آینده مجتمع گاز پارس‌جنوبی در گروی اجرای HSE

آینده مجتمع گاز پارس‌جنوبی در گروی اجرای HSE رییس HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس‌جنوبی از تدوین طرح جامع راهبری HSE شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی خبر داد. به گزارش فارس، علیرضا نجومی رییس HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس‌جنوبی با بیان این‌که در این شرکت طرح جامع راهبری HSE […]

آینده مجتمع گاز پارس‌جنوبی در گروی اجرای HSE

رییس HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس‌جنوبی از تدوین طرح جامع راهبری HSE شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی خبر داد.

به گزارش فارس، علیرضا نجومی رییس HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس‌جنوبی با بیان این‌که در این شرکت طرح جامع راهبری HSE مجتمع تدوین شده است، گفت: این مدل در برگیرنده تمام دستورالعمل‌ها، روش‌ها، رویه‌ها و اسناد بالادستی و ساختار ستاد شرکت ملی گاز ایران است.

وی افزود: مجتمع گاز پارس‌جنوبی به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران با الگوگیری از این روش‌ها و دستورالعمل‌ها طرح جامع HSE را بومی‌سازی و ترسیم کرده است.

نجومی با بیان این‌که ترسیم طرح جامع در حوزه‌های مختلف مدیریت HSE بسیار ضروری است، گفت: آینده SPGC به تدوین چنین طرح‌هایی بستگی دارد، چرا که بتواند در کلاس جهانی رقابت کند.

وی گفت: این طرح نویدبخش روش‌هایی برای جلوگیری حوادث برای آینده مجتمع گاز پارس‌جنوبی است.

وی در پاسخ به این سؤال که مبنای طراحی این مدل چیست، اظهارداشت: برای تدوین این طرح نیاز به ورودی‌هایی بود که خط مشی مجتمع، دستورالعمل‌های بالادستی و استانداردهای مربوطه به عنوان مبنای طرح مدنظر قرار گرفت و با بررسی و پردازش این موارد، یک مدل راهبری با استفاده از پیشران‌های اقتصادی ایجاد شد.

به گفته نجومی این مدل از چندین مؤلفه تشکیل شده که یکی از آنها جاری‌سازی مدل بومی دستورالعمل PSSR وزیر نفت است.

وی افزود: این دستورالعمل ایمنی در پیش‌راه‌اندازی ابتدا با شرایط مجتمع بومی‌سازی و در ادامه دوره‌های بسیاری برای آموزش همکاران برگزار شد.

رییس HSE ادامه داد: با انجام فرایندهای لازم این مدل از سال گذشته در تحویل و تحول پروژه‌های جدید، تعمیرات اساسی، راه‌اندازی‌‌ها و در کلیه عملکردهای برون‌سازمانی اجرا می‌شود و تحویل پالایشگاه‌های جدید منوط به اجرای این دستورالعمل است.

نجومی در ادامه با بیان این‌که در مجموعه SPGC ما هیچ حادثه‌ای نداریم، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از کار‌ها در مجتمع برون‌سپاری می‌شود که در این بحث نیز HSE بسیار اهمیت دارد. در همین راستا براساس ایزو ۳۷۵۰۰، شرح خدمات HSE استاندارد شده و از این پس تمام پیمانکاران بر مبنای مدل جدید ارزیابی عملکرد HSE ارزیابی خواهند شد.

وی افزود: برای تدوین این مدل ارزیابی، ابتدا شرح خدمات مشخص و پس از آن دستورالعملHSE براساس این شرح خدمات تهیه شد. در ادامه نیز طرح‌های صلاحیت حرفه‌ای تدوین شد و هر مجموعه‌ای که بخواهد وارد SPGC شود، حتماً باید صلاحیت‌ حرفه‌ای مطابق این طرح تأیید شود.

وی بخش دیگری از طرح جامع تدوین شده را نهادینه‌سازی تفکر مبتنی بر ریسک بر پایه ایزو ۴۵۰۰۰ عنوان کرد و گفت: در این بخش نیز گزارش‌های عدم انطباق تهیه، ریسک‌ها ارزیابی و اولویت‌بندی می‌شوند، در ادامه نیز کاندیدا‌ها مشخص و نتایج تجزیه و تحلیل و علل نقص مشخص می‌شوند. در پایان نیز فرایند‌ها مجدداً طراحی و بهبود می‌یابند.

وی گفت: بر مبنای این مدل کلیه تصمیمات اتخاذی مجتمع به سمت تفکر مبتنی بر ریسک خواهد بود و ارزیابی ریسک با نگاه‌های متفاوت انجام و همه ریسک‌ها در نظر گرفته می‌شود.

نجومی با بیان این‌که مدیریت یکپارچگی سرمایه در حوزه HSE نیز از دیگر بخش‌های این طرح جامع است، گفت: یکپارچگی سرمایه در ۳ قسمت ساختارها، تجهیزات و سیستم‌های کنترلی ورود می‌کند.

وی افزود: در بحث ساختار با استفاده از الگوهای شرکت ملی گاز ایران ۱۱۷ دستورالعمل بومی‌سازی شده است.

به گفته نجومی مدیریت دانش و بهبود سیستم‌های تصفیه پساب نیز از دیگر بخش‌های این طرح جامع است که در حال انجام است و HSE در حوزه مدیریت دانش به شکل خاص ورود کرده است. در این بحث نه تنها در حوزه شناخت بلکه در بلوغ مدیریت دانش در HSE و مدرن‌سازی، پیاده‌سازی، طراحی آیین‌نامه‌ها و استقرار سیستم جامع و مستندسازی نیز اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی گفت: در بحث تصفیه پساب نیز در زمان‌های متعدد کارهای متفاوتی انجام و روش‌های مختلف شناسایی شده است.

وی با بیان این‌که باید به سمتی برویم که HSE را یک رسالت بدانیم، نه وظیفه گفت: رسیدن به زیروفلرینگ و سایر آلاینده‌ها نیز از مهم‌ترین اهداف این طرح است که در تمام پالایشگاه‌ها در حال پیگیری است.