سرانجام قیمت نفت اوپک پس از توافق

سرانجام قیمت نفت اوپک پس از توافق هر بشکه سبد نفتی اوپک با افزایش ۴۷ سنتی به بشکه‌ای ۵۳٫۹۵ دلار رسید که تنها ۳۰ سنت بالا‌‌ترین قیمت سال فاصله دارد؛ البته این نوع نفت طی ۲ هفته گذشته بیش از ۵۳ دلار معامله شده است. به گزارش فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین […]

سرانجام قیمت نفت اوپک پس از توافق

هر بشکه سبد نفتی اوپک با افزایش ۴۷ سنتی به بشکه‌ای ۵۳٫۹۵ دلار رسید که تنها ۳۰ سنت بالا‌‌ترین قیمت سال فاصله دارد؛ البته این نوع نفت طی ۲ هفته گذشته بیش از ۵۳ دلار معامله شده است.

به گزارش فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روزرسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنجشنبه گذشته ۵ اسفند ماه با ۴۷ سنت افزایش نسبت به قیمت روز پیش از آن ۵۳٫۹۵ دلار در هر بشکه فروخته شد.

به این ترتیب قیمت نفت اوپک به مرز ۵۴ دلار نزدیک شد البته این نوع نفت جمعه ۱۵ بهمن ماه برابر با سوم فوریه به ۵۴٫۲۵ دلار رسیده و بالا‌‌ترین قیمت سال ۲۰۱۷ را ثبت کرده بود. سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه گذشته بشکه‌ای ۵۳٫۴۸ دلار فروخته شده بود.

قیمت نفت اوپک به دنبال توافق اعضای اوپک برای کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه‌ای در روز در ۱۵ آذرماه به ۵۱٫۲۵ دلار در هر بشکه رسید. اعضای این سازمان روز شنبه ۲۰ آذر ماه نیز نشستی با تولیدکنندگان غیراوپکی از جمله روسیه داشتند که به توافق برای کاهش روزانه ۶۰۰ بشکه دیگر منجر شد. این توافق نیز سبب ثبت رکورد جدیدی برای نفت اوپک در روز دوشنبه ۲۲ آذرماه برابر با ۱۲ ماه دسامبر ۲۰۱۶ میلادی شد.

سبد نفتی اوپک ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶ با رسیدن به ۵۳٫۳۰ دلار رکورد زد و سال را به پایان برد. هرچند از آن زمان تاکنون قیمت این سبد نفتی نوساناتی داشته است، اما همچنان از ۵۰ دلار کم‌تر نشده است و طی دو هفته دهم فوریه تا ۲۳ فوریه بالای ۵۳ دلار معامله شده است.

این نوع نفت سال جدید میلادی را با قیمت ۵۳٫۱۳ دلار آغاز کرد، اما در سوم فوریه (۱۵ بهمن ماه) به ۵۴٫۲۵ دلار رسید که بالا‌‌ترین قیمت سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ یعنی ۶ اسفند ماه برابر با ۵۳٫۷۰ دلار در هر بشکه بوده است.

کم‌ترین قیمت نفت اوپک که در سال ۲۰۱۷ ثبت شده است، به چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۹۵ باز می‌گردد که هر بشکه ۵۰٫۹۸ دلار فروخته شد.

کم‌ترین قیمت سبد نفت اوپکی در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۲٫۴۸ دلار و متوسط قیمت این نوع نفت در این سال ۴۰٫۷۶ دلار در هر بشکه بوده است که کم‌ترین قیمت سبد نفتی اوپک از سال ۲۰۰۴ تاکنون به شمار می‌رود.

متوسط قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون برابر با ۵۲٫۸۱ دلار بوده است.

 

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.