نشست بعدی اوپک آزمونی سخت برای عربستان

  وقتی تولیدکنندگان نفت و در رأس آن‌ها ونزوئلا و روسیه در فوریه ۲۰۱۶ شروع به گفت‌وگو درباره طرح فریز تولید کردند، ایران به روشنی اعلام کرد تا وقتی که تولید خود را به سطح پیش از تحریم نرساند، در فریز تولید شرکت نخواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، ایران تولید هدف […]

 

وقتی تولیدکنندگان نفت و در رأس آن‌ها ونزوئلا و روسیه در فوریه ۲۰۱۶ شروع به گفت‌وگو درباره طرح فریز تولید کردند، ایران به روشنی اعلام کرد تا وقتی که تولید خود را به سطح پیش از تحریم نرساند، در فریز تولید شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، ایران تولید هدف خود را بین ۴ و ۴٫۲ میلیون بشکه در روز تعیین کرده در حالی که اگر به آمار رسمی تولید این کشور در چارچوب اوپک نگاه کنیم این کشور قبل از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ بین ۳ میلیون و ۷۰۰ تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.

آمار ۶ سازمانی که اوپک از آن‌ها به ‌عنوان منابع ثانویه برای برآورد تولید اعضای خود استفاده می‌کند، حاکی از این است که تولید نفت ایران در نیمه نخست ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرده بود، زیرا خریداران قبل از این‌که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود، خرید نفت خود را از ایران کاهش داده بودند. آمار رسمی که ایران به اوپک داده، نشان می‌دهد تولید نفت این کشور در طول سال ۲۰۱۲ و بخش زیادی از سال ۲۰۱۳ حدود ۳٫۷ میلیون بشکه در روز بوده است.

ایران می‌گوید اکنون روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

 

هر چند برداشت نفت خام از نفتکش‌های فراساحلی ممکن است بخشی از افزایش‌های اخیر تولید نفت ایران باشد با این حال اگر افزایش تولید نفت ایران با همین سرعت ادامه یابد، می‌تواند در نشست بعدی کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) عربستان سعودی را با یک دوراهی جالب روبه‌رو کند.