ورود به عرصه نیروگاه‌سازی فقط با ۵میلیون‌تومان!

ورود به عرصه نیروگاه‌سازی فقط با ۵میلیون‌تومان! مدیرعامل ساتبا با اشاره به این‌که در حال حاضر تمامی شهر‌ها و استان‌های ما حداقل یک نیروگاه تجدیدپذیر دارند، گفت: روند سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه بسیار ساده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، سیدمحمدصادق‌زاده گفت: اگر فردی حتی ۵میلیون‌تومان سرمایه در اختیار داشته […]

ورود به عرصه نیروگاه‌سازی فقط با ۵میلیون‌تومان!

مدیرعامل ساتبا با اشاره به این‌که در حال حاضر تمامی شهر‌ها و استان‌های ما حداقل یک نیروگاه تجدیدپذیر دارند، گفت: روند سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه بسیار ساده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، سیدمحمدصادق‌زاده گفت: اگر فردی حتی ۵میلیون‌تومان سرمایه در اختیار داشته باشد می‌تواند یک نیروگاه یک کیلوواتی احداث کند و اگر این میزان سرمایه به ۲۵میلیون‌تومان برسد می‌تواند نیروگاهی ۵کیلوواتی راه‌اندازی کند.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: ما به‌طور معمول برای یک منزل مسکونی بین دو تا ۲٫۵کیلووات ظرفیت نیاز داریم بنابراین فردی که یک نیروگاه ۵کیلوواتی احداث می‌کند در واقع میزان مصرف برق دو خانوار را تأمین می‌کند. فردی که این نیروگاه را احداث می‌کند برق آن را به شبکه وزارت نیرو می‌فروشد و ما نیز آن را با قیمت مناسب و تضمینی خریداری می‌کنم.

مدیرعامل ساتبا به میزان درآمد در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: اگر سرمایه لازم یک فرد برای احداث نیروگاهی ۵کیلوواتی را ۲۵میلیون‌تومان در نظر بگیریم به‌طور متوسط این نیروگاه برای احداث‌کننده ۸۰۰هزار‌تومان درآمد خواهد داشت.

صادق‌زاده به نحوه سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: اگر فردی بخواهد در زمینه نیروگاه‌های کوچک سرمایه‌گذاری کند می‌تواند به شرکت‌های توزیع برق همان شهر مراجعه کند تا قراردادی با سرمایه‌گذار توسط شرکت‌های توزیع به نمایندگی از سازمان ساتبا منعقد شود و پس از آن احداث نیروگاه انجام خواهد شد و از نخستین ماهی که تولید برق این مجموعه آغاز شود پول انرژی به دست آمده از آن نیز به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان‌کرد: احداث این نیروگاه‌ها بسیار سریع است و معمولاً یک نیروگاه کوچک در این مقیاس بین یک و یا حداکثر دو روز احداث می‌شود. خوشبختانه امروزه در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی ایجاد شده‌اند که این نیروگاه‌ها را با فناوری‌های بسیار مناسب احداث می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبنای تعدیل قیمت‌ها به نرخ یورو اشاره کرد و افزود: اگر در زمان عقد قرارداد یورو به عنوان مثال قیمتی ۴هزارتومانی داشته باشد و در ۵سال آینده این رقم به ۸هزارتومان افزایش پیدا کند، طبیعتاً قیمت برقی که قرار است ما پرداخت کنیم هم به همین میزان هر ماه افزایش پیدا می‌کند بنابراین بازگشت سرمایه و سودی که برای این سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده تضمین شده است.