بهره‌برداری از ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سال ۹۷

بهره‌برداری از ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سال ۹۷ مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بهره‌برداری از ۲۵۰۰جایگاه سی‌ان‌جی در کشور گفت: طی سال آینده ۵۰ جایگاه جدید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. به گزارش مهر، حمیدقاسمی مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میزان جایگاه‌های سی‌ان‌جی که در بهمن سال‌جاری […]

بهره‌برداری از ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سال ۹۷

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بهره‌برداری از ۲۵۰۰جایگاه سی‌ان‌جی در کشور گفت: طی سال آینده ۵۰ جایگاه جدید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش مهر، حمیدقاسمی مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میزان جایگاه‌های سی‌ان‌جی که در بهمن سال‌جاری به بهره‌برداری رسید را ٢٥ جایگاه اعلام کرد و گفت: تاکنون ٢٤٠٠جایگاه سی‌ان‌جی در کشور مورد بهره‌برداری است که در سال آینده ٥٠جایگاه نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: ٣٣جایگاه تک منظوره سی‌ان‌جی و همچنین ٣٣جایگاه دو منظوره سی‌ان‌جی در حال ساخت و ٧٥جایگاه نیز در حال راه‌اندازی است. به این ترتیب١٤١جایگاه توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

این مقام مسؤول با بیان این‌که هزینه دستمزد هر مترمکعب گاز برای بخش خصوصی ١٤٠تومان و برای بخش دولتی ٦٠تومان است، تصریح‌کرد: این تمایز یکی از دلایل ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

براساس گفته‌های قاسمی بیش‌ترین میزان ظرفیت تأمین و مصرف سی‌ان‌جی به ترتیب برای جایگاه‌های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، مشهد و فارس و کم‌ترین تقاضا برای چابهار است.

وی اظهارداشت: بنزین را می‌توان ذخیره یا صادر کنیم، اما صادرات گاز به راحتی امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که گاز یک مزیت نسبی برای ایران محسوب می‌شود که با توجه به تکمیل و توسعه فازهای مختلف پارس‌جنوبی بی‌شک میزان تولید کشور افزایش می‌یابد که می‌تواند نقش جایگزین بنزین در سبد سوختی را به خوبی ایفا کند.

این مقام مسؤول تعداد جایگاه‌های بنزین کشور را ۳۵۰۰ جایگاه اعلام‌کرد و گفت: در حال حاضر روزانه ۲۲میلیون مترمکعب به جایگاه‌های سی‌ان‌جی گازرسانی می‌شود که می‌توانیم دو برابر این میزان را نیز تأمین کنیم.

قاسمی علت افتتاح جایگاه‌های جدید را افزایش دسترسی به جایگاه‌های سی‌ان‌جی اعلام کرد و افزود: باید به سمتی برویم که نصب ایستگاه‌های دولتی کاهش یابد. این در حالی است که در تبریز، خراسان و فارس میزان تقاضای مجوز برای احداث جایگاه سی‌ان‌جی با استفاده از سرمایه شخصی رو به افزایش است.

وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر این‌که نظارتی بر تجهیزات استفاده شده در جایگاه‌های سی‌ان‌جی وجود دارد یا خیر، گفت: وظیفه نظارت بر کیفیت مخازن خودرو‌‌ها برعهده وزارت کشور است، اما در بخش جایگاه و البته به صورت عمومی کیفیت تجهیزات استفاده شده در مخازن بالا است و بخشی از آنها نیز از کشورهای مطرح اروپایی وارد شده‌اند.

 

طبق گفته این مقام مسؤول یک‌میلیون خودرو دیزلی در کشور وجود دارد که مصرف آنها در روز ۴۵میلیون لیتر است که قرار است طی دوسال ۱۷هزار اتوبوس گازسوز در این جمعیت دیزلی وارد شده و جایگزین شود. گفتنی است ۲۲جایگاه مختص اتوبوسرانی تهران آماده بهره‌برداری است. البته تمرکز ما روی تاکسی‌‌ها و خودروهای سواری است.