وقوع تخلف در تخصیص اعتبار ۱۱۰۰میلیارد تومانی به بخش انرژی‌های نو!

خصوصی‌‌ها عقب‌نشینی کردند وقوع تخلف در تخصیص اعتبار ۱۱۰۰میلیارد تومانی به بخش انرژی‌های نو! باوجود این‌که براساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق، مبلغی تحت عنوان عوارض برق از مشترکان در راستای توسعه تجدیدپذیر‌‌ها و برق‌رسانی روستایی اخذ می‌شود و به موجب قانون باید صددرصد آن صرفاً در این دو حوزه هزینه شود، اما […]

خصوصی‌‌ها عقب‌نشینی کردند

وقوع تخلف در تخصیص اعتبار ۱۱۰۰میلیارد تومانی به بخش انرژی‌های نو!

باوجود این‌که براساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق، مبلغی تحت عنوان عوارض برق از مشترکان در راستای توسعه تجدیدپذیر‌‌ها و برق‌رسانی روستایی اخذ می‌شود و به موجب قانون باید صددرصد آن صرفاً در این دو حوزه هزینه شود، اما به گفته سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، سازمان برنامه و بودجه اجرای کامل آن را محقق نکرده و بخشی از این مبلغ را بابت هزینه‌های جاری دولت هزینه می‌کند که همین مسأله موجب کند شدن توسعه تجدیدپذیر‌‌ها شده است.

به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی ۴۵۰مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور به بهره‌برداری رسیده و ۷۰۰مگاوات دیگر نیز در حال احداث است که عملیات احداث آنها شروع شده و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برخی از آنها تا پایان امسال و بخش دیگر از آن در ۶ماهه اول سال آینده و باقی‌مانده تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که باید گفت طبق برآوردهای صورت گرفته در انرژی‌های تجدیدپذیر به ظرفیت بالای ۱۱۰۰مگاوات خواهیم رسید و این عدد نیز در همان تعهد سازمان انرژی‌های نو برای اولین سال قانون برنامه ششم است.

البته این برنامه‌ریزی‌‌‌ها در شرایطی است که براساس متولیان انرژی‌های تجدیدپذیر، به نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه بنای همکاری با تجدیدپذیر‌‌ها را ندارد و طبق گفته‌های صادق‌زاده، مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نگرانی‌هایی به وجود آمده که احتمالاً تجدیدپذیر‌‌ها در سال‌های آینده دچار رکود خواهند شد، که آن هم ناشی از برخورد اشتباه سازمان برنامه و بودجه با تجدیدپذیر‌‌ها است که متأسفانه تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

به گفته وی، این مسأله موجب شد تا ناامیدی‌هایی برای بخش خصوصی پیش آید چراکه این حوزه بیش از ۳ماه است که پول برق خود را دریافت نکرده و حتی برخی از سرمایه‌گذاران نیز از ادامه مسیر منصرف شدند و اعلام خسارت کردند و باید صراحتاً اعلام کرد که این مسایل زنگ هشدار ادامه فعالیت تجدیدپذیر‌‌ها را به صدا درآورده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: حتی برای بهبود شرایط سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، معاون وزیر اقتصاد کمیسیون انرژی مجلس، ریاست شورای اسلامی نسبت به این مسأله اعتراض کردند، اما این راه نیز متأسفانه کارساز نبود.

صادق‌زاده با بیان این‌که از مجموع ۱۱۰۰میلیارد تومان اعتباری که قانون برای این کار در نظر گرفته تا کنون حدود ۸۰۰میلیارد تومان آن از مشترکان اخذ شده اما تنها ۲۸۰میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه برای این دو موضوع اختصاص یافته است، گفته است: مابقی صرف امور دیگری شد که طبق قانون تخلف به حساب می‌آید و نباید این کار صورت می‌گرفت. وی تأکید کرد: به اعتقاد من این امر نشان‌دهنده این است که کارشکنی بسیار جدی در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال وقوع است که این مسأله روند توسعه تجدیدپذیر‌‌ها را کند کرده، این اقدام سازمان برنامه و بودجه بزرگ‌‌ترین ضربه را به تجدیدپذیر‌‌ها زد. اگرچه هنوز تجدیدپذیر‌‌ها نمرده‌اند، اما با ادامه این روال که به نظر می‌رسد قرار است این شرایط ادامه داشته باشد، قطعاً شاهد مرگ تجدیدپذیر‌‌ها در سال آینده خواهیم بود.

