اشتیاق شرکت‎های بین‌المللی به حضور در صنعت نفت ایران

کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: در نتیجه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ١+٥ و طرح مدل جدید قراردادهای نفتی، شرکت‌های بین‌المللی به سرمایه‌گذاری در ایران مشتاق شده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، جان‌رابرتز افزود: ما هنوز نمی‌دانیم که آیا مدل جدید قراردادهای نفتی به اندازه کافی منعطف هستند […]

کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: در نتیجه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ١+٥ و طرح مدل جدید قراردادهای نفتی، شرکت‌های بین‌المللی به سرمایه‌گذاری در ایران مشتاق شده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، جان‌رابرتز افزود: ما هنوز نمی‌دانیم که آیا مدل جدید قراردادهای نفتی به اندازه کافی منعطف هستند یا نه؛ اما حضور شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان در ایران نشان می‌دهد که آن‌ها به قراردادهای جدید علاقهمند هستند.

تحلیلگر ارشد نشریه نچرال‌گس‌ورلد، به مرحله اجرایی رسیدن مذاکرات فی‌مابین صنعت نفت ایران با شرکت‌های بین‌المللی را چالش بزرگ مدل جدید قرارداد‌ها و آزمونی برای موفقیت آن‌ها عنوان کرد و گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی باید موازنه مثبتی بین ریسک و پاداش سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مدل جدید قراردادهای نفتی اضافه کرد: غیر از ابعاد اقتصادی مدل جدید قراردادها، موضوع دیگر بعد سیاسی آن است که هنوز اجرایی شدن قرارداد‌ها را به چالش می‌کشد.

مدیر شرکت مشاوره‌ای میثینکس به مشکلات شرکت‌های بین‌المللی برای تجارت با ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: بخش گسترده‌ای از سیستم بانکی جهانی در ایالات متحده مستقر است و با وجود توافق هسته‌ای، هنوز دسترسی ایران به سیستم بانکی جهانی با محدودیت‌هایی مواجه است.

وی با بیان این که مشکلات ایران در حوزه تحریم‌ها قابل حل است، افزود: مشکلات ایران حل می‌شود اما زمانبر است.

گام‌های مثبت ایران در مسیر تعهد به توافق هسته ای

عضو سابق شورای سردبیری روزنامه فاینشنال‌تایمز به چالش‌های ایران برای اقناع قدرت‌ها درباره صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش در یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: توافق هسته‌ای یک تحول بزرگ بود.

تحلیلگر نشریه نچرال‌گس‌ورلد به تحولات ناشی از توافق هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: قدرت‌های جهانی مثبت بودن گام‌های ایران در راستای توافق هسته‌ای را تأیید کرده‌اند.

وی، اقناع قدرت‌های جهانی توسط ایران درباره صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش را یادآور شد و گفت: جمهوری اسلامی در میانه راه برای حل مشکلات پیش روست.

تحلیلگر ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک، مشکلات سیاسی بین ایران و آمریکا را بزرگ‌ترین چالش برای حل مشکلات جمهوری اسلامی و جهان ارزیابی کرد و افزود: ایران برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی نیازمند دسترسی به بازارهای جهانی، تأمین مالی و تسهیل روابط تجاری با شرکت‌های بین‌المللی است.

وی گفت: مشکل اصلی در رابطه با تحریم‌ها که آمریکاست کماکان باقی است اما شرایط دیگر مثل گذشته نیست و اکنون راه برای حل مشکلات باز شده است.

رابرتز، ترس کشورهای کوچک از قدرت‌های بزرگ را یادآور شد و گفت: ایران با همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به جز عربستان روابط خوبی دارد و لازم است با دیپلماسی سنجیده روابط خود را با آن‌ها ارتقا دهد.

وی به چالش‌های ایران و عربستان به‌ویژه در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ریاض است و تهران روابط تجاری مثبتی با ابوظبی، روابط سیاسی-تجاری خوبی با عمان، روابط خوبی با قطر و روابط مثبتی با کویت دارد.