشگاه‌های نفت، خطوط لوله انتقال و تأسیسات ذخیره‌سازی نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی، ساخت و توسعه اسکله‌ها و بنادر و همچنین مطالعه و اجرای مقاوم‌سازی تأسیسات نفتی است.

افزایش ١٦ میلیون لیتری تولید بنزین در کشور

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با استفاده از حداکثر توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی و جذب و مشارکت شرکت‌های خارجی توانست در شرایط خاص جهانی و محدودیت‌های بین‌المللی طرح‌های توسعه و بهبود فرایند پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) شازند و شهیدتندگویان تهران را اجرا و پیشرفت قابل‌توجهی را در اجرای طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس حاصل کند.

همچنین در راستای تولید سوخت پاک اولین محموله گوگرد حاصل از راه‌اندازی واحدهای جدید تقطیر در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در سال ١٣٩٢ بارگیری شد. در همین حین عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن و اتصال ایستگاه‌های بارگیری از داخل پالایشگاه به شبکه سراسری خط آهن تداوم یافت و تا پایان سال ١٣٩٢ بهره‌برداری از ایستگاه بارگیری گاز مایع با قطار آغاز شد.

 

طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با صرف بالغ بر ١٠٠ میلیون نفر ساعت نیروی انسانی و برخورداری از سهم بالای اشتغال بومی در استان و همچنین بالا‌‌ترین درصد سفارش‌های ساخت و تأمین بومی عنوان ابرپروژه را به خود اختصاص داد و با ورود به چرخه تولید بنزین کشور افزایش ١٦ میلیون لیتری تولید بنزین در کشور را رقم زد.