ضبط ضمانتنامه‌های ۲۱۰ میلیون تومانی در پی عدم اجرای کهاب

ضبط ضمانتنامه‌های ۲۱۰ میلیون تومانی در پی عدم اجرای کهاب محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که با موضوع کیفیت سوخت دیزل در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد در پاسخ به انتقاد سازمان محیط‌زیست مبنی بر افت کیفیت گازوئیل در تابستان سال جاری، اظهارکرد: نتایج پایش سوخت […]

ضبط ضمانتنامه‌های ۲۱۰ میلیون تومانی در پی عدم اجرای کهاب

محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که با موضوع کیفیت سوخت دیزل در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد در پاسخ به انتقاد سازمان محیط‌زیست مبنی بر افت کیفیت گازوئیل در تابستان سال جاری، اظهارکرد: نتایج پایش سوخت گازوئیل توسط سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد که کیفیت سوخت در اردیبهشت ماه مناسب بوده و در ماه‌های خرداد و تیر دچار مشکل شده است. علت افت کیفیت گازوئیل در طی این دو ماه آن است که پالایشگاه‌های اراک و اصفهان در حال به‌روزرسانی بودند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این مقام مسؤول در وزارت نفت در مورد کاهش کیفیت سوخت در برخی جایگاه‌ها تصریح‌کرد: نتایج پایش کیفیت سوخت نشان می‌دهد که در کرج در یک دوره ثابت، در یک جایگاه سوخت استاندارد یورو۴ توزیع شده و در یک جایگاه دیگر در همان بازه زمانی، سوخت از کیفیت مناسب برخوردار نبوده است. نکته مهم آن است که مبادی تأمین سوخت در همه این جایگاه‌ها یکسان است.

موسوی‌خواه ادامه‌داد: تأکید داریم که نماینده وزارت نفت در همه نمونه‌گیری‌ها برای پایش کیفیت سوخت دیزل حضور داشته باشد. چون ما فرآورده‌های نفت‌گاز را با نفتکش‌‌ها جابه‌جا می‌کنیم و ممکن است این نفتکش‌ها تخلفات احتمالی داشته باشند یا در جایگاه امکان بروز تخلف وجود دارد. البته قاطبه صنف جایگاه‌داران سوخت بسیار زحمتکش هستند اما در هر قشری ممکن است تخلفاتی پیش بیاید. از این منظر الزام داریم که به هنگام نمونه‌گیری‌ها نماینده ما حضور داشته باشد تا اگر جایگاهی تخلفی داشته در کمیته تخلفات با آنها برخورد شود.

موسوی‌خواه در ادامه در مورد عدم اجرای طرح کهاب توسط وزارت نفت اظهارکرد: سازمان محیط‌زیست خواستار اجرای طرح کهاب از وزارت نفت است، اما سؤال اصلی آن است که آیا روش و تکنولوژی طرح کهاب هم وجود دارد؟ از سال ۱۳۹۰ تاکنون در تعدادی از انبار‌ها طرح کهاب اجرا شده و میلیارد‌ها تومان نیز هزینه داشته است اما به دلیل نبود تکنولوژی مناسب به شکل آزمون و خطا انجام شده است.

وی ادامه‌داد: ۱۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح کهاب در انبار اصفهان هزینه شد که جواب مثبتی هم نداشت. مشابه آن در تبریز و هرمزگان نیز به اجرا رسید اما خروجی قابل قبولی نداشت. در راستای اجرای درست طرح کهاب به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراخوان داده‌ایم که هر آنچه استحصال داشته باشند مابه‌ازای آن‌ را به نرخ فوب(FOB) دریافت کنند. در این طرح بازگشت سرمایه و سود را ظرف مدت ۵تا ۷ سال تضمین کردیم. این روش بهتری است و آن را دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهارکرد: در حال حاضر چند قرارداد در زمینه کهاب منعقد کرده‌ایم. برای مثال هفته قبل با یکی از سرمایه‌گذاران قراردادی منعقد کردیم تا در ۵۰ جایگاه به شکل BOT طرح کهاب اجرا شود. بدین‌ترتیب که جایگاه‌دار هیچ هزینه‌ای نمی‌کند و تنها جایگاه را برای نصب تجهیزات در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. از محل استحصال فرآورده‌ها پول آن به سرمایه‌گذار داده می‌شود. جزییات این قرارداد‌ها در سایت پخش فرآورده‌ها بارگذاری شده است.

موسوی‌خواه گفت: بعد از فراخوان برای اجرای طرح کهاب تعداد زیادی سرمایه‌گذار مراجعه کرده‌اند و قصد داریم این طرح را برای تمام انبار‌ها اجرایی کنیم. از بیش از ۴۰۰ جایگاه توزیع سوخت ضمانتنامه گرفته‌ایم که طرح کهاب را انجام دهند. از جایگاه‌داران ضمانت ۲۱۰ میلیون تومانی دریافت کرده‌ایم که در صورت عدم اجرای طرح کهاب طی شش ماه این ضمانتنامه‌ها ضبط می‌شود. مجوز گرفته‌ایم که برای اجرای طرح کهاب به ازای هر لیتر ۶۰۰۰ تومان کارمزد دریافت شود.