خودروهای برقی ۷۰ درصد از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

خودروهای برقی ۷۰ درصد از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: توسعه و جایگزینی خودروهای برقی می‌تواند بیش از ۷۰ درصد از آلودگی کلان‌شهر تهران بکاهد که مستلزم تدوین الزام‌های محکم قانونی است. به‌ گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، هوشنگ‌فلاحتیان، در همایش فصلی کمیته ملی انرژی در […]

خودروهای برقی ۷۰ درصد از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: توسعه و جایگزینی خودروهای برقی می‌تواند بیش از ۷۰ درصد از آلودگی کلان‌شهر تهران بکاهد که مستلزم تدوین الزام‌های محکم قانونی است.

به‌ گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، هوشنگ‌فلاحتیان، در همایش فصلی کمیته ملی انرژی در محل وزارت نیرو گفت: جایگزینی خودروهای کنونی موجود در تهران با خودروهای برقی می‌تواند تا ۷۰ درصد به کاهش آلودگی‌های هوا در پایتخت بینجامد.

وی اعلام کرد شمار خودروهای مصرفی کشور یک میلیون دستگاه است و گفت: اگر سالیانه ۱۰ درصد این خودرو‌‌ها برقی شود، با احتساب هزینه ۱۰۰ میلیون ریال تولید هر خودرو، نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه دارد که در مقایسه اقتصاد کشور ناچیز است.

به گفته این مسؤول، اکنون ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق کشور است که در زمستان نزدیک به ۳۰ هزار تا ۳۴ هزار مگاوات استفاده می‌شود در حالی که قدرت عملی نیروگاه‌های کشور بیش از ۵۴ هزار مگاوات است.

وی تصریح کرد: این مسأله نشان می‌دهد بخش زیادی از تولید برق به‌ویژه در زمستان بدون استفاده می‌ماند و در صورت گسترش خودروهای برقی کشور به راحتی می‌توان بدون این‌که فشاری به شبکه وارد شود، آنها را در زمان‌های غیر اوج‌مصرف شارژ کرد.

فلاحتیان تأکید کرد باید در وهله نخست الزام‌های قانونی محکمی برای توسعه خودروهای برقی در نظر گرفته شود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو یادآوری کرد: کارخانه‌ها در برخی کشورهای خارجی ملزم شده‌اند نزدیک به ۲۰ درصد از تولید سالیانه خود را به خودروهای برقی اختصاص دهند. این مسأله سبب می‌شود در چند سال آینده همه خودروهای جدید، برقی شود.

 

فلاحتیان پیشنهاد کرد تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان‌های ذی‌نفع برای ساماندهی این امر یا قرار گرفتن آن به عنوان یک الزام در برنامه ششم توسعه می‌تواند برای حل مشکلات زیست‌محیطی و اقتصاد صنعت برق کشور راه‌گشا باشد.