به گفته مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اگر این پول به نام تجدیدپذیر‌‌ها از مردم اخذ می‌شود، حرام شرعی است که در جایی دیگر هزینه شود چراکه این پول از مردم به این نام گرفته می‌شود و اگر نتوانیم پولی را که مردم اختصاصاً برای تجدیدپذیر‌‌ها پرداخت کرده‌اند در این امر هزینه کنیم هیچ منبع دیگری برای تجدیدپذیر‌‌ها پیدا نخواهد شد لذا با این شرایط قطعاً تجدیدپذیر‌‌ها تعطیل خواهند شد.

البته در این میان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تجدید پذیر‌‌ها اعلام آمادگی کرده تا جایی که براساس گفته‌های اسدا…قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی برای این‌که بتوانیم تمام عوارضی را که مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌کنند از معبر سازمان برنامه و بودجه عبور دهیم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد و برای این مهم اهرم‌های نظارتی را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته بر اساس قانون مصوب شده ۱۲۵۰میلیارد تومان دریافتی از کل کشور صورت گرفت که برای هر کیلووات ساعت مصرف برق ۵۰ریال عوارض در نظر گرفته شد، اما امسال یک تفاوت صورت گرفت به گونه‌ای که این مبلغ به ۸درصد مبلغ برق مصرفی صرفاً در راستای حمایت از انرژی‌های نو ارتقا یافت.

قره‌خانی با اشاره به اقدام سازمان برنامه و بودجه در عدم تخصیص کامل این مبالغ به انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: متأسفانه مبالغی که برای حمایت از تجدیدپذیر‌‌ها در قبوض مشترکان لحاظ شده توسط سازمان برنامه و بودجه در جای دیگری هزینه می‌شود، اما با حمایت مجلس شورای اسلامی توانستیم ۳۰۰میلیارد تومان دریافت کنیم، ما قائل به این هستیم که کل مبالغ در دو حوزه تجدیدپذیر‌‌ها و توسعه برق‌رسانی روستایی هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که اگر دولت در قسمت‌های دیگری با مشکل مالی روبه‌رو است باید این مبلغ را از بخش‌های دیگر تأمین کند، گفت: در همین راستا در سال آینده مجلس شورای اسلامی نظارت جدی‌تری را بر این مسأله خواهد داشت، البته امسال نیز چندین مرتبه به سازمان برنامه و بودجه تذکر داده‌ایم که همین باعث شد بخشی از آن مبلغ پرداخت شود و امیدواریم در مدت باقی بتوانیم کل مبلغ را اخذ کنیم.

قره‌خانی در پاسخ به این سؤال که اگر دولت تا آخر سال این مبالغ را پرداخت نکرد مجلس چه اقداماتی را در نظر دارد، گفت: قطعاً مجلس اهرم‌های نظارتی متفاوتی از جمله سؤال و پرسش، تذکر و دعوت به کمیسیون را در سرلوحه برنامه‌های خود قرارداده است، لذا هدف ما این است که نگذاریم بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با مشکل مواجه شود.

در مجموع باید گفت که علی‌رغم وجود پتانسیل‌های بالا در حوزه تجدیدپذیر‌‌ها به این انرژی توجه چندانی نمی‌شود و این در شرایطی است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند و در شرایطی که نگاه دولت به تچجدیدپذیر‌‌ها تغییر یابد می‌توانیم شاهد توسعه چشمگیر این انرژی باشیم.